واکنش شهردار تهران به موضوع اخذ عوارض برای قانونی جلوه دادن تخلفات شهری

حناچی گفت: شایسته نیست قانونی بگذاریم و اگر کسی از آن تخلف کرد با گرفتن جریمه آن تخلف را قانونی کنیم.

واکنش شهردار تهران به موضوع اخذ عوارض برای قانونی جلوه دادن تخلفات شهری

واکنش شهردار تهران به موضوع اخذ عوارض برای قانونی جلوه دادن تخلفات شهریبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در بیست و هشتمین نشست مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهر‌ها که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر اظهار کرد: در قانون اساسی جایگاه شورا‌ها و شورای عالی استان‌ها در ظرفیت یک قوه دیده شده است؛ استناد من برای این حرف این است که در قانون اساسی به دولت و به نظر برخی به قوه قضائیه و شورای عالی استان‌ها اجازه ارائه لایحه به مجلس داده شده است. البته ما از این ظرفیت استفاده نکرده ایم، شاید به این دلیل که عقبه حقوقی منسجمی نداشتیم. ما باید این جایگاه را حفظ کنیم و از این ظرفیت به درستی برای حل مشکلات نظام مدیریت شهری استفاده کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌هایی در قوانین عمومی دیده شده است؛ به طور مثال در مواد 99 و 100 قانون شهرداری ها، بخشی از وظایف در حاکمیت محلی تعریف می‌شود. وضعیت مالی شهرداری‌ها باعث شده تلاشی برای تحقق این وظایف صورت نگیرد. به طور نمونه، ما در کلانشهر‌ها وظیفه حفظ و کنترل حریم را داریم و قانون شهرداری‌ها ما را در این زمینه موظف کرده است. امروزه، اما به دلایل مختلف این ماموریت از سوی حاکمیت و شهرداری‌ها ضعیف‌تر اعمال می‌شود. عوامل دیگری همچون کمیسیون ماده 100 وجود دارد که به هر حال همه ما به درآمد‌های این کمیسیون چشمداشتی داریم.

شهردار تهران گفت: هدف اصلی کمیسیون ماده 100 در واقع قلع و قمع تخلفات ساختمانی است، در حالی که همه شهرداران چشمداشت درآمدی از این کمیسیون دارند که اشتباه است، حتی برخی برای آن در بودجه درآمدی در نظر می‌گیرند. شایسته نیست که قانونی بگذاریم و اگر کسی از آن تخلف کرد با گرفتن جریمه، آن تخلف را قانونی کنیم. نسبت به این موضوع در دولت، مجلس و قوه قضائیه حساسیت ایجاد شده است و ما هم آن را دنبال می‌کنیم.

حناچی در ادامه بر ضرورت افزایش درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها تاکید و عنوان کرد: دو لایحه در مجلس داریم که یکی لایحه مالیات بر ارزش افزوده است که تلاش شده سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده حفظ شود و دیگری لایحه منابع مالی پایدار است که نمی‌دانم در این مجلس مطرح می‌شود یا نه؟ اما تصویب این لوایح می‌تواند حداقل نیاز ما برای ماموریت‌مان در مدیریت شهری را تامین کند، هر چند که باید در هزینه‌های جاری صرفه جویی کنیم.

وی خطاب به حاضران گفت: شما به عنوان بخش حقوقی شهرداری‌ها باید از ظرفیت‌های حقوقی در استان‌ها برای تصویب این لوایح استفاده کنید تا تصویب شوند. در صورت تصویب این لوایح بسیاری از اتفاقاتی که نتیجه اش به نفع مردم نیست متوقف خواهد شد. همین طور تلاش کنید تبعات مثبت تصویب این لوایح و تبعات منفی احتمال تصویب نشدن آن‌ها را برای نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود در مجلس روشن کنید تا آن‌ها در مجلس تصمیم درستی بگیرند.

شهردار تهران در پایان به ظرفیت‌های کمیسیون‌های ماده 5 اشاره و تصریح کرد: درست است دبیرخانه این کمیسیون در اختیار شهرداری‌ها نیست، اما شهرداری‌ها در این کمیسیون‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند؛ کمیسیون ماده 5 موضوع قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی برای انعطاف بخشیدن به طرح‌های توسعه اماکن شهری است نه کسب درآمد. متاسفانه در این زمینه هم از مسیر خارج شده ایم و باید از این ظرفیت درست استفاده کنیم. بسیاری از ناهنجاری‌های امروز شهری به دلیل همین اشتباه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان