ریزش اخیر بازار دلار و سکه زیر ذره‌بین!

در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به کمترین قیمت در ۱۴ روز گذشته رسید و شاخص ارزی به مرز ۱۳ هزار تومانی یک گام دیگر نزدیک‌تر شد.

روز چهارشنبه سکه ۶۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان رسید. این میزان افت از تاریخ ۲۷ خرداد سابقه نداشت و موجب شد که فلز گرانبهای داخلی به کمترین قیمت از ۲۲ خرداد برسد. سکه روز سه‌شنبه نیز ۱۵ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، قیمت سکه دیروز از سوی دو متغیر به‌طور مستقیم تحت‌فشار کاهشی قرار داشت: اولی ادامه نزول بهایدلار در بازار داخلی بود و دومی کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی که تا ساعت ۴ بعدازظهر ادامه داشت و موجب شده بود که طلای جهانی تا محدوده هزار و ۴۰۴ دلارعقب‌نشینی کند. این در حالی بود که سکه روز دوشنبه به مدد افزایشاونس طلا توانسته بود به کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پا بگذارد. در این میان، افت قیمت دلار در ۲ روز اخیر دیگر عاملی بوده که سکه را تحت فشار قرار داده است و همراهی این کاهش با افت بهای طلا در روز چهارشنبه منجر به ثبت یک رکورد کاهشی شد.

دیروز قیمت دلار نیز در همان ابتدای روز معاملات خود را با نرخ ۱۳ هزار و ۱۳۰ تومان آغاز کرد که ۷۰ تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود. تا ساعت ۴ بعدازظهر میزان نوسانات دلار بسیار محدود بود و این ارز در بازه ۱۳هزار و ۱۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان کرد. قیمت این ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان قرار گرفت که ۸۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، افت دلار بیش از هر عاملی ناشی از کمبود تقاضای اسکناس نقدی در بازار است و همزمان سمت عرضه نیز قوت کافی را برای پاسخگویی به تقاضای موجود را از خود نشان داده است. دیروز نیز صرافی‌های بانکی به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بازار، قیمت فروش دلار را زیر مرز ۱۳ هزار تومانی تعیین کردند و هر دلار را با قیمت ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می‌کردند. افت قیمت بر تابلوی صرافی‌های  بانکی به زیر مرز پایین‌تر این سیگنال را به بازار آزاد منتقل می‌کرد که بازارساز به دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست و ممکن است طی روزهای آتی دلار از زندان روزهای اخیر خارج شود. آخرین بار دلار ۲۱ خرداد در کانال ۱۲ هزار تومانی نوسان کرد و پس از آن همواره بالای مرز ۱۳ هزار تومانی نوسان کرد. البته قیمت این ارز هرگز در طول این ۱۳ روز اخیر نیز نتوانسته است که به بالای محدوده  ۱۳هزار و ۷۰۰ تومانی پا بگذارد.

یکی دیگر از سیگنال‌های کاهشی که در روزهای اخیر به بازار ارز رسیده، نوع نوسانات بازار سکه بوده است. به گفته یکی از تحلیلگران بازار، واکنش بازار سکه به پرش اونس به سقف ۶ ساله بسیار محدود بود و همین عامل موجب شد علامت حباب در بازار فلز گرانبهای داخلی تغییر کند. حباب سکه از تاریخ ۳۰ خرداد منفی شد و در ۳ روز اخیر به بالای منفی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. به گفته فعالان، زمانی که معامله‌گران بازار ارز مشاهده می‌کنند که با وجود ایجاد زمینه افزایشی در بازار سکه تغییرات قیمتی خاصی رخ نمی‌دهد، این تلقی در میان معامله‌گران ارزی ایجاد می‌شود که تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد. در این شرایط معامله‌گران ارزی ترجیح می‌دهند بی‌گدار به آب نزنند و با احتیاط موقعیت خرید به خود بگیرند. از نظر آنها، اگر تقاضای خاصی در پی ورود به بازار بود، باید حتما به افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی توجه می‌کرد. در این میان، دیدگاه دیگری نیز در میان شماری از فعالان وجود داشت. آنها باور داشتند، ایستایی قیمت‌ها در روزهای اخیر به دلیل افزایش عرضه ارز در بازار بوده است. این افزایش ارز را هم این عده بیشتر به نزدیک شدن نرخ سامانه نیما به بازار آزاد نسبت می‌دادند. از نظر آنها از آنجا که عرضه ارز زیاد شده است، سکه فروشان جسارت لازم برای قرار گرفتن در موقعیت خرید را نداشته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان