تحلیل رسانه های عربی درباره توقیف نفتکش ایرانی

کشورهای اسلامی به قدرتمندی ایران افتخار کنند

تهران- ایرنا- توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز مورد توجه و تمجید طیفی از رسانه ها و تحلیلگران عربی قرار گرفت.

کشورهای اسلامی به قدرتمندی ایران افتخار کنند

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روز جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استینا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. این موضوع یکی از محورهای اصلی گزارش و تحلیل های رسانه های عربی طی روزهای گذشته بود.

قاطعیت ایران مقابل زورگویی ها

روزنامه «رای الیوم» لندن در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی نوشت: هنگامی که آیت الله خامنه ای به انگلیسی ها درباره ادامه توقیف نفتکش ایران هشدار داد مقام های لندن معتقد بودند که این هشدارها جدی نیست و عملی نخواهد شد. ایرانی ها با توقیف نفتکش انگلیس این پیام آشکار را به دولت های غربی به ویژه آمریکا ارسال کرده اند که هر آنچه را بگویند انجام می دهند و در برابر هرگونه اقدامات خصمانه دشمنان علیه منافع خود سکوت نخواهند کرد و بدون هیچ گونه ترسی تا پایان خط با دشمنان مقابله خواهند کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان، توقیف نفتکش انگلیسی را پیروزی جدیدی برای ایران در برابر آمریکا به شمار آورد و نوشت ایران با این اقدام نشان داد که هیچ تحرکی علیه خود را بی پاسخ نخواهد گذاشت. ایران با توقیف این نفتکش ثابت کرد که در منطقه خلیج فارس و گذرگاه های تجاری و بازارهای نفتی جهان دست برتر را دارد و این برگ برنده ای بزرگ است که آمریکا و همپیمانان آن نباید آن را نادیده بگیرند.

روزنامه «الوطن» سوریه هم در گزارش خود آورد: تهران مدت زمان زیادی در برابر توقیف نفتکش خود در تنگه جبل الطارق سکوت نکرد و در برابر این اقدام با شیوه ای مقابله کرد که غرب معنای آن را می فهمد. سپاه پاسداران در عکس العمل به اقدام انگلیسی ها یک نفتکش انگلیس را در تنگه هرمز توقیف کرد. این اقدام معادله جدیدی را رقم زد و غربی ها را در شرایط بغرنجی قرار داد. اکنون گزینه های محدود فراروی غرب وجود دارد و با وجود استقبال سعودی ها از نظامیان آمریکایی در منطقه به نظر نمی رسد که تنش آفرینی نظامی قابل توجیه باشد.

روزنامه رای الیوم در گزارشی دیگر به قلم «فوزی بن یونس بن حدید» با عنوان «پاسخ تهران به توقیف نفتکش ایرانی در جبل طارق… این همان قدرتی است که می‌خواهیم»، قدرت ایران در مقابله به مثل با ابرقدرت‌ها را افتخاری برای جهان اسلام به شمار آورد و نوشت پس از توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز مشخص شد که مقابله با ایران آنطور که «جان بولتون» و «بنیامین نتیانیاهو» ادعا می کنند کار ساده و راحتی نیست. ایران به مقتضای شرایط با کشورهای قدرتمند مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه مقابله می کند. این همان قدرتی است که ما خواهان آن هستیم. شایسته است که غربی ها هم به این موضوع پی ببرند که یک کشور قدرتمند اسلامی در منطقه وجود دارد که نخواهند توانست ثبات آن را بر هم زنند.

در ادامه آمده است: ایران اوضاع را به خوبی بررسی می کند و مانند رفتار دیگران با آنها برخورد می کند. از این رو، هیچ کسی ایران را به دلایل رفتاری که آمریکا و انگلیس آن را جنجال آفرین به شمار می آورند، سرزنش نخواهد کرد. باید به قدرت ایران افتخار کرد. این کشور از نظر قدرت با آمریکا، انگلیس و همه کشورهای اروپایی برابری می کنند. این کشور از موضع قدرت مذاکره می کند و دیدگاه خود را برای احترام متقابل به طرف مقابل تحمیل می کند. چیزی که اکنون غربی ها آن را درک نمی کنند این است که ایران قدرتمند اجازه نخواهد داد که دیگر کشورها آن را تهدید و یا به حقوق آن دست درازی کنند. ایران قدرتمندی خود را به جهانیان ثابت کرده است. این کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان ثابت کرده است که هیچ کشوری نمی تواند با آن مقابله کند. هر کشوری که قصد رویارویی با ایران را داشته باشد شکست و خسارت نصیب آن خواهد شد. ایران اوضاع را در منطقه زیر کنترل دارد و اجازه نخواهد داد حریم دریایی و هوایی این کشور را نادیده گرفته شود.

شبکه خبری «الجزیره» از قول «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها اقدام سپاه در توقیف نفتکش انگلسی را ستود و آن را یک اقدام شجاعانه از سوی قهرمانان سپاه به شمار آورد. وی افزود مجازات دزدان دریایی و مقابله به مثل با انگلیس نشان داد که راهبرد پایداری فعال در چارچوب عقلانیت انقلابی اولویت ایران را شکل می دهد.

اهداف واشنگتن و لندن از تنش آفرینی در منطقه

صفحه عربی شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه در گزارشی به نقل از «عماد آبشناس» تحلیلگر مسائل منطقه آورده است: واشنگتن و لندن به دنبال تنش می گردد. این در حالی است که ایران به دلیل حفظ منافع اقتصادی خود به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست. واشنگتن و لندن با تنش آفرینی در این منطقه تلاش می کنند با عقد قراردادهای تسلیحاتی هزینه حضور خود در خاورمیانه را از کشورهای عربی دریافت کنند.

به نوشته تارنمای شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق، آمریکا دیگر از شرایط آشفته نفتکش ها در منطقه خلیج فارس نگران نیست. درست است که افزایش بهای نفت به اقتصاد آمریکا زیان وارد می کند، اما افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس سبب می شود رئیس جمهوری تاجر مسلک آمریکا بیشتر از همپیمانان باج خواهی کند. آمریکا اینگونه وانمود می کند که باید از نفتکش هایی که از خلیج فارس عبور می کنند حمایت نظامی به عمل آورد. آمریکا خود را به عنوان بزرگترین حامی این نفتکش ها جا می زند و از همپیمانان خود می خواهد که هزینه این حمایت ها را به خزانه آمریکا واریز کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان