دو هدف جدید آمریکا در سوریه برای امتیازگیری از بشار اسد!

آمریکا که در چند سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای سرنگونی بشار اسد کرد و به بهانه مقابله با داعش در این کشور حضور نظامی یافت، همچنان به مداخلات خود ادامه می‌دهد و در همین رابطه، به تازگی از تلاش خود برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه و بی ثبات سازی سوریه پرده برداشته است.

آمریکا که در چند سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای سرنگونی بشار اسد کرد و به بهانه مقابله با داعش در این کشور حضور نظامی یافت، همچنان به مداخلات خود ادامه می‌دهد و در همین رابطه، به تازگی از تلاش خود برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه و بی ثبات سازی سوریه پرده برداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ در این زمینه، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در سوریه در سخنرانی اخیر خود عنوان کرده است که واشنگتن دو هدف عمده در سوریه را دنبال می‌کند.

هدف اول ایالات متحده، عقب راندن ایران از سوریه است.

هدف دوم: اسد نمی‌تواند 50 درصد از زمین‌های زراعی و 66 درصد ذخایر نفت را بدون مذاکره با ایالات متحده و سازمان ملل متحد احیا کند؛ لذا باید با آمریکا وارد مذاکره شود.

نکته مهم اینکه آمریکایی‌ها عملا اعلام کرده اند تا زمانی که اسد حاضر به مذاکره با آن‌ها نشود، همچنان به بی ثبات سازی سوریه ادامه خواهند داد. کما اینکه، خبر‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال تلاش برای آموزش نیرو‌های معارض سوری است.

دو هدف جدید آمریکا در سوریه برای امتیازگیری از بشار اسد!

در این رابطه، یکی از فرماندهان سابق ارتش آزاد سوریه از برنامه ایالات متحده امریکا برای آموزش بیش از 65 هزار تن از گروه‌های مسلح و مستقر کردن آن‌ها در طول مرز عراق و سوریه خبر داد.

روزنامه العربی الجدید به نقل از «ابو انس الحریری»، از رهبران سابق ارتش آزاد سوریه نوشت: «در حال حاضر کار آموزش جیش المغاویر، نیرو‌های احمد العبدو و گروه اسود الشرقیه در منطقه تحت عنوان منطقه 55 در درون خاک سوریه و در پایگاه التنف که تحت کنترل نیرو‌های امریکایی قرار دارد، آغاز شده است.»

الحریری که پیشتر فرماندهی گروهی مسلح در جنوب سوریه را برعهده داشت و از حمایت اتاق عملیات امریکا برخوردار بود، عنوان داشت: «به نیرو‌های مذکور که هم اکنون تحت آموزش هستند، مأموریت حمایت از منافع امریکا سپرده خواهد شد، اغلب فرماندهان این گروه‌ها هم اکنون در اردن حضور دارند و در آنجا آموزش‌های لازم را می‌بینند.»

وی در ادامه افزود: «نیرو‌های بیشتری تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا شمار این نیرو‌ها به 65 هزار تن رسیده و در مرز‌های مشترک سوریه و عراق مستقر شوند. همچنین در صورت لزوم، نیروی نظامی برای مقابله احتمالی با ایران تشکیل خواهد شد و این نیرو‌ها زیر نظر اتاق عملیات امریکا فعالیت خواهند کرد؛ همانطور که روسیه این کار را در جنوب سوریه با گروه جوانان اهل سنت «شباب السنه» انجام داد.»

الحریری تصریح کرد: «این نیرو‌ها نسخه عربی نیرو‌های دمکراتیک سوریه خواهند بود، اما نیرو‌های مذکور دارای فرماندهی مرکزی واقعی و یا برنامه‌ای سیاسی مستقل نخواهند بود و به پایگاه امریکایی التنف وابسته خواهند بود. همچنین این نیرو‌ها همیشگی نخواهند بود، زیرا برای تحقق اهداف مشخصی به صورت موقتی به کار گرفته خواهند شد و با پایان یافتن مأموریت و قطع حمایت از آن، خود به خود از هم فرو خواهند پاشید.»

وی در پایان اظهار داشت: «ایالات متحده امریکا هم اکنون روابط حسنه‌ای با برخی از گروه‌های مسلح مستقر در شمال سوریه مانند جیش العزه دارد و تلاش می‌کند این روابط را تقویت کند.»

در همین رابطه، خبرگزاری آناتولی به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد، امریکا آموزش عناصر جیش المغاویر در پایگاه التنف واقع در مثلث مرزی میان اردن، سوریه و عراق را از سر گرفته و نیرو‌های ارتش آزاد تحت نظارت افسران ارتش امریکا و دستگاه اطلاعاتی این کشور مشغول فراگیری نبرد در محیط بیابانی و کوهستانی، عملیات هلی برن و حمله و درگیری در شرایط دشوار هستند.

از سوی دیگر، «ماریا زاخارووا» در کنفرانس خبری افزود: آمریکا در ماه ژوئن (خرداد ـ تیر) حدود 540 مزدور خارجی را به امید حفاظت از تأسیسات نفتی و حمایت از نیرو‌های نظامی وفادار به آمریکا به بخش‌های شمالی سوریه اعزام کرد.

وی افزود: آمریکا در ماه ژوئن علاوه بر نیرو‌های مزدور، هفتاد فرمانده و مربی آموزشی نیز به سوریه اعزام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: انتقال نیرو‌های مزدور به سوریه از طریق خودرو‌های ویژه در گروه‌های 12 تا 16 نفره صورت می‌گیرد و در زمان حاضر بیش از چهار هزار نیروی مزدور خارجی در کشور سوریه حضور دارند.

زاخارووا تأکید کرد، اعزام این نیرو‌ها با دو هدف اصلی حفاظت از تأسیسات نفتی و حمایت از نیرو‌های وفادار به آمریکا صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اشاره‌ای به هویت افراد اعزامی آمریکا به سوریه نکرد، اما به نظر می‌رسد که نقش شرکت امنیتی بلک واتر در این خصوص را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان