پیشنهاد «فریز در برابر فریز» در راه تهران است؟

روزنامه خراسان : فرستاده رئیس جمهور فرانسه برای دومین بار بعد از کاهش تعهدات هسته ای ایران به تهران آمد؛ سفری دو روزه که به ادعای فرانسه «برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا» انجام شده است.

جزئیات زیادی از پیشنهادهای احتمالی «امانوئل بُن» منتشر نشده اما بر اساس گزارش پایگاه خبری «آزادی تودی» این مقام فرانسوی با پیشنهاد «فریز در برابر فریز» به تهران خواهد آمد. پیشنهادی که بر اساس آن از ایران خواسته خواهد شد «در این مرحله، کاهش تعهدات هسته‌ای خود را فریز کند» و در مقابل آمریکا هم «برخی از معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا می‌کند» تا «مذاکرات» با ایران به جریان بیفتد. درباره این که چه نوع «مذاکرات»ی باید به جریان بیفتد، هیچ خبر رسمی یا غیر رسمی منتشر نشده است اما احتمالا منظور، نشست کمیسیون مشترک برجام است که در سطح وزیران ایران و 1+4 اوایل مرداد برگزار خواهد شد و گفته می شود آمریکا نیز می خواهد به این نشست بیاید.

رادیو فرانسه:  واشنگتن  خواستار توافقی است که چیزی بیشتر از برجام داشته باشد

وب سایت فارسی رادیو فرانسه  گزارش داد: « واشنگتن  خواستار توافقی است که چیزی بیشتر از برجام داشته باشد.» حرف و حدیث ها درباره احتمال حضور آمریکا در مذاکرات ایران و 1+4 زمانی بالا گرفت که کاخ ریاست جمهوری فرانسه سه روز پیش در تشریح روایت اش از دومین گفت و گوی تلفنی ماکرون با روحانی طی دو هفته گذشته که شنبه شب انجام شده است، مدعی شده بود  دو رئیس جمهور برای «بررسی شرایط از سرگیری گفت و گوها بین همه طرف های برجام» در مهلت زمانی تا 24 تیر به توافق رسیده اند. رئیس جمهور در گفت و گوی خود با ماکرون  گفته بود :  «توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد.» پس از آن سیدعباس عراقچی معاون سیاسیوزیرخارجه کشورمان هم  گفته بود «ایران بعد از خروج آمریکا از برجام دیگر مفهومی به نام 1+5 را به رسمیت نمی شناسد.» با این حال عراقچی احتمال حضور آمریکا در نشست آینده 1+4 را رد نکرد اما موضع اصولی ایران را تکرار کرده بود که «واشنگتن می تواند در قالب جلسات ایران و 1+4 حضور داشته باشد که البته شرط اول آن رفع تحریم‌های نفتی و بانکی است؛  هرچند بقیه تحریم‌ها هم حتما در مراحل بعدی مدنظر خواهد بود».

امروز دیدار امانوئل بن با شمخانی

سفر دو روزه مشاور ماکرون به ایران از دیروز آغاز شده و فردا پس از دیدار با شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پایان می یابد. پیشتر ترامپ رئیس جمهور آمریکا ابراز تمایل کرده بود فرانسه بین ایران و آمریکا واسطه گری کند. او حتی به ماکرون وعده داد اگر از ایران امتیازاتی بگیرد، آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس باز می گردد. با این حال، سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت و گو با صداوسیما اظهارکرد: نماینده رئیس جمهور فرانسه حامل پیامی از سوی آمریکا نیست.  درعین حال وب سایت فارسی رادیو فرانسه نوشت: «به گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه، فرستاده ویژه ماکرون در دیدارهای خود با مسئولان ایرانی کوشش می‌کند از «اجزای کاهش دهنده تنش» از نظر آنان آگاهی یابد.» مقامات فرانسوی مدعی اند که برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران تلاش می کنند اما درعین حال بارها خواستار توقف برنامه دفاعی ایران شده اند.

نه به پیشنهاد نامتوازن

 به نظر می رسد اگر فرانسه به دنبال توقف اقدامات کاهشی ایران در برجام در ازای توقف بخشی از تحریم های نفتی باشد و در نهایت بخواهد باب مذاکرات موشکی و منطقه ای را با ایران و آمریکا باز کند، پیشنهادی نامتوازن و تحقیر آمیز روی میز گذاشته و پاسخ ایران از هم اکنون به این پیشنهاد مشخص است. چه این که اگر قرار بود بعد از 14 ماه بازگشت تحریم های متنوع بانکی و نفتی و فشارهای متعدد به اقتصاد ایران و معیشت مردم، با آغاز کاهش تعهدات برجامی ایران، غرب توقف اقدامات تقابلی ایران را منوط به توقف بخشی از تحریم ها کند و در ازای آن بخواهد مذاکره ای فرابرجامی را آغاز کند، اساسا نیازی به 14 ماه صبر و مقاومت ایران نبود. اکنون که آثار تحریم بر اقتصاد ایران کاهش یافته و به استناد گزارش های بانک جهانی این آثار در شاخص های اقتصاد ایران در پایان امسال به مراتب کمتر از شرایط گذشته و کنونی خواهد بود آیا پیشنهاد فریز اقدامات تقابلی ایران در مقابل توقف «بخشی» از تحریم ها و نیز کشاندن پای آمریکا به مذاکراتی فرابرجامی اقدامی متوازن است؟ سخنگوی وزارت خارجه  دو روز پیش درباره حواشی احتمال حضور آمریکا در نشست کمیسیون برجام و این که مذاکرات بر سر چه خواهد بود، گفته بود:  «برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد».راهبردی اصولی که نشان می دهد دست کم بخش هایی که از طرح فرانسه منتشر شده با آن فاصله زیادی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان