گزارش مهر از جشن نوزدهم؛

حافظبرترین‌ها را شناخت/ پیشتازی بانوی عمارت ومتری شیش و نیم

نوزدهمین جشن «حافظ» در حالی برگزار شد که «بانوی عمارت» به‌عنوان بهترین سریال تلویزیونی و فیلم «متری شیش و نیم» به‌عنوان برترین فیلم سینمای ایران شناخته شد.

حافظبرترین‌ها را شناخت/ پیشتازی بانوی عمارت ومتری شیش و نیم

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین جشن حافظ با حضور هنرمندان و هنردوستان یا قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در ساعت 21:30 پنجشنبه 20 تیرماه در برج میلاد تهران آغاز شد.

نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، شبنم قلی‌خانی، گلاب آدینه، نورا هاشمی، سیروس الوند، ماهور الوند، رضا عطاران، شاهرخ استخری، هاتف علیمردانی، علیرضا زرین‌دست، جمشید گرگین، ملیکا شریفی‌نیا، کمند امیرسلیمانی، بهاره رهنما، زهرا داوودنژاد، مریم مومن، عادل فردوسی‌پور، سروش صحت، امین حیایی، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، محمد سریر، عبدالرضا اکبری، پندار اکبری، سینا سرلک، علیرضا خمسه، علی سرتیپی، همایون ارشادی، مهران غفوریان، حمید گودرزی، مجید مظفری، مسعود فروتن، محمد بحرانی، خسرو دهقان، سپیده خداوردی، حسام منظور، پانته آ پناهی‌ها، نازنین بیاتی، مرجانه گلچین، جهانگیر کوثری، کوروش تهامی، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، سینا مهراد، ریحانه پارسا، باربد بابایی، سیما تیرانداز، زهره فکور صبور، جواد طوسی، نسیم ادبی، بهاره کیان افشار، رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی، نعیمه نظام دوست، اسدالله یکتا، فاطمه گودرزی و هوتن شکیبا از هنرمندان و چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

امیدواریم از حافظ نمره 20 بگیریم

در ابتدای این مراسم ایمان معلم فرزند علی معلم (بنیان‌گذار جشن دنیای تصویر) عنوان کرد: امروز بی آنکه پدرم باشد، جشن حافظ نوزده ساله می‌شود. من از جانب پدرم به شما خوش آمد عرض می‌کنم. به امید اینکه سال آینده از دست حافظ نمره بیست را بگیریم.

در ادامه این مراسم رضا یزدانی خواننده کشورمان به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت و پس از آن گفت: خوشحالم که امسال هم این افتخار را داشتم که یک شعر از حافظ را اینجا اجرا کنم. البته زنده یاد علی معلم به من گفته بود تو هر سال باید اینجا باشی و یک شعر از حافظ بخوانی و از این بابت خوشحالم.

در ادامه رویا نونهالی بازیگر سینما و تلویزیون روی صحنه آمد و بعد از خواندن شعری از حافظ به قرائت متنی ادبی درباره اهمیت این رویداد پرداخت. نونهالی در بخشی از این متن عنوان کرد: علی معلم این مراسم را به اسم حافظ زینت بست، او همچنان بعد از فوتش ما اهالی سینما را گرد هم می‌آورد. ما در جشن حافظ شانزدهم هرگز فکر نمی‌کردیم که آخرین جشن بدون حضور او را برگزار می‌کنیم. اما حالا سه سال بعد از نبودنش، باز هم دور هستیم و آمده‌ایم هم را به مهر و لبخند دعوت کنیم. در این احوال این کوشش سهل نیست که نگذاریم این چراغ کم فروغ شود.

سپس امید معلم دبیر این رویداد هنری پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: بی شک این جشن پیش از اینکه متعلق به خانواده سینما باشد متعلق به حضرت حافظ است، خرسندیم با وجود رفتن پدر و وجود همه حسودان این جشن همچنان برگزار می‌شود و پایدار است.

وی افزود: ما همیشه تلاش کرده‌ایم استقلال خودمان را حفظ کنیم و فکر می‌کنم توانمندی تک تک هیات داوران بارها اثبات شده است.

در ادامه کلیپی از فعالیت‌های هیات داوران پخش شد.

اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری به «گلاب آدینه»

در ادامه آذر معماریان همسر علی معلم و دبیر اجرایی این جشن نیز روی صحنه آمد و خطاب به مردم و هنرمندان بیان کرد: خوشحالم مثل همیشه کنار من و کنار جشن خودتان هستید و بسیار خرسندم که چهره تک تک شما هنرمندان را می بی نم.

در ادامه برای اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری نورا هاشمی روی صحنه آمد. وی گفت: هیجان زده‌ام که افتخار اهدای این جایزه به من داده شده است.

سپس کلیپی از فیلم‌های گلاب آدینه پخش شد و آذر معماریان گفت: با سپاس از حضور هنرمندانه و فعال در سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما این جایزه به گلاب آدینه اهدا می‌شود.

نورا هاشمی بازیگر و فرزند گلاب آدینه ضمن اهدای این جایزه گفت: این جایزه به عشق زندگی من گلاب آدینه می‌رسد.

گلاب آدینه پس از دریافت این تندیس در سخنان کوتاهی گفت: از روزی که به من گفتند این جایزه به تو می‌رسد، تمرین کردم بغض نکنم اما گویا نمی‌شود به ویژه اینکه زیر پرچم مرد بزرگی مثل علی معلم باشیم.

وی افزود: همیشه در این گونه مراسم‌ها از همه تشکر می‌کنند و فکر می‌کنم علت این تشکرها این است که این تریبون‌ها بهترین جاست تا آدم از افرادی که به او کمک کردند تا به آن جایگاه برسد تشکر کند من هم از همه کسانی که به من کمک کردند تشکر می‌کنم از استادان خودم مهدی هاشمی نازنین و بانو سوسن تسلیمی و… تشکر می‌کنم و اولین استادان من بودند و هرگز نمی‌توانم فراموش کنم که چقدر به من کمک کردند.

آدینه ادامه داد: از رخشان بنی اعتماد هم تشکر می‌کنم و اگر او اصرار نمی‌کرد «روسری آبی» و «زرد قناری» را بازی کنم، هرگز به این جایگاه نمی‌رسیدم. اگر مردم نباشند ما باید جلوی آینه بایستیم و با خودمان حرف بزنیم. حق‌شناس هم باشیم.

اهدای تندیس افتخاری «حافظ» به رامین جوادی

در ادامه امید معلم گفت: جای پدرم بسیار خالی است اما امسال یک اتفاق ویژه داریم و قرار است یک تندیس حافظ افتخاری اهدا شود.

در ادامه و پس از پخش کلیپی مرتبط با موسیقی متن سریال «بازی تاج و تخت» تندیس افتخاری حافظ به رامین جوادی آهنگساز ایرانی این سریال اهدا شد.

جوادی در متنی که در اختیار برگزارکنندگان این جشن قرار داده بود، عنوان کرد: متاسفانه امکان حضور در این جشن را نداشتم اما دعوت به این جشن و دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است‌.

در ادامه امیرهوشنگ هاشمی روی صحنه آمد و گفت: جای دوستم، همکارم، عشقم و همسفرم علی معلم خالی است.

وی در ادامه متن تقدیرنامه رامین جوادی را خواند در بخشی این متن خطاب به جوادی آمده بود: این لوح یادبود به پاس آثار هنرمندانه شما که همواره به آثاری بزرگ تبدیل شده است به شما به عنوان یکی از موسیقیدانان جهان معاصر تقدیم می‌شود.

هاشمی در ادامه متن این تقدیرنامه را به زبان انگلیسی و فرانسوی خواند.

امید معلم سپس توضیح داد که قرار است طی مراسمی جایزه رامین جوادی، توسط اصغر فرهادی در اروپا به او اهدا شود.

سپس فرزاد حسنی روی صحنه آمد تا اجرای ادامه مراسم را به عهده بگیرد.

بهترین مستند؛ در جستجوی فریده

بعد از معرفی نامزدهای بخش مستند، بهاره رهنما و سروش صحت برای اهدای این جایزه روی صحنه آمدند.

بهاره رهنما پیش از اهدای جایزه عنوان کرد: خانم گلاب آدینه خوشحالم که در عصر بازیگری با گذشت و شعور شما هستم و خوشحالم که امشب در این مراسم هستم‌.

صحت هم گفت: در کشوری که همه چیز دوام و پایداری کم دارد، برگزاری نوزدهمین جشن حافظ کار سختی است. کار مهمی بوده است و امیدوارم حالا حالاها ادامه‌دار باشد. من علاقه‌مند به سینمای مستند هستم.

رهنما هم گفت: عاشق سینمای مستند هستم و بالاخره جسارت کردم و مستند ساختم. خوشحالم که در این کشور زن‌هایی مثل آذر معماریان وجود دارند که این جشن را زنده نگه داشته‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: جای خشایار الوند خالی است.

در ادامه تندیس حافظ برای بهترین مستند سال به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای مستند «در جستجوی فریده» اهدا شد.

کوروش عطایی برای دریافت جایزه به صحنه آمد و گفت: از هیات داوران و این جشن تشکر می‌کنم. خانم موسوی در مسافرت است و من برای دریافت جایزه به صحنه آمده‌ام. روح علی معلم شاد.

تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی؛ بانوی عمارت

بعد از معرفی نامزدهای بهترین فیلمنامه تلویزیونی، الهام حمیدی و شاهرخ استخری برای اهدای این جایزه روی صحنه آمدند.

الهام حمیدی گفت: خوشحالم که هر سال این افتخار نصیبم می‌شود که شما را از نزدیک ببینم. استخری هم گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم.

در ادامه تندیس حافظ بهترین فیلمنامه تلویزیونی به احسان جوانمرد برای فیلمنامه «بانوی عمارت» اهدا شد.

جوانمرد پس از دریافت این تندیس اظهار کرد: یک درصد هم فکر نمی‌کردم این جایزه را بگیریم. دوست دارم این جایزه را به کسانی اهدا کنم که در نگارش این فیلمنامه و فیلمنامه دیگری که در حال حاضر برای شبکه نمایش خانگی در دست دارم، به من کمک کردند. این جایزه را تقدیم می‌کنم به عده‌ای از بچه‌های جامعه‌شناسی دانشگاه تهران که این سال‌ها هر سه‌شنبه کنار هم تاریخ می‌خواندیم. این جایزه را به گروه سه‌شنبه‌های تاریخ تقدیم می‌کنم.

بهترین دستاوردهای هنری؛ طراحان جلوه‌های ویژه «تنگه ابوقریب»

بعد از اعلام نامزدهای بهترین دستاوردهای هنری، عبدالله اسکندری و ارشا اقدسی روی صحنه آمدند.

اقدسی در حالی که شعله آتش روی سرش بود، گفت: جای خیلی‌ها مثل پیمان ابدی کنار من خالی است و امیدوارم بدلکاران به حق خود در سینما برسند.

این تندیس به محسن روزبهانی، جواد مطوری، محمد برادران و حسن ایزدی برای طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه «تنگه ابوقریب» اهدا شد که هیچیک در سالن حاضر نبودند.

بهترین تدوین؛ عصبانی نیستم

در ادامه و بعد از اعلام نامزدهای بهترین تدوین سینمایی‌، مستانه مهاجر و حمید گودرزی روی صحنه آمدند و این جایزه را به هایده صفی‌یاری برای تدوین فیلم «عصبانی نیستم» اهدا کردند.

صفی‌یاری پس از دریافت تندیس این بخش گفت: از هیات داوران ممنونم که این جایزه را به من دادند این جایزه یادگار علی معلم است و خوشحالم که عین جایزه را می‌گیرم از همه همکارانم در فیلم «عصبانی نیستم» هم تشکر می‌کنم به ویژه رضا درمیشیان که می‌دانم رنج زیادی برای اکران این فیلم کشید.

بهترین موسیقی؛ مغزهای کوچک زنگ‌زده

سپس نامزدهای بهترین موسیقی متن بخش سینما اعلام شد.

در این بخش محمد سریر و مجید مظفری روی صحنه آمدند. سریر گفت: یاد و خاطره علی معلم گرامی باد. و مظفری هم عنوان کرد: ما امشب دور هم جمع شدیم یاد علی معلم باشیم و می‌دانم که او هم یاد ماست. از دست اندرکاران برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم.

تندیس حافظ این بخش به بامداد افشار برای «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.

افشار پس از دریافت جایزه گفت: یاد علی معلم گرامی باد و این جایزه را به استان مازندران تقدیم می‌کنم که در آن دوره‌ای که ما برای این فیلم از آواهای چوپانی استفاده می‌کردیم خیلی به ما کمک کردند.

نشان عباس کیارستمی؛ کارگردان «گلدن تایم»

در ادامه مراسم و بعد از اعلام نامزدهای نشان عباس کیارستمی، همایون ارشادی و سیاوش اسعدی روی صحنه آمدند.

ارشادی در این بخش توضیح داد: فرزاد حسنی چون تئاتری روی صحنه داشت، دیر آمد و این برنامه دیر اجرا شد که حسنی هم گفت: ما به احترام علی معلم تئاترمان را کنسل کردیم.

در ادامه نشان عباس کیارستمی به پوریا کاکاوند برای کارگردانی فیلم «گلدن تایم» اهدا شد.

کاکاوند گفت: این فیلم به امیر نادری بزرگ تقدیم شده و حالا خوشحالم که اسم بزرگی به نام عباس کیارستمی هم در کنار این فیلم قرار دارد. از همه عوامل که در این دو سال و نیم توقیف فیلم صبور بودند تشکر می‌کنم. البته الان فیلم در حال اکران است.

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی؛ امین حیایی برای «ساخت ایران 2»

سپس نامزدهای بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی اعلام شد. در این بخش علیرضا خمسه و مهران غفوریان روی صحنه آمدند.

خمسه بعد از تعریف خاطره‌ای گفت: من از سر شب دنبال علی معلم هستم و روحش شاد. علی معلم دانشجوی باغ فردوس بود که من آنجا تدریس می‌کردم. یک روز که وارد کلاس شد گفتم بچه‌ها بلند شوید استاد آمد. علی معلم یک بار گفت خمسه هم استاد من و امید بود.

غفوریان که به تازگی صاحب فرزند دختر شده هم اظهار کرد: امیدوارم خدا به همه شما دختر بدهد چراکه فرزند دختر خیلی خوشمزه است. در هر سنی هستید خدا به شما دختر بدهد نام دختر من هانا است. خمسه هم گفت: امیدوارم هیچ دختری پرستو نشود!

تندیس این بخش با حضور سعید آقاخانی به امین حیایی برای بازی در سریال «ساخت ایران 2» اهدا شد.

حیایی پس از دریافت جایزه خود اظهار کرد: از اینکه این جایزه را می‌گیرم احساس افتخار می‌کنم. من همیشه با خودم می‌گفتم یعنی می‌شود یک بار عکس من روی مجله دنیای تصویر برود؟ اولین بار هم که عکسم روی مجله رفت یک نسخه خریدم و به مادرم نشان دادم.

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی؛ پانته‌آ پناهی‌ها برای «بانوی عمارت»

بعد از اعلام نامزدهای بازیگران زن درام تلویزیونی، الیکا عبدالرزاقی و کوروش تهامی روی صحنه آمدند.

عبدالرزاقی گفت: سعی می‌کنم کمتر صحبت کنم چون هرسال سوتی می‌دهم!

تندیس این بخش به پانته‌آ پناهی‌ها برای ایفای نقش در سریال «بانوی عمارت» رسید.

پناهی‌ها توضیح داد: جای علی معلم سبز است و سخت است یک نفر بعد از رفتنش، ماندگار شود ولی معلم بعد از رفتن هم ماندگار شد. شب گذشته تولد ناصر تقوایی بود که استاد من است و جایش خالی است‌.

تهامی گفت: امشب پناهی‌ها شبیه خانم گاندی شده است!

بهترین فیلمبرداری؛ هومن بهمنش (متری شیش و نیم)

در ادامه و بعد از اعلام نامزدهای بهترین فیلمبرداری، جمشید گرگین و کمند امیرسلیمانی برای اهدای تندیس این بخش روی صحنه آمدند.

امیرسلیمانی گفت: از سال‌های ابتدایی با این جشن همراه بودم و وقتی عکس‌ها و فیلم‌ها را نگاه می‌کنم می‌بینم که خدا را شکر همین شکلی بوده‌ام.

تندیس حافظ بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای «متری شیش و نیم» رسید.

گرگین حین اهدای این تندیس گفت: خوشحالم که این جایزه را به هومن می‌دهم چراکه او یکی از بهترین فیلمبرداران است.

بهمنش هم گفت: از استادی این جایزه را می‌گیرم که از کودکی با برنامه‌هایش من را به سینما علاقه‌مند کرد. از سعید روستایی هم که به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم. همچنین از ساداتیان و همه عوامل تشکر می‌کنم. پنج ماه فیلمبرداری شیش و نیم طول کشید و با وضعیت عجیبی کار می‌کردم و جای شکر دارد که مریضی نگرفتیم. این جایزه را به گوهر خانه‌ام، همسرم کیمیا اهدا می‌کنم.

گرگین در ادامه از مردم دعوت کرد به تماشای «سرخپوست» بنشینند.

بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی؛ حسام منظور برای «بانوی عمارت»

بعد از اعلام نامزدهای بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی، سیما تیرانداز و پژمان بازغی روی صحنه آمدند.

بازغی گفت: این جشن یک دورهمی بسیار خوب است و چه اشکالی دارد همه در اینجا حضور داشته باشیم.

تیرانداز هم عنوان کرد: دوست داشتم بگویم خوشحالم که در دورانی زندگی می‌کنم که زن جنگنده‌ای به نام آذر معماریان حضور دارد و خوشحالم که من هم زن هستم امشب از گلاب آدینه بخشش مهربانی و گذشت را آموختم. خوشحال‌تر می‌شوم اگر این جشن به تئاتر هم گره بخورد.

بازغی هم به شوخی گفت: من بارها نامزد شده‌ام اما این کاش تندیسی برای افرادی هم باشد که بارها نامزد شده‌اند!

تندیس این بخش به حسام منظور برای «بانوی عمارت» رسید. منظور گفت: خوشحالم در این جمع هستم اگر یک بازیگر می‌تواند کارش را خوب انجام دهد به خاطر معلم‌هایش است این جایزه را به استادانم به ویژه خانم تیرانداز اهدا می‌کنم.

بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی؛ نازنین بیاتی برای «گلشیفته»

بعد از اعلام بهترین بازیگر کمدی تلویزیونی، فاطمه گودرزی و محمد بحرانی روی صحنه آمدند.

گودرزی گفت: خوشحالم که شما عزیزان را می‌بینم و می‌دانم که چقدر مشتاق فیلم و سینما و تلویزیون هستید. جای علی معلم خالی.

بحرانی هم عنوان کرد: روح علی معلم غرق آرامش و رحمت. من ساز و کار مدیریت تلویزیون را نمی‌شناسم ولی می‌دانم برندها راحت به دست نمی‌آورد. کسی مثل ایرج طهماسب به راحتی به دست نمی‌آید. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد اما امیدوارم کلاه قرمزی به تلویزیون برگردد.

تندیس این بخش به نازنین بیاتی برای بازی در سریال «گلشیفته» اهدا شد.

بیاتی پس از دریافت جایزه این بخش یاد علی معلم را گرامی داشت و از گلاب آدینه تشکر کرد.

بهترین کارگردان تلویزیونی؛ عزیزالله حمیدنژاد برای «بانوی عمارت»

در ادامه نامزدهای بهترین کارگردانی تلویزیونی، اعلام شد و برای اهدای جایزه این بخش نرگس آبیار و امین زندگانی روی صحنه آمدند. امین زندگانی برای این بخش لباس بومی بلوچ به تن داشت.

آبیار گفت: چقدر خوب که امین لباس بلوچی پوشیده و جا دارد از قوم خوب و بزرگ بلوچ یاد کنیم.

زندگانی هم با اشاره به کار آذر معماریان گفت: زن بودن سخت است و خوشحالم که زن نیستم چون انجام کارهای هنری با وجود زن بودن سخت است. ما ان جی او هایی داریم که مدرسه در مناطق محروم می‌سازند امیدوارم روزی برسد که سینما و سالن کنسرت بسازند چون بعد از علم کار فرهنگی مهم است.

تندیس این بخش به عزیزالله حمیدنژاد برای «بانوی عمارت» اهدا شد.

حمیدنژاد در این بخش عنوان کرد: معمولاً هنرمندان از زمانی که زندگی می‌کنند تا فوت می‌کنند یادگاری از خود به جا می‌گذارند علی معلم علاوه بر به جا گذاشتن فرزندان خلف، مجله دنیای تصویر و این جشن را به یادگار گذاشت. خوشحالم حسام و پناهی‌ها جایزه بردند. سریال سازی در این عصر سخت است. این جایزه را به همه عوامل به ویژه مجید سعیدی و مریم مومن بازیگران این اثر تقدیم می‌کنم

زندگانی هم در پایان این بخش گفت: در کلیپ‌ها دو خواهر دیدیم که به یکی از آن‌ها به نام ستاره اسکندری بی مهری شد برای او دست بزنید.

بهترین مجموعه تلویزیونی؛ بانوی عمارت

بعد از معرفی نامزدهای بهترین مجموعه تلویزیونی، مه لقا باقری و محمدحسین قاسمی روی صحنه آمدند.

باقری گفت: با افتخار به تمام بانوان سرزمینم به گلاب آدینه تبریک می‌گویم و همین جا من هم از او درس گرفتم.

در ادامه تندیس حافظ بهترین سریال تلویزیونی به مجید مولایی برای تهیه‌کنندگی «بانوی عمارت» اهدا شد.

مولایی تصریح کرد: این جایزه متعلق به تک تک عوامل این سریال است چون ما این سریال را با یک پنجم بودجه سریال‌های شهری در شبکه نمایش خانگی ساختیم و این ممکن نبود با غیرت عوامل این سریال.

بهترین چهره تلویزیونی؛ عادل فردوسی‌پور

بعد از اعلام نامزدهای بهترین چهره تلویزیونی سال پژمان جمشیدی روی صحنه آمد و گفت: برای آمدن به این مراسم ابتدا به وزارت کشور رفتم و دیدم آنجا تئاتری به نام ممد و صمد به زبان ترکی اجرا می‌شد! آنجا فهمیدم اشتباه رفته‌ام و بعد به برج میلاد آمدم!

در ادامه تندیس حافظ بهترین چهره تلویزیونی به عادل فردوسی‌پور رسید.

جمشیدی گفت: مردم این چهره را انتخاب کردند و اینجا حق عادل خورده نشد.

فردوسی‌پور پس از دریافت این تندیس خطاب به حاضران در سالن گفت: چقدر خوبید شما. از لطف و محبت شما تشکر می‌کنم. یاد و خاطره علی معلم را زنده نگه می‌دارم و به نظرم انرژی مثبت علی معلم در این سالن جاری و ساری است. من همیشه خاطرات شیرینی از ایشان دارم و همیشه می‌دیدم که انگشترهای زیاد ی دارد. خوشحالم که این جمعیت هر سال دور هم جمع می‌شوند.

وی افزود: خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم و خوشحال‌تر که این جایزه را از دست پژمان می‌گیرم. انتخاب شدن توسط مردم، مایه مباهات من است و حس خوبی را در من ایجاد می‌کند. انتخاب توسط مردم برایم ارزشمند است و قابل توصیف نیست. بیست سال همراهی مردم با من بسیار حس خوبی دارد. شما من را وحشتناک و عجیب و غریب مورد لطف خود قرار دادید. از ورزشکاران، رسانه‌ها و… تشکر می‌کنم. این جایزه را به همه عزیزانی که در این بیست سال همراه من بودند تقدیم می‌کنم.

بهترین فیلمنامه سینمایی؛ هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده»

بعد از اعلام بهترین فیلمنامه سینمایی‌، بهرام بهرامیان روی صحنه آمد و این تندیس به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیدی حین دریافت جایزه خود گفت: فکر می‌کنم عالیجناب کیارستمی است که در بین ما نیست. از فیلمنامه‌نویسی متنفرم ولی این جایزه‌ها باعث می‌شود این مسیر را ادامه بدهم.

بهترین تیتراژ؛ علیرضا قربانی برای «چهارراه استانبول»

بعد از معرفی، نامزدهای بهترین ترانه سریال یا فیلم، رضا یزدانی و الهه حصاری روی صحنه آمدند.

حصاری گفت: خدا را شکر می‌کنم و مفتخرم که اولین بار اینجا آمده‌ام و می‌خواهم جایزه‌ای تقدیم کنم.

یزدانی هم عنوان کرد: من سه بار این جایزه را دریافت کرده‌ام. حس بسیار خوبی دارد.

در ادامه تندیس بهترین خواننده تیتراژ به علیرضا قربانی برای فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» اهدا شد.

قربانی حین دریافت تندیس خود گفت: من هم یاد و خاطره علی معلم را گرامی می‌دارم. من دو بار این جایزه را از دست او گرفتم. افتخاری است که امشب با همه مشغله‌ها به اینجا آمدم.

بهترین بازیگر مرد سینمای ایران؛ پیمان معادی و نوید محمدزاده

در ادامه ضمن معرفی نامزدهای بهترین بازیگر مرد سینمای ایران اعلام شد در این بخش دو تندیس اهدا خواهد شد.

در ادامه بهاره کیان افشار و هوتن شکیبا برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

پیمان معادی اولین تندیس این بخش را برای بازی در فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد.

معادی پس از دریافت تندیس خود توضیح داد: من هم مثل شما آن یکی بازیگر را که قرار است این جایزه را بگیرد دوست دارم. روح علی معلم شاد. همکاری دوباره با سعید رو روستایی مثل «ابد و یک روز» عالی بود و تازگی برایم داشت. چون او خلاقیت زیادی دارد و فکر می‌کردم برای اولین بار است که با او همکاری می‌کنم از همکاری با گروه فوق‌العاده این فیلم هم لذت بردم.

تندیس دوم این بخش به نوید محمدزاده برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید.

محمدزاده که برای دریافت این تندیس روی سن حاضر شد گفت: در اختتامیه جشنواره فجر وقتی هوتن شکیبا جایزه گرفت بغض کردم و خوشحال شدم. ما از سال 86 با یکدیگر دوستیم. همچنین از گذشته با پیمان معادی دوستم. این جایزه را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.

بهترین بازیگر زن سینمای ایران؛ باران کوثری و شبنم مقدمی

در ادامه نامزدهای بهترین بازیگر زن سینمای ایران معرفی شدند و سپس در این بخش مرجانه گلچین روی صحنه آمد و این جایزه به باران کوثری برای «عرق سرد» اهدا شد.

باران کوثری در پیامی تصویری گفت: متاسفم که به دلیل اجرای نمایشم نمی‌توانم در این مهمانی خانوادگی حضور داشته باشم. ممنونم از دنیای تصویر. خوشحالم این جایزه را برای فیلمی می‌گیرم که بسیار برایم اهمیت دارد خوشحالم که این فیلم در اینجا دیده شد هرچند در اکران تلاش شد دیده نشود.»

در ادامه نسیم ادبی با اشاره به اینکه «بازیگرانی در سینما درخشان عمل کردند که از تئاتر آمدند من به آنها افتخار می‌کنم» دیگر تندیس این بخش را به شبنم مقدمی برای فیلم «خجالت نکش» اهدا کرد.

مقدمی در این بخش گفت: این افتخار را دارم که برای دومین بار در این جشن این جایزه را دریافت می‌کنم. برای روح بزرگ بنیان گذار این گردهمایی، نور و آرامش می‌خواهم. صنم فیلم «خجالت نکش» خیلی جاها نامزد شد، اما جایزه نگرفت اما خوشحالم که اینجا این جایزه را دریافت کردم.

دستاورد فردی ویژه؛ رضا عطاران

در ادامه مراسم تندیس دستاورد فردی ویژه برای تأثیرگذاری در موفقیت آثار سینمایی به رضا عطاران رسید.

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما حین اهدای این جایزه گفت: ما سینما کوروش را ساختیم که یکی از بهترین‌های سینماست و امیدوارم فیلم «کوروش» هم ساخته شود. باید از رضا عطاران قول بگیریم که سخت‌گیری نکند و بیشتر فیلم بازی کند تا اوضاع سینما خوب شود.

عطاران هم در این بخش گفت: در این چند ساله دیده‌ام سرتیپی با دشمنانش و کسانی که زیر آبش را زده‌اند، مدارا کرده است.

بهترین کارگردان سینما؛ سعید روستایی برای «متری شیش و نیم»

بعد از اعلام نامزدهای بهترین کارگردانی سینمایی، سیروس و ماهور الوند روی صحنه آمدند.

سیروس الوند گفت: سینمای ایران نیاز دارد جشن‌هایی خارج از قالب جشنواره‌های حکومتی داشته باشد.

تندیس حافظ بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد.

روستایی گفت: من نوبت قبل هم جایزه‌ام را از دست آقای الوند گرفتم با این تفاوت که زنده یاد علی معلم هم در کنار ما بود. «متری شیش و نیم» بسیار فیلم سختی بود و اگر همت عوامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.

جایزه ویژه هیأت داوران برای حمید نعمت‌الله

در ادامه مراسم و برای اهدای جایزه ویژه هیأت داوران علیرضا امینی روی صحنه آمد و گفت: امیدوارم سینمای ایران از این وضعیت در بیاید و خوشحالم که کارگردان‌های جدیدی وارد سینما شده‌اند هرچند به نظرم سینما وضعیت خوبی ندارد.

وی سپس جایزه ویژه هیات داوران را به حمید نعمت‌الله تقدیم کرد. پسر حمید نعمت‌الله به نیابت از پدر این جایزه را دریافت کرد.

بهترین فیلم سینمای ایران؛ متری شیش و نیم

بعد از اعلام نامزدهای بهترین فیلم سینمای ایران، جهانگیر کوثری و علیرضا غفاری روی صحنه آمدند.

غفاری پیش از معرفی برترین فیلم سال گفت: سرمایه‌های واقعی سینما شما مردم هستید که تا این ساعت در این مراسم حضور دارید.

سپس تندیس این بخش به سید جمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

در این بخش به روال همیشگی عوامل فیلم روی صحنه قرار گرفتند.

ساداتیان گفت: ساخت این فیلم بسیار سخت بود اما این سختی به خاطر همدلی عوامل به یک حلاوت تبدیل شد و مردم در جشنواره و اکران از این فیلم اجتماعی حمایت کردند. از شما می‌خواهم همچنان از فیلم‌های اجتماعی حمایت کنید.

جهانگیر کوثری هم توضیح داد: امشب تهیه‌کننده‌ای این جایزه را گرفت که یکی از بهترین و شریف‌ترین تهیه‌کنندگان سینما است. ما برخی از تهیه‌کنندگان را به عنوان مهاجمان فرهنگی می‌شناسیم و آن‌ها را قبول نداریم ولی ساداتیان یکی از بهترین تهیه کنندگان و فیلم او یکی از بهترین فیلم‌ها بوده است.

یازدهمین جشن «حافظ» در ساعت 1 بامداد روزجمعه 21 تیرماه به پایان رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان