"نخبگان و محققان" مورد ادعای سازمان محیط زیست در اجرای طرح "بایوجمی" چه کسانی هستند؟!

بهتر است مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در راستای تنویر افکار عمورمی اسامی، "نخبگان و محققان" پیشنهادکننده و "اساتید و صاحب‌نظران اهل فن" مورد ادعای خود در اجرای طرح بایوجیمی را اعلام رسمی و عمومی کنند.

"نخبگان و محققان" مورد ادعای سازمان محیط زیست در اجرای طرح "بایوجمی" چه کسانی هستند؟!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشی تحت عنوان ورود 12 هزار لیتر ماده سمی تیتانیوم به تالاب انزلی توسط سازمان محیط زیست، روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست خواهان انتشار جوابیه‌ای شد که به همراه پاسخ تسنیم در ادامه می‌خوانید:

جوابیه:
تالاب انزلی بعنوان یکی از ارزشمندترین زیست بوم های کشورمان از اهمیتی بین المللی برخوردار است و این موضوع حساسیت بیشتر مسئولین،کارشناسان و دست اندرکاران محیط زیست را طلب می کند تا این اکوسیستم منحصر بفرد که درحال حاضر برای کاهش تراز آب دریای خزر و ورود حجم زیاد رسوبات معدنی و آلی با کاهش عمق قابل توجهی مواجه شده و ورود انوع آلاینده های شیمیایی و صنعتی کیفیت آب آن را برای حیات زیست مندان و آبزیان ارزشمند موجود دراین تالاب به مرز خطر رسانده است با رویکرد هم افزایی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی واجرایی‌کشور آن هم در شرایط تحریم های ظالمانه،برای برون رفت از این وضعیت گام های موثری برداشته شود   .
 در طول دو دهه، اقدامات زیادی برای احیاء و نجات تالاب انزلی از خطر تبدیل شدن به دریاچه ارومیه ای دیگر، انجام شده که بعضی از آن کارها موفق و برخی هم منتج به نتیجه دلخواه نشده است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر، تاکید مقامات عالی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر استفاده از توان علمی کشور برای حفظ و احیاء تالاب انزلی بوده و پروژه اخیر نیز با این رویکرد به انجام خواهد رسید.
به نظر می رسد مجددا" برای درک بهتر عموم از  پروژه ای که برخلاف مطالب عنوان شده در روزهای اخیر، هنوز اجرایی نشده و در مرحله پایلوت و بررسی قرار دارد، به صورت کارشناسی و تخصصی مطالب دقیق تری از روند مطالعات و چرایی انتخاب این مسیر به آگاهی رسانده شود.
1 - این پروژه با عنوان کاهش میزان عمق لجن تالاب انزلی به روش بایوجمی ابتدا در کمیته مدیریت تالاب انزلی مطرح و در نهایت برای اجرای پایلوت در استخرهای حاشیه تالاب با نظارت پژوهشکده آبزی پروری به تصویب رسید.
2-  پس از برگزاری جلسات و بررسی های کارشناسی در سطح ملی به محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور اساتید و صاحب نظران اهل فن مقرر شد این پروژه پس از ارزیابی ریسک اثرات زیست محیطی به صورت محدود در تالاب انزلی انجام شود.
3- مطالعات پهنه بندی از نظر اکولوژیکی برای تهیه گزارش های چندگانه ارزیابی ریسک خاص هر پهنه به منظور اجرای پروژه توسط دانشگاه تهران انجام گرفت.
4- براساس مطالعات پژوهشکده آبزی پروری که یکی از مراجع تخصصی رسمی کشور دراین زمینه است، نتایج حاکی از آن است که در محدوده اجرای پروژه زیست پالایی در استخرهای شیلات در حاشیه تالاب هیچ گونه اثر منفی بر روی زیست مندان مشاهده نشد و در عین حذف لجن، بهبود شرایط محیطی رشد برای زیست مندان از جمله ماهیان فراهم شد .
5- ارزیابی اثرات ریسک به صورت جامع و بویژه اثرات مواد بکارگرفته شده و فلزات سنگین بر بافت آبزیان تالاب به ویژه ماهیان(پوست ،گوشت،برانش،خون و اندام داخلی)که به صورت تخصصی در آزمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی در حال انجام است .
 بدیهی است نتایج این آزمایشات در اجرای این پروژه تعیین کننده خواهد بود .
شایان ذکر است نحوه اجرای این پروژه توسط محققین و نخبگان کشورمان پیشنهاد شده است و رویکرد اجرایی این پروژه به منظور بها دادن به اندیشه، ایده های جوانان این مرز بوم و عمل به اصول اقتصاد مقاومتی خواهد بود .
پروژه پایلوت زیست پالایی تالاب در اسفند ماه سال 97همزمان باسفرریاست محترم جمهوربه استان گیلان، با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل محیط زیست، فرماندار انزلی، رئیس اداره محیط زیست انزلی با دعوت از امام جمعه انزلی و برخی از مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح و تاکنون هیچ فعالیت یا بازدید مخفیانه‌ای از این پروژه انجام نشده است.
 آخرین بازدید باحضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار گیلان، معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان ، معاون محیط زیست دریایی ، مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست،رئیس پارک علم و فن آوری گیلان، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان، رئیس پژوهشکده خزر، نماینده پژوهشکده آبزی پروری، رئیس مرکز رشد فناوری انزلی و سایر مسئولین ذیربط پس از برگزاری جلسه در محل قلم گوده انزلی از روند پیشرفت پروژه پایلوت بعمل آمده است .

پاسخ تسنیم:
1- همان‌گونه که متخصصان بارها متذکر شده‌اند "تیتانیوم یک فلز سمی است" و استفاده از ماده شیمیایی و سمی دی‌اکسید تیتانیوم برای از بین بردن رسوبات آلی تالاب انزلی ماهیت «بایو» (زیستی) ندارد. به همین دلیل استفاده از عنوان "بایو" برای روش مورد استفاده در این طرح، چیزی جز یک دروغ بزرگ نیست.

به علاوه مسئولان محیط زیست و دست‌اندرکاران اجرای این طرح ابتدا ماده مورد استفاده در این طرح را «نانو دی‌اکسید تیتانیوم» معرفی کرده و پس از بالا گرفتن انتقادات نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر استفاده از نانو دی‌اکسید تیتانیوم، مدعی شدند که اشتباه شده و ماده مورد استفاده در طرح، «دی‌ اکسید تیتانیوم» است و ماهیت نانو ندارد که مصداق بارز تناقض‌گویی است و اعتماد مخاطب را سلب می‌کند.

با این حال، طبق توضیحات متخصصان، دی‌اکسید تیتانیوم چه در ساختار نانویی و چه در ساختار غیرنانویی، یک ماده شیمیایی است و ماهیت زیستی «بایو» ندارد؛ بنابراین استفاده از واژه «بایو» برای عرضه این ماده و استفاده از واژه زیست‌پالایی برای تعریف هدف این طرح، افکار عمومی را در مسیر ناصحیح هدایت می‌کند.
2- موافقت با ارزیابی اثرات زیست محیطی یک طرح به منزله موافقت با اجرای طرح نیست!
 3-پهنه‌بندی تالاب برای ارزیابی آتی اثرات اجرای طرح بایوجمی، به منزله تایید طرح نیست!
4- اینکه اثرات ناشی از ورود دی‌اکسید تیتانیوم به استخرهای شیلات طی یک بازه زمانی کوتاه بر روی ماهی‌ها بررسی شود مقوله‌ای کاملا متفاوت است با اثراتی که ورود این ماده در طولانی‌مدت بر یک اکوسیستم طبیعی مانند تالاب انزلی به جا خواهند گذاشت؛ در واقع سلامت ماهی‌های استخرهای شیلات به هیچ وجه، شاخصی برای سنجیدن عواقب استفاده از این ماده سمی در تالاب انزلی به حساب نمی‌آید که البته این موضوع در گزارش تسنیم به طول کامل و شفاف مطرح شده است؛ جلال پوراحمد جکتاجی، مدیرگروه سم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفته است:

تیتانیوم فلزی سمی است و بر سلامت جانوران و گیاهان اثراتی به جا می‌گذارد که در طولانی مدت قابل تشخیص است؛ تالاب انزلی زیستگاه گیاهان و آبزیان متعددی است که در معرض مسمومیت این فلز قرار خواهند گرفت؛ پرندگانی که از آبزیان این تالاب تغذیه می‌کنند و از همه مهمتر انسان‌هایی که از ماهیان تالاب استفاده می‌کنند همه بخشی از زنجیره غذایی وابسته به تالاب هستند.نتایجی که آزمایش اثرات دی‌اکسید تیتانیوم در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و در یک منطقه غیرطبیعی محدود بر جانوران و گیاهان به دست می‌آوریم با تاثیری که این ماده در بلندمدت بر اکوسیستمی چون تالاب انزلی به جا خواهند گذاشت، قابل قیاس نیست؛ گیاهان و آبزیان متعدد، لجن‌های بستر تالاب و در کل اکوسیستم هر بخش از تالاب در بلند‌مدت واکنش‌هایی را نسبت به ورود تیتانیوم نشان خواهند داد که با نتایجی که از آزمایش کوتاه‌مدت در استخرهای پرورش ماهی به دست می‌آوریم، متفاوت است.

5- این جمله که «ارزیابی‌ها در حال انجام است و نتایج آزمایشات، تعیین کننده خواهد بود" بار دیگر این سؤال را طرح می‌کند که اگر نتایج هنوز مشخص نشده پس طرح چگونه وارد مرحله اجرای محدود شده است؟

لازم به ذکر است در گزارش تسنیم، ادعایی مبنی بر اینکه طرح مذکور مخفیانه صورت گرفته طرح نشده که اشاره به فهرست گروه‌های شاهد اجرای طرح، در جوابیه لزومی داشته باشد.

بهتر است مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در راستای تنویر افکار عمورمی اسامی "نخبگان و محققان" پیشنهادکننده و "اساتید و صاحب‌نظران اهل فن" مورد ادعایی خود در اجرای طرح بایوجیمی را اعلام رسمی و عمومی کند.

به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند محیط زیست که طبق اصل 50 قانون‌ اساسی ما وارث گذشتگان و میراث گذار  نسل‌های آینده هستیم منطق حکم می‌کند بدون در نظر گرفتن منافع شخصی (مناسبات و مراودات با برخی شرکت‌ها مانند شرکت "ن ن") و به دور از هرگونه شتابزدگی با رعایت همه جوانب و اصل خرد جمعی، انتقادات و هشدارهای متخصصان و صاحب‌نظران مورد استقبال قرار گیرد.

به گزارش تسنیم؛ مرداد سال گذشته عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان محیط زیست طی نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و با رونوشت به وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری از ارائه طرحی مطالعاتی تحت عنوان طرح احیای تالاب انزلی به روش زیست پالایی با فناوری‌های بومی خبر داد و بر لزوم تعیین بودجه مناسب برای آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکید کرد و دی ماه 97،  تفاهمنامه‌ای 900 میلیارد تومانی به مدت یک سال میان شرکت مجری این طرح و سازمان حفاظت محیط‌زیست به امضا رسید!‌

شرکتی به نام "نانو صنعت پرشیا" که مدعی است با استفاده از ماده‌ای تحت عنوان بایوجمی رسوبات تالاب انزلی را کاهش داده و به عمق تالاب اضافه می‌کند؛ شرکتی که دستکم دو نفر از اعضای هیئت مدیره آن به نمایندگی از خانه کشاورز در این شرکت عضویت دارند؛ خانه کشاورز، یک نهاد غیر دولتی که ریاست آن بر عهده عیسی کلانتری است!

بیشتر بخوانید:
"بایوجمی" کلاهی 900 میلیارد تومانی بر سر محیط زیست برای تخریب تالاب انزلی
ارزیاب طرح احیای انزلی: "بایوجمی" ماهیت نانو ندارد/ منتقدان این طرح هم حق دارند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان