در جلسه شورای شهر تهران صورت گرفت؛

شهرداری تهران موظف به اخذ پروانه برای کلیه املاک در تملک خود شد

طرح الزام شهرداری تهران به تعیین تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری با اکثریت آرا به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

شهرداری تهران موظف به اخذ پروانه برای کلیه املاک در تملک خود شد

پاینده/شهرداری تهران موظف به اخذ پروانه برای کلیه املاک در تملک خود شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح الزام شهرداری تهران به تعیین و تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری تذکر کار شورای شهر تهران قرار گفت.

علی اعطا عضو شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: بر مبنای آسیب شناسی و مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران برای عملیات ساختمانی ملک خود خود را به اخذ پروانه و پایان کار ساختمانی موظف نمی‌داند.

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری در ملک‌هایی که مالک بوده پروانه اخذ نمی‌کرد و بعد‌ها با بررسی‌های صورت گرفته متوجه می‌شدیم مقدار ساخته شده با مقدار ارائه شده هم‌خوانی ندارد تا در بعضی از موارد نیز به علت آنکه پروژه مشارکتی بین شهرداری و دیگر بخش‌ها انجام می‌شد، شهرداری به علت نداشتن پایان کار و پروانه نمی‌توانست سهم خود را بفروشد و اخذ درآمدی از این طریق داشته باشد.

اعطا با اشاره به چندین ملک در تملک شهرداری که با مشکل پروانه و پایان کار مواجه هست، گفت: در منطقه 7 شهرداری تهران بنای لورزاده که یک اثر تاریخی است که در حیات آن خانه ساختمانی 8 طبقه ساخته شده است.

وی گفت: ساختمان موسسه همشهری جزو دیگر بنا‌هایی است که این ساختمان پروانه و پایان کار ندارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: ساختمان‌های شهرداری منطقه یک و 2 در سامانه فاقد شماره پرونده است و این نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها مراحل قانونی خود را سپری نکرده اند و در مجموع کمیسیون به این نتیجه رسید که با ارائه این طرح شهرداری را مکلف به دریافت پایان کار و پروانه برای املاک در تملک خود بکند.

وی افزود: پس از اظهار نظر عضو شورای شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مخالفت با این طرح گفت: با تصویب این طرح هزار ساختمان در تملک شهرداری است و اگر بخواهیم آن را با ساختمان‌های کوچک تجمیع کنیم این عدد به 2 هزار و 500 ساختمان می‌رسد که متراژ آن بیش از چند میلیون متر مربع است.

هاشمی با اشاره به افزایش هزینه‌های شهرداری با تصویب این طرح گفت: فرایند اخذ پروانه و پایان کار همواره هزینه‌بر بوده و با تصویب کلیات این طرح نیز هزینه‌های جانبی به شهرداری تهران اضافه می‌شود که این عدد ممکن است به صد‌ها میلیارد تومان برسد.

پس از اظهار نظر رئیس شورای شهر تهران نوبت به محمد سالاری رسید که در موافقت با کلیات این طرح صحبت کند.

سالاری گفت: اینکه شهرداری تهران همه مردم شهر را ملزم به دریافت پروانه و پایان کار برای ساختمان‌های حتی 50 متر هم بکند، اما خودش هیچگونه پروانه و پایان کاری برای املاک در اختیار خود اخذ نکند نا عدالتی اجتماعی است و مصداق بارز غیر قانونی عمل کردن نهاد شهرداری تهران است.

وی با اشاره به رعایت طرح تفضیلی گفت: شهرداری تهران خود باید پایبند به اجرای طرح تفضیلی باشد و متأسفانه شاهد هستیم در طول سال‌ها انجام نشده و برای شهرداری این عمل به یک عادت تبدیل شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازیدی که از املاک مناطق 22 گانه پایتخت دارد، گفت: در بازدید‌هایی که انجام می‌دهیم و مراجعاتی که مردم دارند، بیشتر اعتراض‌ها مربوط به املاکی است که یک سوی آن شهرداری تهران قرار دارد و در بازدید‌هایی که خود از برخی از پروژه‌ها مانند هزار و یک شهر تهران داشتم متوجه شدم که شهرداری تهران خود نیز دچار مشکل است.

سالاری گفت: مدیران شهری به علت مبتلا شدن به روزمرگی از کلیات اجرای این طرح غافل شده است که من پیش‌بینی می‌کنم بعد‌ها این اقدام برای آینده شهری مشکل ایجاد می‌کند.

وی گفت: حل شدن مشکلات املاک در تملک شهرداری تهران هم به نفع شهرداری و هم به نفع ذی‌نفعان است.

پس از اظهار نظر سالاری نوبت به حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران رسید که در مخالفت با اجرای این طرح صحبت کند.

رسولی در مخالفت با تصویب کلیات این طرح گفت: تا جایی که من مطلع هستیم برخلاف گزارش‌های توجیحی برای پروژه‌های مشارکتی پروانه صادر نمی‌شود، زیرا اساساً یکی از آورده‌های شهرداری در پروژه‌ها هزینه‌های صدور پروانه است.

عضو شورای شهر تهران گفت: با تصویب کلیات این طرح ما شاهد هستیم در تراز مالی شهرداری ایراد جدی به وجود می‌آید و ما باید به محدودیت‌های مالی که شهرداری تهران با آن درگیر است توجه کنیم، زیرا وقتی شهرداری تهران نزدیک به 60 هزار میلیارد بدهی دارد با تصویب این طرح شهرداری را اگر موظف به اخذ پروانه و پایان کار کنیم هزینه‌ای برای شهرداری تهران ایجاد کرده‌ایم، زیرا شهرداری موظف می‌شود برای حدود 3 هزار ملک خود مراحل صدور پروانه را طی کند.

پس از اظهار نظر رسولی، زهرا صدر اعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران در موافقت با اجرای این طرح گفت: ما به عنوان سیاست‌گذار باید در واقع حمایت کنیم از هر آنچه موجب می‌شود شهرداری تهران قانونمند شود.

نوری با اشاره به اظهار نظر برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره هزینه‌بر بودن تصویب کلیات این طرح گفت: همکاران باید به این نکته توجه داشته باشد که تصویب کلیات این طرح دارای دو بعد است که بعد اول آن قانونمند کردن شهرداری و بعد دیگر آن درآمدزایی برای شهرداری تهران است.

وی گفت: و اگر شهرداری را موظف به دریافت پایان کار و پروانه کنیم آنگاه شاهد هستیم که شهرداری می‌تواند بسیاری از املاک خود به املاک غیر واگذار کند و از این طریق کسب درآمد خوبی داشته باشد.

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان نوبت به رای‌گیری رسید که در نهایت اعضای شورای شهر تهران با 17 رای موافق کلیات طرح الزامات شهرداری تهران به تعیین تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری به تصویب رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان