پیوند بازار مسافر و غذا در دنیا
در شرایطی که سامانههای هوشمند حملونقل در سراسر جهان با سرعت بسیاری در حال رشد هستند، صاحبان آنها به دنبال راههایی برای گسترش خدمات و دستیابی به بازارهای جدید هستند؛ گزینههایی فراتر از حملونقل که بتواند هم مشتریانشان را افزایش دهد و هم محبوبیتشان را. با وجود در اختیار داشتن رانندگان و موتورسواران فعال در سطح شهر، عجیب نیست که سامانههای هوشمند جابهجایی یکی پس از دیگری به فکر ورود به بازار تحویل مرسولات مختلف از جمله غذا میافتند. علاوه بر اینها سبک زندگی مدرن زمان اندکی را برای انجام کارهای روزمره میطلبد و هر خدمتی که بتواند در این زمینه به کمک ما بیاید با استقبال روبهرو خواهد شد. هر خدمتی که به واسطه آن کاربران احساس راحتی بیشتری کنند و به یکی از نیازهایشان پاسخ دهد در دنیای امروز محبوب میشود؛ یکی از این موارد قطعا خدمات تحویل غذاست. به بهانه اضافه شدن امکان سفارش غذا به اپلیکیشن اسنپ پیوند تاکسیهای آنلاین با اپلیکیشنهای غذا را مرور میکنیم تا تحولات این بازار را دقیقتر بررسی کنیم.
اسنپ؛ هم سفارش ماشین هم غذا!
اسنپ بعد از 4 سال فعالیت در بازار تاکسیهای آنلاین حالا امکان سفارش غذا را هم به اپلیکیشن خود اضافه کرده است. تاریخچه سامانه سفارش اینترنتی غذای اسنپ در حقیقت به سال 1388 برمیگردد. زود فود اولین سامانه سفارش غذای آنلاین در ایران است که بعد از مدتی نامش را به اسنپ فود تغییر داد. با اضافه شدن امکان سفارش غذا در اپلیکیشن اسنپ انتظار میرود قدم بزرگی در مسیر تلفیق اپلیکیشنها در ایران برداشته شود.
اوبرایت؛ سلاح پنهان اوبر!
اوبرایت در ماه آوریل سال 2015 به بازار آمد و با وجود اینکه در بسیاری از شهرهای جهان اولین سامانه هوشمند تحویل غذا نبود، اما توانست در زمان کمی موفقیتهای بسیاری کسب کند. دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر در مورد احتمال اینکه اوبرایت در طولانی مدت از اوبر بزرگتر و سودآورتر شود گفت:« پیش بینی این موضوع مثل پیش بینی آمدن شیر یا خط است!» خسروشاهی اعتقاد دارد که تحویل غذا مانند سلاحی پنهان در جنگ سامانههای هوشمند حملونقل عمل میکند.
گرب فود؛ اپلیکیشنی برای زندگی آسان
یکسال پیش گرب سامانه تحویل غذایش را با نام گرب فود راه اندازی کرد. این سرویس ابتدا به صورت نسخه بتا منتشر شد اما به زودی در بازار جنوب شرقی آسیا در دسترس کاربران قرار گرفت. گرب در بیانیهای حرکت به سمت بازار غذا را یک گام مهم در جهت استراتژی توسعه این شرکت برشمرد:« اکوسیستمی متصل برای خدمت رسانی به مشتریان میتواند زندگی روزمره مردم را آسانتر کند.» گربفود توانست در طول یکسال بخش زیادی از بازار را از آن خود کند و در بین مشتریان محبوب شود.
بازگشت پر قدرت پس از یک شکست
اولا با خرید فودپاندا در هند وارد کسب و کار غذا شد. البته اولا پیش از این هم برای ورود به این بازار تلاش کرده بود؛ ماجرا به سال 2015 برمیگردد که اولاکافه رونمایی شد. سامانهی تحویل غذای اولا کافه، با استقبال کاربران رو به رو نشد و بعد از یکسال تعطیل شد. در اواخر سال 2017 اولا پرقدرتتر از قبل وارد این بازار شد؛ این بار با خرید فودپاندا که یک استارتاپ موفق به حساب میآمد.
سوپراپی برای تمام فصول
سوپر اپلیکیشن معروف اندونزی، گوجک( GOJEK )، سامانهی غذایی به نام گوفود(Go-Food) دارد که به عنوان اولین سامانه تحویل غذا در اندونزی شهرت دارد. گوفود با بیش از 250 هزار تامین کننده به صورت 24 ساعته به مشتریان خود خدمترسانی میکند. گوفود آمارهای جالبی هم از تغییرات سبک زندگی در اندونزی منتشر کرده است. به طور مثال گوفود در ژانویه سال 2019 اعلام کرد که بیش از 10 میلیون رکورد سفارش مرغ را در طول یک ماه زده است. آنها همچنین اعلام کردند که در سال جاری غذاهای سالم و اسنکهای خاص مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
تجربه ناموفق دیدی
سامانه هوشمند حملونقل چین دیدی (DiDi) یکسال پیش وارد کسبوکار غذا شد. این سامانه سفارش و تحویل غذای آنلاین، کار خود را از شهر ووشی آغاز کرد و به مرور بر تعداد شهرهای خود افزود. اما به نظر میرسد دیدی در این زمینه چندان موفق نبود. با توجه به بحرانهایی که برای دیدی به وجود آمد این شرکت تعدیلهایی را در دستور کار قرار داد که به گفته خودشان از بخشهای غیر اصلی کسبوکار بوده. سامانه غذای دیدی در این بحران 15٪ از نیروهایش را از دست داد.
استقبال کاربران از یاندکس ایت
یاندکس روسیه هم با خرید فودفاکس(Foodfox) به بازار غذای آنلاین وارد شد و هدف خود را از این موضوع آسان کردن زندگی برای مردم کشورش اعلام کرد. استقبال کاربران از این اپلیکیشن سرعت رشد آن را در شهرهای روسیه افزایش داد.
یک اپلیکیشن، برای تمامی نیازهای روزمره شما
چرا مردم از خدمات آنلاین استقبال میکنند؟ به نظر میرسد پاسخ به این سئوال را باید در سبک زندگی دنیای معاصر پیدا کرد؛ جایی که خدمات آنلاین به جزو جدایی ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شده و توسط میلیونها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر بازار جهانی سفارش اینترنتی غذا 95 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است و در این میان سهم بازار مواد غذایی آسیا 53 میلیارد دلار است که چین با تصاحب 37 میلیارد دلار تقریبا 40 درصد از بازار جهانی را از آن خود کرده است. بازار سفارش اینترنتی غذا پتاسیل گستردهای دارد که با رشد تقاضا در آن به سرعت در حال رشد است. زندگی پر مشغله ما باعث میشود مردم زمان کمتری برای پخت و پز و حتی خوردن غذا در رستوران اختصاص دهند و همین باعث افزایش تقاضا در بازار تحویل غذا میشود. حالا سوپراپلیکیشن اسنپ علاوه بر سفارش خودرو، موتور، وانت، ارسال مرسولات، رزرو هتل و سفارش غذا را هم در اختیار مشتریانش گذاشته تا بتوانند در سریعترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
2121