توصیه‌های ورزشی برای مبتلایان به دیابت

فعالیت بدنی کافی از جمله نکات مهمی است که مبتلایان به دیابت به انجام آن توصیه می‌شوند.به گزارش به نقل از ایسنا، انجام حرکات ورزشی به گونه‌ای که خطری را متوجه مبتلایان به دیابت نکند و رعایت نکاتی در حین ورزش کردن می‌تواند تضمین کننده سلامت و بهبود حال این بیماران باشد

توصیه‌های ورزشی برای مبتلایان به دیابت

فعالیت بدنی کافی از جمله نکات مهمی است که مبتلایان به دیابت به انجام آن توصیه می‌شوند.

به گزارش به نقل از ایسنا، انجام حرکات ورزشی به گونه‌ای که خطری را متوجه مبتلایان به دیابت نکند و رعایت نکاتی در حین ورزش کردن می‌تواند تضمین کننده سلامت و بهبود حال این بیماران باشد.

شش راهکار مفیدی که در زیر به اختصار توضیح داده شده تضمین می‌کند که فرد مبتلا به دیابت می‌تواند بیماری خود را با رعایت رژیم غذایی و ورزش تحت کنترل داشته باشد:

کنترل دیابت با ورزش

برای مبتلایان به دیابت علاوه بر آنکه باید در مورد رژیم غذایی خود دقت داشته باشند، انجام فعالیت بدنی نیز در کنترل سطح قند خون و کاهش خطر بروز مشکلات مرتبط با بیماری‌های مزمن ضروری است. شواهد متعددی وجود دارد که حاکی از تاثیر مثبت فعالیت جسمی و برنامه‌های ورزشی منسجم در کنترل دیابت نوع یک و دو است. به گفته متخصصان سلامت، مرتب ورزش کردن علاوه بر آنکه سطح گلوکز خون و وزن را کنترل می‌کند، خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی که در مبتلایان به دیابت بیشتر است کاهش می‌دهد و از نیاز به مصرف انسولین به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع یک می‌کاهد.

آگاهی از دستورالعمل‌های کارشناسی شده

دستورالعمل فعالیت بدنی استاندارد برای مبتلایان به دیابت تهیه و تنظیم شده‌ است. بیشتر بزرگسالان مبتلا به دیابت لازم است در هفته 150 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی سبک و سنگین داشته باشند. فعالیت‌هایی چون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا کردن و دویدن بسته به شرایط جسمی بیمار در طول هفته توصیه می‌شود. علاوه بر ورزش ایروبیک و تمرین‌های مقاومتی همچون وزنه برداری، انجام تمرین‌های کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری نیز مفید هستند.

مشورت با پزشک معالج

افرادی که برای مدت زمان طولانی فعالیت جسمی نداشته، با علائم مرتبط با دیابت یا دیگر مشکلات پزشکی درگیر هستند و میانسالان باید پیش از شروع هر گونه برنامه ورزشی با پزشک معالج مشورت کنند.

کنترل منظم قند خون

در زمان ورزش کردن امکان افت یا افزایش قند خون وجود دارد و حتی ممکن است مدتی پس آن نیز حالت نوسانی داشته باشد. افزایش یا کاهش بیش از حد قند خون مشکل‌زاست. به طور مثال افت قند خون با انواعی از مشکلات همچون گیجی و لرزش همراه است و درصورتیکه برطرف نشود می‌تواند منجر به تشنج شود. به گفته پزشکان چالش‌های مرتبط با کنترل قند خون بسته به نوع دیابت، نوع فعالیت بدنی و وجود عوارض ناشی از دیابت متفاوت است.

حفظ آب بدن

در مبتلایان به دیابت از دست دادن آب بدن بیشتر متداول است که تا حدودی از فعالیت بدن در جهت دفع قند مازاد ناشی می‌شود. نوشیدن آب، اولین و بهترین گزینه برای حفظ آب بدن قبل، بعد و در حین ورزش کردن است.

سازگاری با عوارض بیماری دیابت

به گزارش یو اس نیوز، در برخی از موارد عوارض ناشی از دیابت، فعالیت بدنی را چالش برانگیز می‌کند. به طور مثال، در آسیب دیدگی عصبی ناشی از دیابت، بیمار در ناحیه پاها دچار بی‌حسی می‌شود و به همین دلیل وجود زخم و آسیب‌دیدگی در پاها را متوجه نمی‌شود. با این وجود، پزشکان تاکید دارند که فوائد ورزش خیلی بیشتر از خطراتی است که عوارض ناشی از دیابت بیمار را تهدید می‌کند. هرچند توصیه می‌شود هرگونه فعالیت بدنیِ بیمار تحت نظر پزشک باشد و سلامت پاها و عصب‌های فرد مبتلا باید به موقع و منظم کنترل شود.




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان