زگیل و میخچه چه تفاوت هایی با هم دارند؟

فرق زگیل و میخچه گوناگون است. با این حال، در بسیاری از موارد این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. به عنوان مثال زگیل یک ضایعه ویروسی و واگیردار است در حالیکه میخچه اینگونه نیست.

زگیل و میخچه چه تفاوت هایی با هم دارند؟


ستاره ؛
 سرویس سلامت -  
وقتی یک مشکلی برای پوست پای ما اتفاق می‌افتد، نگران می‌شویم و بعضی اوقات به فکر خود درمانی می‌افتیم بدون آن که بدانیم آن ضایعه‌ی غیر طبیعی که بر روی پوست ما ایجاد شده است چیست. حتی در بیشتر مواقع این ضایعات پوستی ماننده میخچه و زگیل را با یکدیگر اشتباه می‌گیریم و به سراغ درمان های اشتباه می‌رویم. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که زگیل و میخچه چه هستند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. پس با ما همراه باشید.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.


زگیل چیست؟

زگیل یک ضایعه پوستی و در واقع تومورهای خوش خیم پوست هستند که توسط خانواده‌ی ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. این ضایعات بیشتر نقاطی مانند دست و پا را درگیر می‌کنند و قابل سرایت به نقاط دیگر بدن نیستند.

زگیل و میخچه چه تفاوت هایی با هم دارند؟


انواع زگیل ها

زگیل ها به اشکال متفاوتی می‌توانند در بدن انسان ظاهر شوند که در زیر به بررسی انواع آنها می‌پردازیم.

1. زگیل رشته ای

همانطور که از اسمش مشخص است شکل ظاهری این زگیل به صورت رشته ای بوده و بیشتر در افراد جوان و بیشتر در نقاطی از بدن که در آن مو رشد می کند متداول است.

2. زگیل گنبدی

این نوع از زگیل ها شکل دایره ای دارند و بیشتر در پشت انگشت های دست و پا نمایان می‌شوند.

3. زگیل معمولی

شکل ظاهری این نوع زگیل که بیشتر در دست‌ها نمایان می‌شود، به صورت تومورهای مدور بوده و در هر سنی ممکن است ظاهر شود.

4. زگیل های مسطح

این زگیل ها از انواع دیگر، کوچک تر هستند و معمولا به تعداد زیاد نمایان می‌شوند. گاهی حتی افراد ممکن است این زگیل ها را با انواع بیماری آکنه مانند آکنه روزاسه اشتباه بگیرند. محل رشد این زگیل ها معمولا روی صورت هست اما به هر حال امکان دارد که در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: هفت روش خانگی برای درمان میخچه در منزل


میخچه چیست؟

میخچه ضایعه‌ای پوستی است که تقریبا در قسمت‌های بدون موی پوست همچون قسمت پنجه‌ی پا و یا انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها یا به اصطلاح سلول‌های مرده پوست از اصطحکاک و برخورد پا‌ها و کفش به وجود می‌آید. به عنوان مثال اگر کفشی را بپوشید که برای پا‌های شما بزرگ باشد و در آن احساس راحتی بیش از اندازه داشته باشید و یا پیاده روی‌های بسیار طولانی داشته باشید ممکن است دچار میخچه شوید. میخچه در قسمت هایی مانند پایین پا، قسمت زیرین ناخن انگشت پا، بین انگشتان پا و در طرفین پاها رشد می‌کند.


زگیل و میخچه چه تفاوت هایی با هم دارند؟


چگونه میخچه را درمان کنیم؟

همیشه این جمله را شنیدیم که پیشگیری بهتر از درمان است، پس تا جایی که می‌توانید سعی کنید مواردی همچون پوشیدن کفش مناسب را رعایت کنید تا دچار میخچه پا نشوید، اما اگر گرفتار این ضایعه شدید می‌توانید برای درمان مراحل زیر را دنبال کنید.
  • نمک را به اندازه کافی درون ظرف آب گرم بریزید و پاهای خودتان را درون آن قرار و ماساژ دهید.
  • پس از این کار می توانید پاهای خودتان را به خوبی با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید و سپس با یک لوسیون آبرسان و یا کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید و این کار را روزانه تا زمانی که میخچه نرم شد انجام دهید.
  • زمانی که میخچه حالت نرمی پیدا کرد و دیگر درد نداشت زمانش فرارسیده که با سنگی به نام پومیس ماساژ دهید.
  • این کار را تا زمانی انجام بدید که میخچه از بین برود.

فرق زگیل و میخچه چیست؟

تا این جای مقاله تعریف روشنی از زگیل و میخچه بیان کردیم و انواع و علت های آنها را شرح دادیم. حالا نوبت به این رسیده است که ببینیم این ضایعات پوستی که در ظاهر ما را برای تشخیص به اشتباه می اندازند چه تفاوت هایی با هم دارند.

تفاوت زگیل و میخچه
زگیل میخچه
 یک نوع بیماری ویروسی است   ضایعه پوستی است که در اثر فشار به قسمتی از پوست به وجود می آید
 واگیردار است  فقط در صورت فشار بیش از حد بین دو پوست ایجاد می‌شود و هیچ ارتباطی با ویروس و میکروب و آلودگی ندارد
شیارهای پوستی و خطوط به روی ضایعه پوستی نمی‌رسد خطوط و شیارهای پوستی در روی میخچه قرار می‌گیرد
در صورت عدم درمان ممکن است در دیگر نقاط پوستی پراکنده شود وقتی در یک نقطه به وجود می آید گسترش پیدا نمی‌کند
فریز کردن و یا منجمد کردن زگیل یکی از راه های درمان این ضایعه پوستی است این عمل در درمان و رفع میخچه تاثیری ندارد
درد ندارد درد دارد


سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، زگیل و میخچه تفاوت‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال زگیل یک بیماری ویروسی واگیردار است که دردی به همراه ندارد اما میخچه هیچ واگیری ندارد اما دردناک است. بهبود زگیل پوستی با روش‌های خانگی نیز امکان‌پذیر است و به راحتی درمان می‌شود. در پایان، منتظر دریافت سوالات و تجربیات شما درباره این ضایعات پوستی هستیم...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان