تایوان پیشتاز هوش مصنوعی در آسیا می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  به‌نظر می‌رسد در این میان، تایوان به اهمیت موضوع پی برده و با توجه به توانمندی‌های بسیار این کشور در حوزه فناوری، درآینده‌ای نزدیک با پیشتازی در آسیا، به قلب هوش مصنوعی جهان تبدیل خواهد شد.

تربیت 10هزار نیروی فناوری

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علم کامپیوتر است که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد همچون انسان رفتار کنند، به‌عنوان مثال بر پایه داده‌ها و دیتای گسترده‌ای که در اختیار دارند تصمیم بگیرند یا اینکه متوجه صحبت‌های دیگران و حتی سخنرانی‌ها و... شوند. این فناوری می‌تواند در توسعه خودروهای خودران، روبات‌ها، تکنولوژی 5G و... بسیار تأثیرگذار باشد به همین دلیل هم بسیاری از کمپانی‌های بزرگ به‌دنبال جذب نیروهای متخصص در این حوزه هستند؛ حوزه‌ای که تایوان می‌خواهد همه خلأهای موجود را پر کرده و نیروی مورد نیازغول‌های تکنولوژی جهان را تربیت کند.

تایوان که پیش از این بیشتر در حوزه سخت‌افزار حرفی برای گفتن داشت حالا برنامه‌ای ویژه تدارک دیده و می‌خواهد سالانه 10هزار نیروی متخصص در زمینه هوش مصنوعی را آموزش داده و در اختیار غول‌های فناوری جهان از جمله گوگل، مایکروسافت و... قرار دهد تا به تقاضا برای این فناوری در جهان پاسخ دهد.

برنامه بزرگان فناوری در تایوان

تایوان قبلاً یک کشور پیشرو در زمینه تولید سلول‌های خورشیدی، صفحه نمایش، نیمه‌رساناها و مادربورد بود و همچنین در زمینه مونتاژ در چین نیز به‌عنوان یکی از کشورهای مطرح شناخته می‌شد ولی حالا قرار است به مقصدی عالی برای هوش مصنوعی در آسیا تبدیل شود. نقش‌آفرینان اصلی این حوزه یعنی گوگل، آی‌بی‌ام (IBM)و مایکروسافت برای ایجاد مراکز آموزش و پژوهش (R&D) مربوط به هوش مصنوعی و نوآوری‌های مشابه در تایوان، علاقه‌شان را نشان داده‌اند و در اوایل سال 2018 میلادی با ایجاد این مراکز 6هزار نفر از نیروهای مستعد هوش مصنوعی در تایوان را به کار گرفتند. سرمایه گذاری‌های دو سال گذشته گوگل، مایکروسافت و کمپانی Nvidia نشان می‌دهد که تایوان می‌تواند از سخت‌افزار به‌سوی هوش مصنوعی چرخش داشته باشد.

به‌عنوان مثال گوگل در آوریل 2018 از پروژه «تایوان هوشمند» رونمایی و شروع به سرمایه‌گذاری در آموزش و به کار‌گیری مهندسان حوزه هوش مصنوعی تایوان کرد. البته گوگل فقط بر هوش مصنوعی تمرکز ندارد و این برنامه، بخشی از هدف گوگل برای توسعه تجارت ابر(cloud) و همچنین آماده‌سازی دیتاسنترهاست.

یک کشور و هزار قابلیت فناورانه

کمپانی‌های قدرتمند جهان همچون گوگل، مایکروسافت و... می‌توانستند محل‌های دیگری در آسیا همچون شنزن چین یا کره‌جنوبی را انتخاب کنند ولی چرا این غول‌های فناوری به تایوان نگاهی ویژه دارند؟ در پاسخ باید گفت تایوان استعدادهای زیادی در اختیار دارد و از دهه 80 تاکنون سالانه 10هزار مهندس کامپیوتر از دانشگاه‌ها در جزیره تایوان فارغ‌التحصیل شده‌اند. این موضوع خود دلیل مناسبی برای گرایش کمپانی‌های بزرگ به این کشور محسوب می‌شود چرا که کمپانی‌ها می‌توانند مهندسان توانمند این کشور را به کار بگیرند و بر اعتبار کمپانی‌هایشان بیفزایند.

ازسوی دیگر به گفته «جیمی لین» یک شتاب‌دهنده استارتاپ در تایپه، هوش مصنوعی حالا 30ساله شده و با توجه به وجود انبوه اطلاعات و دیتا در جهان و کامپیوترها قدرت پردازش آن را دارند، این موضوع مورد توجه توسعه‌دهنده‌ها قرار گرفته است. وی افزود: میزان حقوق فعالان حوزه هوش مصنوعی در تایوان حدود یک‌پنجم همتایان آنها در امریکاست درحالی که شاید این فعالان عرصه هوش مصنوعی بسیار ماهرتر از همتایان خود در امریکا باشند. «لین» ادامه داد: دانشگاه‌های تایوان به‌طور مستمر در میان برترین‌ها در آموزش حوزه هوش مصنوعی حضور داشته‌اند و فارغ‌التحصیلان این مراکز آموزشی موفق شده‌اند در زمینه اینترنت اشیا(IOT) و خودروهای خودران به کارخانجات این کشور کمک شایان توجهی کنند.

«هلن چیانگ» از تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IDC در تایپه نیز گفت: هوش مصنوعی برای رسیدن به کارآمدی مناسب نیازمند سخت‌افزار است و به‌دلیل موفقیت جزیره تایوان در تولید سخت‌افزار همچون کامپیوترهای خانگی و... همچنین تربیت مهندسان فراوان در حوزه سخت‌افزار، می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی تأمین کنند. در واقع به‌نظر می‌رسد که تایوان بعد از یک دهه تلاش برای باقی ماندن در رده‌های بالایی رقابت در صنعت فناوری جهانی، راه موفقیت را در توسعه هوش مصنوعی و تربیت نیروهای مرتبط با این حوزه دانسته است.

البته باید گفت که برخی هم نسبت به ورود پرشتاب تایوان به حوزه هوش مصنوعی هشدار داده‌اند چرا که معتقدند با تمرکز این کشور بر هوش مصنوعی، حوزه علوم کامپیوتر با کمبود نیرو مواجه می‌شود که با توجه به رابطه مستقیم سخت‌افزار و هوش مصنوعی، این موضوع در درازمدت می‌تواند بر حوزه هوش مصنوعی هم تأثیر منفی بگذارد.

آموزش پایه در کانون توجه

اما برای تحقق هدف آموزش سالانه 10هزار نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی، دولت تایوان چه برنامه‌ای دارد؟در این راستا دولت تایوان تلاش دارد استعدادها را در تایوان توسعه دهد و به این ترتیب شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر کمپانی‌های بزرگ در این کشور باشد.«سو ینگ چانگ» از فعالان و تحلیلگران ارشد حوزه فناوری در تایوان گفت: در کمتر از دو سال، تایوان به یک صحنه جدی برای نوآوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در جهان تبدیل شده است و این موضوع می‌تواند به شهروندان کمک کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت تایوان می‌داند که برای تحقق هدف آموزش سالانه 10هزار نیروی حوزه هوش مصنوعی، باید به ریشه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد به این معنا که مدارس ابتدایی و متوسطه را هم باید درگیر کند. و با شناسایی استعدادها در این زمینه، آنها را تحت آموزش‌های فشرده و خاص قرار داد تا به نیروهایی قدرتمند و برتر در این زمینه تبدیل شوند ؛ نیروهایی که هر کمپانی بزرگ حوزه فناوری آرزوی کار کردن با آنها را داشته باشد. به گفته وی، در همین راستا از ابتدای سال‌جاری میلادی، مواد آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی مدارس دولتی و خصوصی گنجانده شده است.

به هرحال آنچه مسلم است اینکه تایوان بهشت نیروهای مستعد با دستمزد پایین است و حالا که به‌دلیل فشارهای امریکا بسیاری از کشورها کمتر به همکاری با چین به‌عنوان کشوری با نیروی کار ارزان رغبت نشان می‌دهند این موضوع می‌تواند به سود تایوان تمام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان