گفتگو با مدیرعامل تسکو: اصلی‌ترین محصول ما برندمان است

تسکو یکی از برندهای سخت‌افزاری فعال در نمایشگاه الکامپ است که تلاش کرده طیف گسترده‌ای از محصولاتش را در معرض بازدیدکنندگان قرار دهد. تسکو که یکی از نام‌های قدیمی و باقی‌مانده در بازار سخت‌افزار و لوازم جانبی ایران است، توانسته رقبای اصلی و البته قدیمی‌اش را کنار بزند و در شرایط اقتصادی خاص امروز، حرکتش را به سوی توسعه محصولات جدید نیز ادامه دهد.

گفتگو با مدیرعامل تسکو: اصلی‌ترین محصول ما برندمان است

تسکو یکی از برندهای سخت‌افزاری فعال در نمایشگاه الکامپ است که تلاش کرده طیف گسترده‌ای از محصولاتش را در معرض بازدیدکنندگان قرار دهد. تسکو که یکی از نام‌های قدیمی و باقی‌مانده در بازار سخت‌افزار و لوازم جانبی ایران است، توانسته رقبای اصلی و البته قدیمی‌اش را کنار بزند و در شرایط اقتصادی خاص امروز، حرکتش را به سوی توسعه محصولات جدید نیز ادامه دهد.

«جمال جعفری»، مدیرعامل شرکت توسن سیستم شرق که البته کاربران آن را با نام «تسکو» می‌شناسند، در گفتگو با دیجیاتو درباره وضعیت فعلی بازار سخت افزار و لوازم جانبی، می‌گوید: «در بازار تولید، از سال گذشته و امسال وضعیت بازار بهتر شده است چون دولت مشغول حمایت از شرایط شرکت‌های تولید‌کننده است. در حوزه کاری رقیب داریم و عده‌ای فعالیت می‌کنند اما کمتر تولید کننده‌ای وجود دارد که بخواهد در این حوزه وارد شود.» او بر اساس پیشرفت‌های تکنولوژیکی که انجام شده آینده مناسبی را برای این کسب‌وکار پیش‌بینی می‌کند.

با این حال دیدگاه منفی به محصولات ایرانی از سوی کاربر ایرانی، موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. جعفری در پاسخ به این سوال که آیا در طول سال‌های فعالیت تسکو، نوع نگاه کاربران به محصولات ایرانی تغییری داشته است یا خیر، می‌گوید:

«ما یک حوزه به نام کالا و یک حوزه به نام برند داریم. اگر از دید برند نگاه کنیم، اگر برند خوب عمل کند مهم نیست روی آن ساخت چه کشوری حک شده باشد. برای مثال شما امروز موبایل اپل را می‌خرید که روی آن نوشته شده ساخت چین. اما مشتری دارد اپل را می‌خرد. اینجا هم خریدار تسکو را خریداری می‌کند و جنس ایرانی بودن آن، موضوع دوم است. مردم به تسکو اعتماد دارند و مهم نیست ساخت کجا باشد. بزرگ‌ترین محصول ما برند ماست.»

جعفری از سوی دیگر اعتقاد دارد که واژه مونتاژ در ایران بد جا افتاده است چراکه به عقیده او، بخش عمده‌ای از تولید، مونتاژ است و در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد. او با ذکر مثالی از شرکت BMW می‌گوید: «شما نمی‌توانید به کارخانه BMW بروید و ببینید همه چیز را خودش تولید می‌کند. BMW پلتفرم را دارد و بقیه قطعات را مونتاژ می‌کند. از یکی موتور را می‌گیرد و از دیگری گیربکس را. واقعیت این است که اگر کل فرآیند تولید را در نظر بگیرید، 60 درصد آن مربوط به مونتاژ است که این رقم بسیار بالایی است.»

او درباره سیاست تولید تسکو نیز می‌گوید در محصولات‌، هر بخشی که تولیدش توجیه اقتصادی داشته باشد آن را تسکو تولید می‌کند و هرچه تولیدش، توجیه اقتصادی نداشته باشد را برون سپاری می‌کنند: «برای مثال یک شرکت دستگاه تزریق دارد و از او می‌خواهیم اینکار را انجام دهد. اینطور لازم نیست ما برای نیاز کوتاه مدت دستگاه‌های تزریق آماده کنیم.»

به گفته جعفری، ایده و طراحی محصولات تسکو در داخل خود این شرکت انجام می‌شود: «در هر قسمت توجیه وجود داشته باشد، خودمان وارد می‌شویم و هر قسمت آن توجیه نداشته باشند برون سپاری می‌کنیم و در نهایت خودمان سرهم یا اسمبل را انجام می‌دهیم.»

مدیرعامل تسکو در پاسخ به این سوال که بخش تحقیق و توسعه این شرکت آیا فعالیتی جدی دارد یا خیر می‌گوید: «ما در 16 دسته بندی محصولی فعال هستیم و هر ماه در این دسته‌ها آپدیت‌های جدیدی داریم. حتی در بخش ماوس هم هر ماه 2 مدل جدید ارائه می‌دهیم. پس تحقیق و توسعه یک جز جدانشدنی هر قسمت از محصولات ماست.»

او با اشاره با حوزه جدید فعالیت تسکو یعنی توسعه ابزارهای مرتبط با مدیا، خبر از تولید یک اندروید باکس جدید می‌دهد و در رابطه با علت رفتن به سوی موارد جدید می‌گوید: «در حوزه رسانه مشغول فعال هستیم. برای مثال محصولاتی که بتوانند محتوای تصویری را انتقال دهند؛ مانند دانگل‌ بلوتوثی و اندروید باکس. واقعیت این است که مدیا دارد بخش‌ زیادی از اینترنت را می‌گیرد و ما هم بر همین اساس رویکردمان را تنظیم کرده‌ایم. در واقع در حال تولید محصولاتی مبتنی بر اینترنت و مدیا توسعه هستیم.»

تسکو همچنین با جهت افزایش حوزه و حجم کاری خود، خط تولید جدیدی را راه‌اندازی کرده است. با این حال جعفری به چالش‌های مدیریت و نیروی انسانی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «بزرگترین چالش خط تولید ما نیروی انسانی است. کسی حاضر نیست بیاید کار کند و این مشکل فرهنگی کشور ماست. متاسفانه در طول دوران تحصیلی کسی چیزی در مورد فرهنگ کاری نمی‌آموزد. بزرگ‌ترین چالش مدیریت در ایران نیروی انسانی است. مدیران خارجی برای توسعه کسب‌وکار برنامه ریزی می‌کنند اما مدیران داخلی هم باید برای توسعه کسب‌وکار برنامه‌ریزی کنند و هم برای ساختن نیرو.»

با این حال همین خط تولید باعث شده تا تسکو بخواهد به اهداف بلندپروازانه‌تری هم فکر کند. یکی از این اهداف، ارائه راهکارهایی برای هوشمندسازی منازل است. با این حال جایگاه ایران برای تولید محصولات تکنولوژیک چگونه است؟ مدیرعامل تسکو اگرچه خبر می‌دهد که این شرکت در برخی کشورها مثل عراق، روسیه، آذربایجان و سوریه حضوری محدود دارد اما هنوز شرکت‌های ایرانی توانایی رقابت فرای مرزهای ایران را به دلایل مختلف ندارند:

«در حوزه بین‌الملل نه می‌توانیم حرفی بزنیم و نه باید الان حرف بزنیم. به این دلیل که تحریم هستیم و حتی در منطقه هم بازاری نداریم. اگرچه امروز کشورهای منطقه بازار هدف بعدی ما هستند اما امروز سهم کوچکی در این کشورها داریم. زمانی می‌توان مدعی بود که دست‌کم در منطقه بتوانیم محصول‌مان را بفروشیم اما امروز هر چه می‌سازیم صرفاً در داخل کشور مشتری دارد. در واقع اجازه صادرات نداریم چون محصول ایرانی را نمی‌خرند. از طرف دیگر وقتی سهمی از بازار بین‌المللی یا منطقه‌ای نداشته باشید، کالای شما توجیه اقتصادی ندارد. امروز حتی داخل کشور هم چون از سوی دولت حمایت می‌شویم بازار مدیریت می‌شود.»

جعفری در رابطه با بازارهای بین‌المللی می‌گوید که کشورهای توسعه یافته شرایط رقابت متفاوت است اما تسکو در کشورهای کمتر توسعه یافته می‌تواند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد. او همچنین با اشاره به وضعیت ارزی کشور می‌گوید: «ما از دولت می‌خواهیم سیاست شفافیت ارزی که پس از 100 سال در کشور به وجود آمده را ادامه دهد. برای کسانی که قانونی کار می‌کنند شرایط را تسهیل کند. دولت نباید اجازه دهد نرخ ارز قانونی با غیرقانونی یکی باشد. اینکار باعث می‌شود تا هزینه قاچاق افزایش پیدا کند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان