رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه در گفت وگو با ایرنا؛

آمریکا و انگلیس ثبات در خلیج فارس را هدف گرفته اند

مسکو - ایرنا - رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که اقدامات آمریکا و انگلیس در خلیج فارس و افزایش حضور نظامی این کشورها ثبات و امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

آمریکا و انگلیس ثبات در خلیج فارس را هدف گرفته اند

لئونید ایواشف سپهبد بازنشسته و رئیس پیشین اداره امور همکاری‌های بین المللی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، اظهار داشت: کاملاً آشکار است که واشنگتن و لندن سیاست افزایش تنش در منطقه برای اهداف سیاسی ضدایرانی خود را دنبال می‌کنند.
کارشناس امور ژئوپلیتیکی روسیه خاطرنشان کرد: این اقدامات آمریکا و انگلیس برای فشار بر ایران بکار گرفته می‌شود تا تهران را وادار به مذاکره و پذیرفتن شروط غرب در مسائلی همچون برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای کند.
صاحبنظر روس ادامه داد: وضعیت متشنج پیرامون تردد نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز هم بر اوضاع منطقه تأثیر منفی و بی ثبات کننده گذاشته است.
وی افزود: اما باید به این نکته توجه کرد که انگلیس با توقیف نفتکش ایرانی بدون دلیل موجه در جبل الطارق، آغازگر این وضعیت بوده و در واقع لندن با چراغ سبز واشنگتن تانکر ایرانی را توقیف کرده است.
ایواشف افزود: آمریکا در مساله برجام منزوی شده است و با اقدامات خود و تحت فشار قرار دادن ایران و تحریک این کشور به اعمالی که به عنوان یاغی گری توصیف کند، سعی دارد خود را از شرایط طرف بازنده در برابر ایران خارج کند.
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه ادامه داد: توقیف نفتکش فقط از یک راه قابل حل است و آن اینکه انگلیس نفتکش ایرانی را در جبل الطارق آزاد کند و متعهد شود این گونه اقدامات تحریک آمیز را در عرصه بین المللی تکرار نمی‌کند.
وی افزود: انگلیس و ایران می‌توانند برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث با یکدیگر مذاکره و همکاری کنند و نباید وضعیت به سوی درگیری نظامی سوق داده شود.
کارشناس روس گفت: حضور نظامی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس نیز باید کاهش یابد و در آن صورت وضعیت منطقه آرام خواهد شد و امنیت کشتیرانی مانند گذشته تأمین می‌شود.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تازگی در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: عصر روز جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی به نام استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن
قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
شرکت استنا ایمپرو انگلیس مالک این نفتکش در بیانیه‌ای اعلام کرده که این نفتکش با 23 خدمه دریایی توسط قایق‌های ناشناس توقیف شده است.

وزیر خارجه انگلیس در گفت وگو با همتای ایرانی خود از این اقدام ایران گلایه کرده است و در مقابل ظریف با یادآوری اینکه برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته، اعلام کرد که این رویداد باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان