هوش مصنوعی در خدمت دوربین؛ معرفی اپلیکیشن‌های عکاسی با قابلیت‌های هوشمند

یکی دو سالی هست که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، هواوی و سامسونگ در تلاشند که هوش مصنوعی را بیشتر از گذشته با دوربین اسمارت‌فون‌ها عجین کنند و ثمره این کار، گوشی‌هایی بوده که در عکاسی رفتار بسیار هوشمندانه‌ای از خود به نمایش می‌گذارند.

هوش مصنوعی در خدمت دوربین؛ معرفی اپلیکیشن‌های عکاسی با قابلیت‌های هوشمند

یکی دو سالی هست که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، هواوی و سامسونگ در تلاشند که هوش مصنوعی را بیشتر از گذشته با دوربین اسمارت‌فون‌ها عجین کنند و ثمره این کار، گوشی‌هایی بوده که در عکاسی رفتار بسیار هوشمندانه‌ای از خود به نمایش می‌گذارند.

گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی نوت 9 و هواوی میت 20 پرو دو مثال برجسته این روزهای صنعت موبایل هستند که در زمینه عکاسی به طرز استادانه‌ای از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند که نتایج این کار را در کیفیت عالی خروجی‌ها می‌توان مشاهده کرد.

اما نکته اینجاست که گوشی‌های مجهز به عکاسی هوشمند قیمت بالایی دارند و با توجه به وضعیت اسفناک بازار موبایل کشور، امکان خریدشان برای هر کسی ممکن نیست. ولی خوشبختانه هستند اپلیکیشن‌هایی که چشمه‌ای از مهارت‌های هوش مصنوعی را به نمایش کاربران بگذارند. در این مقاله ابتدا با نحوه یاری‌رساندن هوش مصنوعی به عکاسی آشنا می‌شویم و سپس به سه مورد از اپلیکیشن‌های خوب عکاسی هوشمند خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی در دوربین‌های موبایل

اپلیکیشن عکاسی

هوش مصنوعی در دوربین فقط به تشخیص محیط اطراف محدود نیست. این تکنولوژی در امور دیگری همچون تشخیص لبه‌ اشیاء در تصاویر پرتره، تشخیص چهره‌ها، ارتقای پروفایل‌های رنگی، صاف کردن پوست و چندین مورد دیگر نقش مستقیم دارد.

به عبارت بهتر، هوش مصنوعی از طریق الگوریتم‌های ویژه دوربین را برای تشخیص و پردازش اشیاء به صورت ریل تایم تمرین می‌دهد و این فرآیند به میزانی یادگیری ماشینی نیازمند است. اما تأثیرات هوش مصنوعی فقط به عکاسی محدود نمی‌شود. در فیلمبرداری نیز هوش مصنوعی می‌تواند سوژه را در کادر تشخیص داده و روی آن یک فیلتر قرار دهد و پس‌زمینه را به شکل محو درآورد.

اما باید بدانید که این فرآیند با سیستم تشخیص صحنه در دوربین‌های DSLR کاملا متفاوت است. در یک گوشی هوشمند، دوربین اطلاعات را از محیط گرفته و با آن‌ها پردازنده تصویر را تغذیه می‌کند. سپس این پردازنده صحنه را از منظر خصوصیاتی همچون روشنایی، بالانس سفیدی و جزئیات دیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا بتواند بهترین خروجی‌ها را تحویل شما دهد.

اکثر مواقع، نرم‌افزار دوربین نمی‌تواند به تنهایی از پس کارهای بالا بر بیاید. به عنوان مثال دوربین گوشی‌های پیکسل از کمک یک چیپ ویژه به نام Pixel Visual Core هم بهره می‌برند تا بتوانند پردازش تصاویر +HDR را با سرعتی پنج برابر بیشتر از پردازنده‌های معمولی به انجام برسانند.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار از جمله پیکسل گوگل، آیفون ایکس اپل و هواوی میت 20 پرو از تکنولوژی پیشرفته‌ای تحت عنوان Neural Engine استفاده می‌کنند تا بتوانند تشخیص چهره افراد و لبه‌های اشیاء در حالت پرتره را قوی‌تر انجام دهند.

اپلیکیشن‌های عکاسی بهره‌مند از قدرت هوش مصنوعی

1. Selfissimo 

اپلیکیشن عکاسی

اپلیکیشن Selfissimo گوگل تجربه منحصر به فردی شبیه به غرفه‌های عکاسی فوری را برایتان به ارمغان می‌آورد. کار اپلیکیشن، گرفتن خودکار سلفی است. البته باید ژست‌های مختلفی بگیرید تا دکمه شاتر فشرده شده و عکس‌تان ثبت شود.

محرک گرفته شدن سلفی در این اپلیکیشن، ژست‌های مختلف شماست. نکته جالب این که برای گرفتن ژست‌ شما را تشویق هم می‌کند تا بهترین نتیجه را تحویل بگیرید. ثبت سلفی هم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که خودتان با اشاره روی صفحه عکاسی را متوقف کنید.

با توقف عکاسی، تمام عکس‌های گرفته شده (که نمی‌دانیم چرا همگی سیاه و سفید هستند!) در یک گالری جلویتان پدیدار می‌شود که می‌توانید تک تک آن‌ها را به طور مجزا یا همگی را یکجا ذخیره کنید.

!Selfissimo
  • !Selfissimo
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: Google LLC
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: 195 / 47 مگابایت
دانلود


2.PicAi

اپلیکیشن عکاسی

PicAi کمی از Selfissimo جذاب‌تر است. این اپلیکیشن در عوض آنکه روی سلفی تمرکز کند، بازی هوش مصنوعی را به سطح جدیدی می‌رساند. PicAi به طور کامل صحنه‌ای که در قاب دوربین قرار گرفته را آنالیز می‌کند و بسته به چیزهایی که می‌بیند، پیشنهادات مختلفی به شما ارائه می‌کند.

بسته به این که در بک‌گراند چه چیزی داشته باشید، PicAi ممکن است استفاده از یک فیلتر عکاسی را به شما پیشنهاد دهد. در حالت پیش فرض دو پیشنهاد دریافت می‌کنید، اما قادرید با سوایپ میان پیشنهادات مختلف برای اعمال فیلتر جابجا شوید.

وقتی به فیلتر دلخواهتان رسیدید، حالا می‌توانید از اسلایدر انتهای صفحه شدت فیلترها را هم تنظیم کرده و در نهایت با فشردن شاتر عکس را تحویل بگیرید؛ عکسی که با وجود فیلترها به ویرایش ثانویه احتیاجی ندارد.

PicAi حالت تشخیص دستی اشیاء را هم دارد. می‌توانید روی نقطه خاصی از صفحه فوکوس کنید و بسته به رنگ اشیاء از پیشنهاد فیلتر مناسبی بهره‌مند شوید.

Picai
  • Picai
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: .HPCNT SG Pte. Ltd
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: 146 / 85 مگابایت
دانلود


3. S Pro Camera 

اپلیکیشن عکاسی

S Pro Camera بر خلاف سایر اپلیکیشن‌های این مقاله تلاش کرده که قابلیت‌های هوش مصنوعی دوربین جدیدترین پرچمداران را به گوشی‌های قدیمی‌تر بیاورد. با نصب اپ کافیست روی سوژه برای فوکوس اشاره کنید تا دوربین صحنه را آنالیز کرده و بسته به شرایط مناسب‌ترین تنظیمات را برای عکاسی انجام بدهد.

یک خصوصیت خوب اپلیکیشن این است که برای خاموش کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی لازم نیست در منوهای تو در تو به دنبال گزینه مخصوص بگردید. خیلی راحت می‌توانید این کار را از صفحه خانگی اپلیکیشن نیز انجام دهید.

اما به غیر از تشخیص صحنه، S Pro Camera خصوصیات خوب دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به واترمارک کردن عکس‌ها، گرفتن تصاویر متحرک و اضافه کردن فیلتر اشاره کرد. همچنین می‌توانید هم با دوربین اصلی و هم دوربین سلفی به عکس‌هایتان افکت بوکه بدهید و از ویژگی‌های خوب اپ برای عکاسی دستی نیز بهره مند شوید.

S Pro Camera
  • S Pro Camera
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: wideview
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: 55 مگابایت
دانلود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان