ترامپ: ایران باید بسیار مراقب باشد!

رییس جمهوری آمریکا بار دیگر با استفاده از کلمات مبهم و تهدید آمیز درباره ایران سخن گفت و اظهار کرد: ایران باید بسیار مراقب باشد.

 رییس جمهوری آمریکا بار دیگر با استفاده از کلمات مبهم و تهدید آمیز درباره ایران سخن گفت و اظهار کرد: ایران باید بسیار مراقب باشد.

«دونالد ترامپ» که در حال عزیمت به زمین گلف خود در نیوجرسی بود، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره ایران مطرح کرد و افزود: خواهیم دید چه پیش خواهد آمد.

وی روز چهارشنبه هم پس از اظهار نظر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش غنی سازی به هر میزانی که لازم باشد، واکنش نشان داده بود.

ترامپ در این یادداشت توئیتری هم ایران را تهدید کرد که مراقب باشد که تهدیدات بازنگردند و آن را نگزند.

این تنش‌های کلامی پس از آن شروع شد که جمهوری اسلامی به دنبال خروج آمریکا از برجام که در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ انجام شد و تحریم‌های شدیدی را علیه مردم ایران وضع کرد، طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات برجامی خود به ویژه حفظ منافع اقتصادی ایران در این توافق، عمل کنند.

ترامپ: ایران باید بسیار مراقب باشد!

از این رو، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برخی تعهدات خود را در براساس مفاد برجام کاهش دهد به گونه‌ای که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه طی اظهاراتی گفت: ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بودیم. مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

ظریف اضافه کرد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران نیز در این ماده کاملاً مشخص شده، این ماده در واقع ضمانت اجرای برجام است. اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجراهایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل باشند و اقداماتی که ما داریم می‌کنیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق ضمانت‌های اجرایی آن است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.

این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

درهمین حال رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز امروز با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد.

روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان