در میزگرد ایرنا تشریح شد

کودکانه‌های رنج

شهرکرد- ایرنا- او کودک است ، نه ابزاری برای دفاع در برابر خشونت بزرگسالان دارد و نه زبانی گویا برای اعتراض نسبت به خشونتی که برخی از پدران و مادران بر او روا می دارند.

کودکانه‌های رنج

رنج کودکانه برای برخی از کودکان بیشتر از همسن و سالان خودشان است، عده ای از کودکان در خانواده هایی رشد و نمو می کنند که پدران و مادران گاهی آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، هرگونه آسیب یا تهدید جسم، روان، سعادت، رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئولیت دارند مصادق کودک آزاری است.

به گفته متخصصان و روان‌شناسان هرگونه آسیب جسمی، روانی، سوءِاستفاده‌ی جنسی یا بهره‌کشی و کاستی در رسیدگی به نیازهای انسانی افراد زیر 18 سال توسط افراد دیگر سلامت روانی، جسمی و رشد کودک را به خطر بیندازد، کودک آزاری است.

در جامعه بیشتر کودک آزاری ها، جسمی شناخته شده است در حالی که کودک آزاری به 4 دسته کودک آزاری جسمی، روانی و عاطفی، غفلت و مسامحه و کودک آزاری جنسی تقسیم می‌شود.

کودک آزاری جسمی شامل تنبیه ساده تا آسیب‌های جسمی شدیدِ است که منجر به مرگ کودک می شود.

کودک آزاری روانی، که علائم این کودک آزای بر جسم کودک قابل مشاهده نیست و تاثیرات آسیب‌زایی برسلامت روحی و روانی کودک دارد که این کودک آزاری‌ها شامل مواردی ازقبیل سرزنش، تحقیر، طرد کردن، ایجاد ترس و نگهداری دور از خانواده است.

بی‌توجهی و نادیده گرفتن نیازهای اساسی کودک مانند بی‌توجهی به ظاهر، بی‌توجهی به نیازهای روانی یا عدم توجه به کودکانی که نیازهای خاص دارند و بر شخصیت کودک تاثیرگذار هستند کودک آزاری ناشی از مسامحه و غفلت است.

کودک آزاری جنسی که مهم‌ترین نوع کودک آزاری محسوب می‌شود، که دارای ابعاد تخریب کننده ای در شخصیت کودک دارد که شامل تماس جنسی و یا لمس کردن بدن کودک است و در برخی موراد این کودک آزاری نیازی به لمس بدن کودک توسط بزرگسال نیست و کودک از مسائلی آسیب می‌بینند که شاید برای بزرگسالان آسیب محسوب نشوند، از جمله دیدن صحنه‌ای مستهجن می‌تواند برای کودک آزاردهنده باشد و نوعی آزار جنسی به حساب بیاید، درحالی که برای بزرگسال چنین تأثیری ندارد.

با توجه به حساسیت موضوع قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 81 تصویب شد که در این قانون تمام افراد زیر 18 سال تمام را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مطابق با ماده‌ی 2 این قانون، هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب وارد آمدن صدمات جسمانی یا روانی و اخلاقی به آنها شود و سلامت جسم یا روان آنان را به خطر بیندازد، ممنوع است.

ماده‌ی 4، هرگونه صدمه و اذیت و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان را ممنوع اعلام کرده است و برای مرتکب آن سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس یا ده میلیون ریال جزای نقدی تعیین نموده است.

مطابق ماده 6 این قانون، کلیه‌ی افراد و مؤسسات و مراکزی که به‌نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را برعهده دارند، مکلفند تا به‌محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند و در صورت عدم انجام این تکلیف، مجازات آنها حبس تا شش ماه یا پرداخت جزای نقدی تا 5 میلیون ریال خواهد بود

به گزارش ایرنا، باتوجه به اهمیت موضوع کودک آزاری و علل گسترش این موضوع و راه‌های مقابله و پیشگیری از این آسیب خبرگزاری ایرنا مرکز شهرکرد میزگردی را با عنوان کودک آزاری با حضور معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال وبختیاری، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و یک روان شناس برگزار کرده است.

فقر اقتصادی و فرهنگی عامل افزایش کودک آزاری

یک روانشناس در چهارمحال وبختیاری گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی در کشور و همچنین این استان یکی از دلایل افزایش کودک آزاری است.

نسرین صادقی نسب افزود: ناآگاهی خانواده‌ها در خصوص نحوه برخورد با کودک و افزایش آمار تک فرزندی و رواج فرهنگ فرزند سالاری باعث شده که کودکان در رفع نیازهای اولیه خود باقی بمانند.

به گفته وی، رفع نیازهای کودکان باید براساس منطق باشد تا از بروز انواع مختلف کودک آزاری جلوگیری شود.

وی، یکی از نیازهای کودک را بازی کردن والدین با وی عنوان کرد و گفت: بازی با کودکان باید با هدف لذت بردن از بازی باشد نه اینکه بازی بچه ها به صورت هدفمند برای آموزش مفاهیم و مطالب جدید باشد.

صادقی نسب با تاکید بر اهمیت بحث پرورش کودکان افزود: پدر و مادر باید براساس اصول فرزند پروری به تربیت فرزند بپردازند تا بدون هیچ گونه مسامحه و یا غفلت و یا توجه بیش از حد موجبات کودک آزاری و رنجش کودکان فراهم نشود.

این مدرس کلاس های تربیت فرزند و خانواده افزود: در بحث فرزند پروری به بحث پرورش توجه بیشتر باید شود و باید و نبایدهای که در آموزش وجود دارد و به بچه فشار می آورد باید براساس اصل فرزندپروری باشد.

به گفته وی، سرزنش کردن، غرزدن، مقایسه منفی کردن، قضاوت کردن، نصیحت کردن، تحقیر کردن بچه ممنوع به دلیل کم کردن شادی بچه که منجر به بروز عواقب شدید از نظر اختلالات روانی می شود ممنوع است.

صادقی نسب تاکید کرد، تسکین دادن کودک در خصوص موضوعات مختلف ممنوع است که این امر باعث بی توجهی و کم توجهی کودکان به مسایل مختلف می شود.

وی، به تنظیم خواب و خوراک کودک تاکید کرد و گفت: بیدار ماندن کودکان تا ساعات پایانی شب به همراه والدین یک نوع کودک آزاری از نوع مسامحه است.

این محقق تربیت کودک، به قصه گفتن والدین برای کودکان زیر 12 سال تاکید کرد و گفت: با این کار کودک با فکر اینکه این ساعت پدر ومادر بدون هیچ دغدغه ای در کنار من هستند احساس آرامش می کند.

این روانشناس اظهارداشت: انجام نوازش کلامی و فیزیکی از جمله بغل کردن، بوس کردن و ماساژدادن کودکان که نوازش گرم معروف است نیز تربیت و پرورش کودک ضروری است.

صادقی نسب به انواع مختلف کودک آزاری از جمله کودک آزاری به دلیل غفلت و مسامحه که طیف زیادی از کودک آزاری را در بر میگیرد اشاره کرد و افزود: این نوع کودک آزاری بیشتر در زمانی که مادر افسرده است و افسردگی مزمن دارد صورت می گیرد.

وی گفت: کودک آزاری جسمی، جنسی، کودک آزاری عاطفی و روانی انواع دیگر کودک آزاری هستند اما در زمان حاضر نوع جدید کودک آزاری به عنوان کودک آزاری تحصیلی به وجود آمده است.

وی گفت: در این نوع کودک آزاری پدر و مادر با تامین تمام مایحتاج کودک از جمله محیط آرام وخوب، امکانات خوب را فراهم می کنند و تنها دغدغه آنها شرکت دادن فرزندان در کلاس های مختلف از جمله کنکور، زبان و کلاس های آموزشی، تقویتی و کمک درسی است.

به گفته وی، در این نوع کودک آزاری کودکان پر از اضطراب و استرس به دلیل عدم موفقیت و قبولی در کنکور و تحصیل هستند و با طیف شدید اختلالات افسردگی مواجه هستیم.

این فعال حوزه روانشناسی کودک و خانواده افزود: در این خانواده ها بچه ها با بروز افسردگی ناگهانی، اختلال شدید اضطراب و اختلال خواب که به شدت دچار افت تحصیلی می شوند و حتی حاضر به ادامه تحصیل نیستند، این کودکان، بچه های پرخاشگر و تحریک پذیر شده و خانواده را فلج می کنند.

صادقی نسب گفت: جامعه با تولید کالای به نام کنکور آسیب های جدی به بچه ها از سنین ابتدای تا آخر تحصیل وارد می کند که معلمان و آموزش و پرورش سهم کوچکی از این کالای کنکور می برند.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از مووسسات طلایه دار کنکور سر سفره بزرگ اضطراب خانواده ها نشسته و سود می برند و هیچ توجهی به وضعیت جسمی و روحی کودکان ندارند.

این روانشناس افزود: ازدواج زودهنگام کودکان زیر 18 سال نیز از مصادیق کودک آزاری است و این نوع کودک آزاری ها از جمله ازدواج زودهنگام و کودک آزاری تحصیلی که به دلیل دسته بندی نشدن و مدلینگ نشدن از دیدها پنهان مانده شده و باید از سوی مسوولان و دست اندرکاران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، ازدواج‌های زودهنگام به دلیل اینکه از روی عقل و منطق نیست و کودکان نمی توانند به خوبی زندگی مشترک داشته باشند منجر به طلاق و شکست درزندگی می شود.

وی اظهار داشت: در بعد عوامل فرهنگی، محیط و مسایل فرهنگی، ناآگاهی و جهل خانواده ها، بیسوادی ضعف در پرورش کودک، انزوای اجتماعی، ناسازگاری زناشویی، جر و بحث های خانودگی را شامل می شود.

صادقی نسب گفت: مساله اصلی دیگر در بعد اقتصادی بیکاری و مسایل اقتصادی است که باعث بکارگیری کودکان در مشاغل مختلف و یا بهره گیری های جنسی و جسمی از کودک و همچنین عدم رفع نیازهای اولیه کودک می شود.

به گفته وی، اعتیاد و طلاق نیز از دیگر دلایل کودک آزاری است که اختلاف پدر و مادر باعث ایجاد ترس در کودک می شود.

وی به برخی رفتارهای و بی توجهی های عاطفی از سوی والدین به خصوص مادران اشاره کرد و گفت: درصد زیادی از خانواده و مادران مادران یخچالی هستند که با تامین تمام مایحتاج کودک به بحث عاطفی و روحی کودک بی توجه هستند.

صادقی نسب افزود: تفکیک‌های افراطی، سختی گیری‌های برخی خانواده‌ها نسبت به جنس مخالف برای کودکان و همچنین بی توجهی به دوران بلوغ فرزندان یا برخی رفتارهای نادرست والدین نسبت به فرزندان باعث بروز اختلالات روانی می شود.

وی گفت: بالا بردن عزت نفس کودکان از طرف خانواده ها که بچه احساس ارزشمندی کند، توجه به دوران بلوغ جنسی و هویت جنسی فرزندان می تواند در کاهش و پیشگیری از این اسیب که دامن گیر فرزندان است را برطرف کند.

صادقی نسب، به بالا بردن عزت نفس کودکان، افزایش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و افزایش روحیه جرات مندی و آموزش حقوق کودک به خودشان را از راههای پیشگیری از پدیده کودک آزاری عنوان کرد.

بخش عمده کودک آزاری توسط والدین و بستگان انجام می شود

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز با بیان اینکه کودک آزاری یک موضوع جهانی است، افزود: بیشتر کودک آزاری ها توسط والدین و بستگان انجام می شود.

جواد نجفی افزود: مسامحه، غفلت، کودک آزاری جسمی و جنسی، عاطفی از مهمترین انواع کودک آزاری هستند.

به گفته وی، کودک آزاری یک آسیب مهم و مرتبط با کودکان در جامعه است که کودک را از شرایط عادی خانواده دور می‌کند و آسیب جمعی، روحی و روانی به کودک وارد می شود.

وی با تاکید براینکه آمار دقیق و کاملی از پدیده کودک آزاری در دست نیست و باید از همه دستگاه‌های متولی این حوزه از جمله پزشکی قانونی، نیروی انتظامی ودادگستری نیز آمار جمع‌بندی شود، اظهار داشت: براساس آمار سال گذشته مراکز اورژانس اجتماعی کودک آزاری بعد از طلاق و اختلافات خانوادگی جایگاه دوم را در مراجعه به مراکز اورژانس اجتماعی را داشته است.

نجفی، بدون اعلام تعداد مراجعه کنندگان افزود: 56 درصد مراجعه کنندگان به این مراکز دختران بوده و براساس طیف کودک آزای بیشترین آمار مربوط به کودک آزاری از نوع مسامحه و غفلت با 48 درصد بوده است.

وی گفت: 27.83 درصد کودک آزاری‌هاجسمی ،7.3 درصد کودک آزاری جنسی و 1.74 درصد کودک آزاری روانی و عاطفی بوده است.

به گفته وی، بیشترین سهم کودک آزاری در استان نیز در گروه سنی زیر 5 سال ثبت شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با تاکید براینکه کودک آزاری انواع مختلف دارد، افزود: بالا بردن سطح آگاهی خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه برخورد با کودک در بین خانواده‌ها، تقویت مهارت‌های زندگی و فرزند پروری در بین خانواده‌ها در کاهش پدیده کودک آزاری موثر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: غفلت و ناآگاهی خانواده نسبت به حقوق کودک و همچنین کوتاهی کردن نسبت به حقوق و خواسته‌های کودک مصداق بارز کودک آزاری است.

وی گفت: عدم آگاهی خانوده‌ها، داشتن بیماری روانی در یکی از والدین، اعتیاد شدید به خصوص اعتیاد در مادران و فقر فرهنگی و اقتصادی باعث افزایش کودک آزاری در خانواده ها و زمینه ساز بروز آسیب‌های روحی، روانی، جسمی و عاطفی به کودک می شود.

نجفی گفت: در مواردی که کودک آزاری حادث شد ومشخص شود، پدر یا مادر معتاد و یا بیمار روانی هستند مداخلات جداسازی موقت کودک انجام و به خانواده ها آگاهی سازی در خصوص حقوق کودک انجام و کودک به خانواده بازگردانده می شود.

به گفته وی، در موارد حاد نیز که منجر به ایراد صدمات جدی به کودک شود کودک از پدر و مادر سلب صلاحیت می شود.

نجفی اظهار داشت: براساس آمار و مستندات کودک آزاری در خانواده افراد معتاد به خصوص اعتیاد مادران بیشتر شیوع دارد و در این خانواده ها کودکازاری جنسی بیشتر مشهود است.

به گفته وی، دومین عامل کودک آزاری تک والد بودن کودکان است که از کودکان برای فشار به طرف مقابل استفاده ابزاری می شود.

وی به انجام تنبیه بدنی در برخی مناطق حاشیه ای که فرهنگ خاص دارند و تنبیه بدنی را برای تربیت کودک یک چیز عادی می دانند، اشاره کرد و گفت: تعدادی از خانواده‌ها نیز به دلیل فقر اقتصادی به دلیل مسامحه و غفلت به کودک آسیب‌های روانی به کودک وارد می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات پس از حادثه شدن کودک آزاری از طریق تیم‌های تخصصی اورژانس اجتماعی شامل مددکار وروان شناس پیشگیری و مشاوره و مصاحبه های با والدین و افراد نزدیک با خانواده انجام می شود تا مداخلات بعدی انجام شود.

به گفته وی، تیم تخصصی در ابتدا، گزارش کودک آزاری را به مراجع قضایی و پزشکی قانونی اعلام می کند و در صورتی که کودک آسیب های جسمی، روانی و عاطفی دیده باشد، از خانواده جدا و در بخش نگهداری موقت نگهداری می شود.

نجفی، به ارائه آموزش به خانواده‌ها و انجام مداخلات درمانی نسبت به اعتیاد و یا مشکلات روانی و روحی خانواده‌ها از سوی تیم تخصصی برای مقابله با این پدیده آغاز می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشتر فعالیت ها و برنامه ها بعد از بروز پدیده کودک آزاری اتفاق می افتد، افزود: پیشگیری اولیه و همچنین آموزش‌های اولیه به خانوده ها در خصوص حقوق کودک و فرزند پروری مورد غفلت قرار گرفته است.

نجفی گفت: ارائه آموزش های فرزند پروری، ارتباط بین فردی، مهارت‌های زندگی و توانمندسازی خانواده در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، پیشگیری از راه‌های مهم و موثر در پیشگیری از بروز پدیده کودک آزاری است.

وی، به نقش رسانه های مختلف جمعی و فضای مجازی در خصوص ارائه این آموزش ها در حوزه پیشگیری تاکید کرد و گفت: برای ارائه آموزش ها می توان از ظرفیت مهدهای کودک و مراکز بهداشت و درمان استفاده کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: مهدهای کودک استان که سالانه پذیرای بیش از 10 هزار کودک در رده‌های سنی مختلف هستند می تواند برای ارائه آموزش به خانواده ها در خصوص حقوق کودک و همچنین ارائه گزارش کودک آزاری های حادث شده نسبت به کودک از طرف والدین و بستگان به مراجع ذیربط گزارش دهند.

وی گفت: به منظور کاهش پدیده کودک آزاری در مهدهای کودک از سوی پرسنل مهد کودک و همچنین گزارش دهی از سوی پرسنل مهدهای کودک در خصوص کودک آزاری که در خانواده بر روی کودکان رخ داده شده سال گذشته دوره‌های آموزشی شامل روان شناسی کودک، تربیتی، حقوق کودک، بهداشت و تغذیه را برحسب نوع کار برای متولیان مهدهای کودک برگزار شد.

نجفی با تاکید براینکه صدور مجوز برای احداث مهدکودک و همچنین فعالیت در مهدهای کودک در حوزه های مختلف نیازمند گذراندن این دوره‌های آموزشی است.

وی به برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری از کودک آزاری برای مراکزی که با کودکان سر و کار دارند، از جمله مهدهای کودک، مراکز نگهداری و شبانه روزی کودکان با همکاری دادگستری تاکیدکرد.

کودک آزاری جرم است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر قانون جامع حمایت از کودک آزاری گفت: کودک آزاری جرم است و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

سید محمد موسوی افزود: با تصویب قانون جدید حمایت از کودکان که در سال 81 به تصویب رسید، به لحاظ قانونی هر اقدامی که منجر به ایراد لطمه روحی، فرهنگی و معنوی به شخصیت کودک تاسن 18 سالگی جرم است.

وی گفت: در اصلاحیه اخیر نیز ترک فعل و قصور در حق کودک، نگهداری و تربیت کودک که منجر به ایراد صدمه و لطمه به کودک شود و یا کوتاهی در تحصیل، لطمات بدنی ولطمات روحی را نیز جرم محسوب شده است.

به گفته وی، به لحاظ حقوقی هر اقدام و ترک فعلی که منجر به ایراد لطمه جسمی، روحی و معنوی و فرهنگی به کودک شود از لحاظ قانونی کودک آزاری محسوب می شود.

موسوی گفت: به لحاظ قانونی در صورت بروز کودک آزاری، قانون اجازه مداخلات را به نهادهای اجتماعی و دستگاه قضایی برای حمایت از حقوق کوکان داده است تا در صورت لزوم کودک را دور از محیط خطرناک نگهداری شود.

وی، با تاکید بر اینکه در حوزه حقوق کودک خلا قانونی وجود ندارد، اظهار داشت: خلا اشراف اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد که کودک آزاری های اتفاق افتاده است و خطراتی که متوجه کودکان است به موقع به دستگاه های مرتبط از جمله بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و تشکل های حمایتی ارجاع داده نمی شود.

دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی استان چهارمحال وبختیاری گفت: بیشتر کودک آزاری ها در لایه های پنهان جامعه اتفاق می افتد و برخلاف سایر جرم ها که مشهود و آشکار است، این تخلف در میان خانواده، بستگان و محیط های بسته اتفاق می افتد.

موسوی با تاکید بر اینکه آزار و اذیت هر کس به خاطر کرامت انسانی قبیح است گفت: اما کودک آزاری و آزار و اذیت کودکان به دلیل اینکه ضعیف و ناتوان تر هستند، بیشتر موجب توجه قانون گذار و همه افراد قرار گرفته است.

وی، به کمرنگ بودن فرهنگسازی در حوزه قانون حمایت از کودکان و همچنین تربیت کودکان و فرزند پروری در کشور اشاره کرد و گفت: باید با آموزش جنبه های قانونی کودک آزاری نسبت به حساس سازی بستگان، خویشاوندان دوستان، مراکز نگهداری از کودکان نسبت به گزارش دهی دقیق و سریع نسبت به گزارش کودک آزاری ها ضروری است.

به گفته وی، با توجه به اینکه تعداد زیادی از کودک در مهدهای کودک و مراکز نگهداری می شوند، افزود: سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و دادگستری استان برای نخستین بار طرح مقابله با کودک آزاری را تهیه و به تصویب رساندند.

موسوی گفت: در این طرح، در صورت بروز کودک آزاری نسبت به یک کودکی که در این مراکز نگهدای می شود، اقدامات اولیه انجام می شود.

وی به حساس سازی مردم نسبت به گزارش دهی کودک آزاری ها به مراجع مختلف تاکید کرد و گفت: گزارش دهی کودک آزاری و همچنین مداخلات دستگاه ای متولی مانع از استمرار کودک آزاری و نجات کودک می شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه بیشتر کودک آزاری ها توسط خانواده و بستگان اتفاق می افتد، باید با حساس سازی مردم زمینه بروز این پدیده را گرفت.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: در چرخه آموزشی که از سال گذشته آغاز شده است، در مرحله اول مربیان مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان آموزش می بییند، که کاری نکند که به حقوق کودک تعرض شود و یا در صورت مشاهده هرگونه کودک آزاری در خصوص کودکان این امر را به مراجع اطلاع رسانی کنند.

وی، از اجرای طرح آموزش ماموران انتظامی کلانتری ها در حوزه حقوق کودک خبر داد و گفت: در هر کلانتری 2 مامور ویژه حقوق کودک برای مداخلات در مواقع کودک آزاری آموزش دیدند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به فعالیت یک شعبه ویژه کودک و یک قاضی در دادگستری ها خاص کودک اشاره کرد.

موسوی افزود: بیشتر کودک آزاری ها به دلیل اختلافات خانوادگی و طلاق رخ می دهد که کودکان به عنوان قربانی اختلافات زناشویی می شوند و زن و مرد کودک را ابزاری برای فشار طرف مقابل قرار می دهند.

وی گفت: در بسیاری از مواقع به خصوص در خانواده های طلاق زوجین از کودک به عنوان یک برگ برنده و عاملی برای فشار به طرف مقابل استفاده می کنند.

به گفته وی، در صورت بروز کودک آزاری و اطلاع رسانی صحیح به مراجع برای جلوگیری از استمرار کودک آزاری، کودک از محیط خانه و خانواده جدا و درمراکز بهزیستی نگهداری می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پیشگیری اولیه از بروز کودک آزاری مهمتر از اجرای طرح های و برنامه های حمایتی از کودکان مورد آزار اذیت است، افزود: در پیشگیری اولیه باید فعالیت ها و فرهنگ سازی دربین خانواده ها انجام شود تا کودک آزاری رخ ندهد.

موسوی افزود: تنبیه کودک از نظر حقوقی و اخلاق بد است و برخی مواقع تنبیه به نفع کودک است و باید آموزش تنبیه منطقی و موثر با شخصیت کودک به خانوادهها آموزش داده شود.

به گفته وی، تنبه بدنی اثرات منفی از جمله قرار از منزل، گریزان شدن کودک از پدر و مادر را به دنبال دارد.

دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی استان چهارمحال و بختیاری بر آموزش فرزند پروری رشد مدار در خانواده ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مطالعه و پژوهش در خانوده ها کم است و باید آموزش‌های رشد مدارفرزند پروری در خانواده ها نهادینه شود.

موسوی اظهار داشت: کودک آزاری کودکانی که دچار پیش فعالی هستند، نیز بیشتر مشاهده می شود و این کودکان بیشتر مورد تنبه قرامی گیرند.

وی گفت: به دلیل آموزش نداشتن و فرهگ برخورد با این کودکان ناکافی بودن اطلاعات برخورد با این کودکان منجر به افزایش تنبیه بنی در این قشر می شود.

موسوی به فعالیت مراکز درمان و آموزش این کودکان در بهزیستی و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: خانواده ها از وجود این مراکز اطلاع کافی ندارند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود امکانات و فقر خانواده ها از دیگر عوامل کودک آزاری است.

وی، با تاکید بر اینکه تکدی گری جرم است، افزود: در ماده 713 قانون مجازات اسلامی به جرم بودن استفاده از کودک برای تکدی گری اشاره شده و در صورت مشاهده این امر فرد متخلف به حبس محکوم می شود.

موسوی، از کمبود امکانات و منابع انسانی از سوی نهادهای حاکمیتی انتقاد کرد و گفت: کمبود امکانات در برخی مواقع باعث استمرار و پنهان ماندن کودک آزاری می شود.

وی به سهل انگاری خانواده ها نسبت به کودک به عنوان یکی از مصادیق کودک آزاری اشاره کرد و گفت: این امر در قانون جرم انگاری شده است به گونه ای که هر گونه سهل انگاری که منجر به اختلافات روانی و یا هر قصوری که مصداق بارز آن بی توجهی پدر و مادر باشد جرم محسوب می شود.

این حقوقدان، به گسترش و رونق برخی بازی های رایانه ای در بین کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: سهل انگاری و قصور در زمینه کنترل بازی های رایانه ای که منجر به لطمات بدنی و روانی در بین کودکان نوجوانان و همچنین گسترش اعتیاد بازی های رایانه ای شده یک جرم تلقی می شود.

وی گفت: در کشور ما فرهنگ استفاده از بازی های رایانه وجود ندارد به گونه ای که در برخی کشورهای اروپای پدر و مادر مجاز هستند در سال 2 بازی اریانه ای که آموزش دیده اند را برای کودکان و نوجوانان نصب کنند.

موسوی افزود: نصب بازی در گوشی و کامپیوتر خانه ها در کشور به دلیل نبودن حق کپی رایت به راحتی انجام می شود و هیچ گونه نظارتی بر این بازی ها از سوی مسوولان و همچنین خانواده ها انجام نمی شود.

وی تاکید کرد، منع تحصیل و فشار تحصیلی نیز بر روی کودک جرم است و باید اعتدال در نظر گرفته شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: فرزند پروری رشد مدار برای هر سن یک ضرورت است و باید براساس آموزش و قانون خاص و در قالب یک بسته آموزشی به خانواده ها ارائه شود.

موسوی به اجرای طرح تحکیم خانواده در استان اشاره کرد و گفت: گام چهارم این طرح مهارت فرزندپروری است که برای اجرای شدن این طرح در مراکز بهداشت علاوه بر واکسیناسیون نوزاد و کودک، مهارت های فرزند پروری به مادران نیز ارائه می شود.

وی گفت: دراین طرح مادران ملزم هستند مهارتهای فرزند پروری را متناسب با سن کودک فرا بگیرند.

7360/2097

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان