برنامه های روسیه برای توسعه موشک نظامی مافوق صوت با سرعت 20 ماخ (20 برابر سرعت صوت) لرزه بر اندام کشورهای بسیاری انداخته اما آنها احتمالا از شنیدن به مشکل خوردن روس‌ها در تولید این سلاح خوشحال خواهند شد.

دی ماه گذشته روسیه مدعی شد در آزمایشی موفق توانسته موشک هایپرسونیک آوانگارد را به همراه یک موشک بالستیک قاره پیما از منطقه اورنبورگ پرتاب کرده و اهدافی را در کامچاتکا منهدم کند. مطابق ادعای روس ها موشک آوانگارد به واسطه سرعت بی سابقه، قابلیت بالای مانوردهی و رفتار غیر قابل پیش بینی قابلیت عبور از سد سامانه های دفاعی آمریکا را هم دارد. این سلاح قرار بود تا 2019 آماده شود اما برخی موانع غیرمنتظره روند تولید را با اختلال مواجه کرده اند.

ظاهرا فیبر کربن مورد استفاده روس ها تاب مقاومت در برابر دماهای بالا طی پرواز سریع آوانگارد را ندارد. بر اساس گزارش منابع جاسوسی آمریکا، کرملین به دنبال منابع دیگری برای تامین فیبر کربن است اما تلاش های آنها هنوز راه به جایی نبرده است. یک مقام رسمی هم که نخواسته نامش فاش شود به CNBC گفته ارتش روسیه به خاطر هزینه سنگین تولید موشک آوانگارد احتمالا فقط 60 فروند از آن تولید خواهد کرد.

از طرف دیگر یک متخصص سلاح های نظامی تاکید کرده که 60 فروند برای روس ها کاملا کفایت خواهد کرد چرا که این سلاح علی رغم قابلیت های پیشرفته ماموریت مشخصی ندارد.

آوانگارد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای بخشی از زرادخانه جدید روس ها است که ولادیمیر پوتین آنها را شکست ناپذیر توصیف کرده است. از دیگر تسلیحات این زرادخانه باید به راکت کینژال (خنجر دو لبه) با سرعت 10 ماخ اشاره کرد.

موشک مافوق صوت

میگ 31 مجهز به موشک مافوق صوت کینژال

در حال حاضر هدف روس ها رسیدن به ظرفیت عملیاتی اولیه در سال 2020 و تولید 12 فروند موشک آوانگارد تا 2027 است، بنابرین تا تکمیل 60 فروند نهایی فاصله زیادی باقی مانده است.

از طرف دیگر نیروی هوایی ایالات متحده هم بیکار ننشسته و قراردادی 928 میلیون دلاری را برای توسعه یک موشک تهاجمی مافوق صوت با قابلیت تغییر مسیر با لاکهید مارتین امضا کرده است.