لاریجانی درجلسه علنی مجلس درباره توقیف نفتکش بریتانیایی:

سپاه پاسخ دزدی انگلیس را داد

دنیای اقتصاد : به‌دنبال توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی از سوی ایران، روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس درجلسه علنی مجلس گفت: انگلیسی‌ها دزدی کردند و سپاه جواب آنها را داد. همزمان بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس از اقدام قاطع نیروی دریایی سپاه پاسداران در توقیف کشتی انگلیسی حمایت کرده و خواستار قاطعیت و قدرت برخورد در این موضوع شدند.

در همین حال روزگذشته حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهور اسلامی ایران در انگلیس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت انگلیس باید مانع از نیروهای سیاسی داخلی شود که خواهان افزایش تنش کنونی میان ایران و انگلیس و به‌ فراتر از مساله کشتی‌ها هستند. وی ادامه داد: این، به‌ویژه در شرایط حساس کنونی منطقه خطرناک و غیرعقلانی خواهد بود. با این حال، ایران قوی است و برای سناریوهای مختلف آماده خواهد بود. عصرروز جمعه 28 تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به‌دلیل آنچه که رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی عنوان شد، بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیت‌یاب و توجه نکردن به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران سه تخلف نفتکش انگلیسی «استیناایمپرو» بوده که برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی دستور توقیف آن از سوی سازمان بنادر هرمزگان صادر شده است. این توقیف حدود دو هفته پس از آن از سوی ایران صورت گرفت که نفتکش ایران به‌نام «گریس وان» از سوی مقامات جبل‌الطارق وبه‌دستور مقامات انگلیسی توقیف شد. این اقدام انگلیسی‌ها با واکنش مقامات ایرانی روبه‌رو شده و مسوولان ایران تاکید کردند که این «راهزنی دریایی» انگلیسی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. براساس گزارش‌ها ظاهرا توقیف نفتکش ایران بنا به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

بولتون امیدوار است انگلیس را به یک باتلاق بکشد

از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایران به اقدامات کارشکنانه اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، در صفحه توییترش نوشت:  اشتباه نکنید. جان بولتون که در فریب دادن دونالد ترامپ برای آغاز جنگ قرن شکست خورده و از برافتادن تیم «ب» می‌هراسد، به امید کشاندن انگلیس به یک باتلاق، کینه‌اش را متوجه آنجا می‌کند. او در ادامه گفت: تنها احتیاط و دوراندیشی می‌تواند چنین اقداماتی را خنثی کند.

احتمال اقدامات اقتصادی انگلیس

اما درحالی‌که مقامات جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایران رابرای یک ماه دیگر تمدید کرده‌اند، روز گذشته هیات انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران را «ایجاد یک مداخله غیرقانونی» خواند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، انگلیس مدعی شد که نیروهای ایرانی درحالی به نفتکش انگلیسی توقیف‌شده توسط این کشور نزدیک شدند که این کشتی در آب‌های قلمرو عمان بوده و این اقدام «مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند.» این نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ارسال شده است. در این نامه همچنین آمده است که این اقدام غیرقابل قبول بوده و تهدید علیه کشتیرانی قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی را تا حد زیادی گسترش می‌دهد. انگلیس همچنین از ایران درخواست کرده تا این نفتکش را آزاد کند و به شورای امنیت گفت در تلاش است تا با راهکارهای دیپلماتیک این مساله را حل کند. درهمین حال خبرگزاری رویترز روز گذشته در گزارشی از احتمال اقداماتی ازجمله مسدود کردن دارایی‌های ایران ازسوی لندن، در واکنش به توقیف نفتکش این کشور توسط ایران خبرداده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، روزنامه دیلی‌تلگراف هم گزارش داد که وزرای انگلیسی در پی توقیف نفتکش این کشور از سوی ایران، برنامه دارند تا ایران را مورد تحریم قرار دهند. رویترز همچنین ازاحتمال اتخاذ تدابیر دیپلماتیک و اقتصادی از سوی انگلیس درقبال ایران خبر داد. در همین راستا، روز گذشته جرمی ‌هانت وزیر امورخارجه انگلیس در جمع خبرنگاران گفت که کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس امروز چگونگی واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی را اعلام خواهد کرد. به گزارش جماران، وی گفت که کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس (کبرا) شرایط را مفصل مورد بحث قرار داده و امروز بیانیه‌ای درباره اقداماتی که لندن اتخاذ خواهد کرد به پارلمان ارائه خواهد شد. درهمین ارتباط «توبیاس الوود»، معاون وزیر دفاع بریتانیا، روزگذشته در سخنانی مدعی شد که این کشور درحال بررسی شماری از گزینه‌ها در واکنش به توقیف یک نفتکش این کشور در آب‌های تنگه هرمز است.  به گزارش «ایلنا» وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز گفت: «اولین و مهم‌ترین مسوولیت ما این است که در راستای رسیدن به راه‌حلی برای قضیه نفتکش گام برداریم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر کشتی‌های بریتانیا در این آب‌ها از امنیت برخوردار باشند و سپس سراغ تصویر بزرگ‌تر خواهیم رفت.»

وی در بخش دیگری از مصاحبه، این اتهام را که لندن در دفاع از نفتکش انگلیسی مرتکب قصور شده است، رد کرد. او با بیان اینکه روزانه سه یا چهار کشتی تجاری انگلیسی از تنگه هرمز عبور می‌کنند، گفت: «اینکه تک‌تک کشتی‌ها اسکورت شوند، غیرممکن است.»

ادعای سرویس اطلاعات مخفی انگلیس

در شرایطی که تنش‌ها بین ایران و انگلیس بر سر توقیف تانکر نفت بریتانیایی به‌خاطر تخلفات دریانوردی، بالا گرفته است، روزگذشته رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند سرویس اطلاعات مخفی انگلیس پیرامون احتمال دست داشتن تکنولوژی روسی در تغییر مسیر تانکر نفت تفحص کرده است. به گزارش تابناک؛ این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که MI6 و GCHQ (مقر فرماندهی ارتباطات دولتی) مشترک در پی تفحص از این موضوع هستند که آیا احتمال تغییر و گمراه‌سازی سیگنال‌های GPS تانکر برای کشاندن آن به آب‌های ایران وجود داشته است یا خیر؟! MI6 پای تکنولوژی روسی را در این جریان به میان کشیده است، زیرا گفته می‌شود روس‌ها از یک تکنولوژی فوق‌پیشرفته برای گمراه‌سازی سیگنال‌های GPS شناورها و کشاندن آنها به نقاط نامشخص و ناخواسته بهره می‌برند.

انتشارفایل صوتی مکالمات رادیویی

همچنین شبکه «بی‌بی‌سی» فایلی صوتی از مکالمات رادیویی نفتکش «استینا ایمپرو»، قایق ایرانی و ناوچه انگلیسی منتشر کرده است که با روایت مقامات سپاه پاسداران درباره عملیات توقیف این نفتکش در خلیج‌فارس همخوانی دارد.

به گزارش الف، براساس این گزارش، آنچه که به نظر از قایق ایرانی شنیده می‌شود این است که به ناوچه «اچ‌ام‌اس مونتروس» انگلیس می‌گوید که «قصد دارد از تانکر نفتکش به دلایل امنیتی بازرسی کند.» در این مکالمه رادیویی که توسط شرکت امنیتی «دریاد گلوبال» به‌دست آمده است، از قایق ایرانی شنیده می‌شود که خطاب به نفتکش انگلیسی می‌گوید «مسیر خود را تغییر دهد»، و ادامه می‌دهد، «اگر می‌خواهید ایمن بمانید از دستور پیروی کنید.»درادامه این پیام آمده است: اگر به‌دستورات توجه کنید، در امنیت خواهید بود. مسیر خود را فورا به درجه سه شش صفر تغییر دهید. سپس، ناوچه اچ‌ام‌اس که کشتی را اسکورت می‌کند خود را معرفی می‌کند و به نفتکش انگلیسی می‌گوید: «اگر درحال عبور از «آب‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در تنگه» (هرمز) هستید، تحت قوانین بین‌المللی عبور شما نباید مورد تهدید یا مانع قرار بگیرد و با مشکلی مواجه شود.» ناوچه انگلیسی سپس از قایق ایرانی می‌خواهد تایید کند که «قصد ندارد با هلی‌برن روی عرشه نفتکش، قوانین بین‌المللی را نقض کند...»

واکنش سازمان ناتو

سازمان ناتو نیز به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران واکنش نشان داد و گفت از راهکارهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضعیت استفاده می‌کند. به گزارش «ایسنا» ناتو دربیانیه خود ضمن درخواست آزادی این کشتی و کارکنانش اعلام کرده است که از راهکارهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضعیت حمایت می‌کند.

لزوم جلوگیری از جنگ

درواکنشی دیگر‌هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان به تحولات اخیر در خلیج‌فارس و توقیف نفتکش انگلیسی واکنش نشان داد. وی در این مورد به نشریه آلمانی «بیلدام‌زونتاگ» گفت: «مهم است که از وقوع جنگ جلوگیری شود. به این منظور همه شرکای اروپایی و کشورهای منطقه در تلاش هستند.» وزیرخارجه آلمان همچنین نسبت به خطرناک شدن اوضاع در خلیج‌فارس هشدارداد. به گزارش انتخاب، ماس تاکید کرد: «در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و یک درگیری نظامی رخ دهد، هیچ‌کس پیروز نخواهد بود، بلکه این وضعیت فقط بازنده دارد.»

درخواست عمان

ازسوی دیگر عمان در واکنش به توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها و حل اختلافات از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک شد.به گزارش «ایسنا» پادشاهی عمان همچنین از ایران خواست تا نفتکش انگلیسی توقیف شده را آزاد کند. این کشور همچنین از همه طرف‌ها خواست تا منطقه را در معرض خطرهایی قرار ندهند که بر آزادی کشتیرانی بین‌المللی تاثیر بگذارد. به گزارش «ایرنا» این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور روند کشتیرانی و مسائل مربوط به آن را در تنگه هرمز پیگیری می‌کند.

واکنش آمریکا

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور اکوادور بدون اشاره به اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق گفت: ما بیانیه‌های وزیرخارجه ‌هانت را دیده‌ایم. من دیروز با وی صحبت کردم. ما شاهد اقدامات آنها هستیم. وی افزود: امیدواریم همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته، آنها بر سر میز (مذاکره) بنشینند و درباره هر یک از این موضوعات با ما گفت‌وگو کنند.

کشتی توقیف‌شده در عربستان آزاد شد

درشرایطی که جدال میان ایران و انگلیس برسرتوقیف نفتکش‌هایشان ادامه دارد، شنبه شب کشتی ایرانی که از10 اردیبهشت سال‌جاری، در بندر جده عربستان سعودی متوقف شده بود، آزاد شد. به گزارش «ایسنا» و به نقل از منابع معتبر خبری، کشتی ایرانی با نام«Happyness1» متعلق به شرکت ملی نفتکش در پی ایجاد نقص فنی در قسمت موتورخانه خود، بالاجبار به بندر جده عربستان منتقل شده و طی چند ماه گذشته با وجود رفع نقص، اجازه ترخیص نیافته بود، که سرانجام با پیگیری‌های نهادهای مسوول در کشورمان از توقیف رها شده و همراه با تمام کارکنان و خدمه خود درحال بازگشت به کشورمان است. از سوی دیگر یک مسوول وزارت‌خارجه عربستان اعلام کرد که وضعیت جسمانی یکی از خدمه‌های کشتی ایرانی «ساویز» وخیم شده است و او را به بیمارستانی در شهر جازان عربستان منتقل کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: وزارت‌خارجه عربستان درخواستی از سوی وزارت‌خارجه ایران از طریق سفارت سوئیس در ریاض برای انتقال این شهروند ایرانی به عمان دریافت کرده است. کشتی ساویز بیش از یک سال است که در آب‌های دریای سرخ و نزدیکی سواحل شمال غربی یمن دچار نقص فنی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان