چه کنیم تا هنگام خرید گوشی کلاه سرمان نرود؟

حالا چند وقتی است که دیگر همه اسم رجیستری را شنیده‌اند. طرح رجیستری یا به قول مشهور شناسنامه‌دار کردن تجهیزاتی که به هر شکلی از سیم‌کارت استفاده می‌کنند برای جلوگیری از قاچاق کلید خورد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موقع خرید گوشی نو یادتان باشد که تا زمانی که از رجیستر شدن گوشی مطمئن نشده‌اید به‌هیچ عنوان فروشگاه را ترک نکنید و تسویه حساب را انجام ندهید.

یادتان باشد که آنتن دادن گوشی ملاک نیست. در هر نوع گوشی یا تبلت سیم کارت بگذارید آنتن را دارد. اما گوشی یا تبلتی که رجیستر نشود پس از 30 روز به‌اصطلاح بلاک شده و دیگر آنتن‌دهی ندارد. بعد از یک‌ماه هم دیگر با مشقت می‌توانید پولتان را زنده کنید. شما باید در موقع خرید پیامک فعال‌سازی یا رجیسترشدن گوشی را از سرشماره رگولاتوری دریافت کنید.

کد فعالسازی 6 رقمی مهم‌ترین مورد است. همان زمان که در فروشگاه هستید باید کار فعالسازی را با این کد انجام دهید. مشاهده شده است که برخی فروشندگان کد اشتباه را به فروشنده داده‌اند.

این کد برای گوشی‌های آکبند باید روی جعبه یا کارت گارانتی موجود باشد. در گوشی‌های دست دوم که خریداری و یا انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال‌سازی به‌صورت پیامک برای خریدار ارسال می‌شود، در گوشی‌هایی که به‌صورت مسافری وارد شده‌اند نیز این کد هم به شماره سیم‌کارت مسافر پیامک می‌شود و هم در حساب کاربری مسافر در سامانه همتا قابل مشاهده است.

بعد از گذاشتن سیم‌کارت نزد فروشنده داخل گوشی کد دستوری # 7777* را شماره‌گیری کنید. بعد از آن عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را برای سامانه می‌فرستید. اکنون باید شناسه 15 رقمی IMEI گوشی را بدون هیچ فاصله یا علامت اضافی تأیید و ارسال کنید. کد IMEI را معمولا در توضیحات گوشی در قسمت تنظیمات یا با شماره‌گیری # #06* به‌دست آورید. این شماره باید با شماره چاپ شده روی جعبه گوشی هم یکسان باشد.

در مرحله بعد شماره سیمکارتی را که می‌خواهید روی تلفن همراه جدید از آن استفاده کنید، فرستاده و بعد از آن کد فعال‌سازی 6 رقمی که گرفته‌اید را برای سامانه ارسال کنید. در اینجا پیغامی مشاهده می‌کنید که درصورت صحت اطلاعات، عدد یک را ارسال می‌کنید و به این صورت فرایند فعال‌سازی با موفقیت انجام گرفته است.

اینجا مهم‌ترین مرحله است. شما باید پیامی دریافت کنید که موفقیت‌آمیز بودن فرایند فعال‌سازی یا رجیستری را به شما اعلام می‌کند.

چطور گوشی دست دوم بخرید؟

بر خلاف گذشته فروش موبایل مشمول طرح رجیستری بدون انتقال مالکیت ممکن نیست و باید برای خرید گوشی دست دوم هم حواستان جمع باشد.

مالک گوشی که قصد خرید از او را دارید باید کد رجیستری را به شما منتقل کند. از روش‌های مختلف سامانه همتا می‌توانید برای این کار استفاده کنید. در روش USSD کد دستوری # 7777* را شماره‌گیری و در میان گزینه‌های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنید.

مشاهده خواهید کرد که کد‌های IMEI دستگاه‌های ثبت و فعال شده سیم‌کارت تان نمایش داده می‌شوند. این کد‌ها مربوط به گوشی‌هایی می‌شوند که تحت مالکیت سیم کارت شما قرار دارند.

در این مرحله باید عدد مربوط به شناسه گوشی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید وارد و ارسال کنید. در مرحله بعدی، باید شماره موبایلی که قصد دارید مالکیت گوشی به آن انتقال داده شود را وارد کنید و گزینه ارسال یا Send را انتخاب کنید. مشخصات را یک‌بار دیگر مرور و تأیید کنید. بعد از این مرحله پیامکی به شماره مالک جدید ارسال می‌شود. حالا مالک جدید باید فرایند رجیستری را با کد فعالسازی که برایش پیامک شده خودش انجام دهد.

کلاهتان را سفت بچسبید!

این روز‌ها کلاهبرداری‌های زیادی در فروش گوشی تلفن همراه رخ می‌دهد. یک‌بار دیگر باید گفت که باید خودتان به‌عنوان خریدار قبل از خارج شدن از فروشگاه و تسویه حساب از رجیستر بودن گوشی اطمینان حاصل کنید. جان کلام این است که اصل مسئولیت ماجرا بر عهده خریدار است.

هر چند راه‌های قانونی برای شکایت از فروشندگان متخلف هم وجود دارد، اما طولانی و نیاز به پیگیری مداوم دارد. مهم‌ترین نکته برای شکایت از فروشندگان متخلف داشتن فاکتور معتبر همراه با مهر فروشگاه است. راه اول این است درصورتی که پس از خرید متوجه شدید تلفن همراهی را که خریدید قاچاق است، با در دست داشتن فاکتور خرید به فروشگاه برگردید و گوشی را پس دهید.

چطور شکایت کنید؟

درصورتی که فروشنده زیر بار نرفت و حاضر به پس‌دادن پول یا تعویض گوشی با نوع قانونی نشد باید سراغ طرح شکایت بروید. شکایت می‌تواند از طریق سازمان‌های ذیربط مانند تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت بگیرد.

براساس جست‌وجوی روزنامه همشهری بهترین راه طرح شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی است، چون در واقع کلاهبرداری صورت گرفته است. برای این کار می‌توانید از طریق سایت سازمان تعزیرات tazirat 135.ir استفاده کنید. به بخش ثبت شکوائیه بروید. برای ثبت شکایت تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب کنید. توضیحات لازم و مشخصات خودتان به‌عنوان شاکی و فروشگاه محل خریدتان به‌عنوان متهم را وارد کنید. در نهایت هم مدارک‌تان ازجمله فاکتور را ضمیمه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان