اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کارت سوخت نداشته را یکبار امتحان کنید/ به اتکای کدام زیرساخت؟

به گزارش اقتصادآنلاین، از آبان ماه سال گذشته بود که احیای مجدد کارت سوخت کلید خورد. در این زمان گمانه زنی ها از آغاز به کار مجدد این سامانه برای سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت خبر می داد. اما در نهایت با مخالفت مجلسی ها، نرخ بنزین برای سال 98 ثابت ماند و عملا کارت سوخت کارآیی اصلی خود را از دست داد. چراکه این سامانه برای زمان چند نرخی و سهمیه بندی شدن سوخت طراحی شده و در غیر این صورت مالکان خودرو رغبتی به استفاده از آن ندارند همانگونه که پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین در سال 94 به مرور استفاده از کارت سوخت اختصاصی هر خودرو کاهش پیدا کرد و مردم به استفاده از کارت سوخت جایگاه دار رو آوردند. لذا پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین در مدت چهار سال گذشته بسیاری از افراد به دنبال کارت سوخت های مفقودی خود نبودند.

اما اکنون شرکت ملی پخش ضمن اطلاعیه هایی از الزامی شدن سوختگیری صرفا با کارت سوخت از 20 مرداد خبر می دهد. همچنین در جدیدترین اطلاعیه خود توصیه می‌کند، به منظور کسب اطمینان از صحت عملکرد کارت سوخت، مالکان تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها تا پایان تیرماه حداقل یک بار از کارت سوخت شخصی خود استفاده و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، به آدرس سایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مراجعه کنند. حال تکلیف آن عده از مالکینی که با وجود شرکت در فراخوان های متعدد سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش برای دریافت کارت سوخت المثنی و یا اتصال کارت های بانکی خود به سامانه هوشمند سوخت اقدام کرده اند و  هنوز کارت سوخت جدید برایشان صادر نشده چیست؟!

از این رو به نظر می رسد این اطلاعیه ها و اخبار صرفا بر نگرانی افراد جامعه به ویژه صاحبان خودرو افزوده است. چراکه بسیاری از زیرساخت های سامانه هوشمند سوخت هنوز به طور کامل فراهم نیست. برای مثال افرادی که کارت سوخت آن ها مفقود شده و هنوز المثنی برایشان صادر نشده است، سردرگم هستند. تحقیقات میدانی اقتصادآنلاین حاکی از آن است که سامانه اعلامی پاسخگویی به مشکلات کارت سوخت شرکت ملی پخش نیز به دلیل تعدد مراجعات هموطنان بسیار کند شده و عملا دسترسی به اپراتور برای پاسخگویی ساعت ها طول می کشد.

از سوی دیگر سال گذشته اعلام شد که قرار است به جای صدور کارت جدید سوخت، از طریق اتصال برخط به نظام پرداخت بانکی، از کارت‌های بانکی موجود به عنوان کارت سوخت استفاده می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که متقاضیان فاقد کارت سوخت برای ثبت‌نام اقدام می‌کردند، موظف بودند که یک کارت بانکی معرفی کنند و از آنجا که کارت‌های بانکی به نظام مدیریت مصرف سوخت کشور متصل شد، اعلام شد زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد، کارت‌های بانکی که متقاضیان به سامانه معرفی کرده‌اند به عنوان کارت سوخت مورد استفاده قرار بگیرد. اما شواهد میدانی حاکی از آن است که هنوز این اتصال برقرار نشده و زیرساخت برای جایگزینی کارت بانکی به جای کارت سوخت در جایگاه های عرضه سوخت مشاهده نمی شود.

حال سوال اینجاست که چرا باوجود آماده نبودن زیرساخت های سامانه هوشمند، مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بر اعلام و اطلاعیه های مکرر در اجرای طرح سوختگیری با کارت سوخت، اصرار دارند. طرحی که به عقیده جلال میرزایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کمک شایانی برای جلوگیری از قاچاق سوخت نیز نخواهد کرد. چراکه به گفته این نماینده مجلس، اصل قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی از جای دیگری آب می خورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان