جزئیات بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره جزئیات بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فارس به نقل از خانه ملت، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات انجام گرفته برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، گفت: یکی از توافقات صورت گرفته باز طراحی رآکتور اراک بود، در این بازطراحی باید شارژ نوترونی رآکتور افزایش پیدا می‌کرد چراکه هدف از ساخت رآکتور تحقیقاتی تولید نوترون است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اگرچه رآکتور آب سنگین ایران به منظور تولید نوترون مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد که پلوتونیوم آن زیاد است، پس از رایزنی مقرر شد؛ با حفط ماهیت آب سنگین، برای کاهش پلوتونیوم، سوخت این رآکتور تغییر کرده و از معمولی به سوخت غنی شده تغییر کند؛ اقدامی که در جهت خواسته‌های ایران است.

وی با بیان اینکه رآکتور آب سنگین اراک باید به گونه‌ای بازطراحی می‌شد که بازدهی آن-شار نوترونی-افزایش پیدا کند، اظهار کرد: رآکتور جدید می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که به جای تولید 4 کیلو، یک کیلوگرم پلوتونیم تولید کند، اما میزان نوترون آن افزایش چند برابری داشته باشد.

رآکتور بازطراحی شده اراک نوترون بیشتری تولید می‌کند

کمالوندی با بیان اینکه نوترون برای تولید رادیو دارو نیاز است، اضافه کرد: رآکتور بازطراحی شده از یک سو ماهیت آب سنگین دارد و از سوی دیگر نوترون بیشتری تولید می‌کند و توجیه بیشتری برای غنی‌سازی دارد چراکه سوخت مورد استفاده در آن غنی شده است.

انگلیس در پروژه بازطراحی آب سنگین اراک جایگزین آمریکا شد و در همه حال ادعا می‌کند، می‌تواند خلا نبود آمریکا را پر کند، به همین دلیل ایران لیستی از تجهیزات موردنیاز برای بازطراحی ارائه کرد تا ادعای انگلیسی‌ها را برای حمایت از بازطراحی رآکتور اراک را بسنجد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: طراحی رآکتور آب سنگین اراک توسط ایران در حال انجام بود و تایید آن با مسئولان چینی و آمریکایی بود. آمریکایی‌ها نیز تا زمانی که در ایران حضور داشتند به تعهدات خود به خوبی عمل می‌کردند، اما با رفتن آن‌ها از ایران زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم تجدید نظر در فعالیت‌های هسته‌ای مطرح شد.

اگر بازطراحی رآکتور جدید کُند باشد ایران به سراغ رآکتور قدیمی می‌رود

کمالوندی مطرح کرد: در آن زمان ایران مطرح کرد؛ در صورتی که قرار باشد باز طراحی رآکتور جدید به کُندی پیش رود به سراغ راکتور قدیمی می‌رویم، کشور‌های غربی از رآکتور قدیمی می‌ترسند چراکه این رآکتور پلوتونیوم تولید می‌کند.

ایران در شرایط فعلی به پلوتونیوم نیاز ندارد

وی با بیان اینکه اگرچه پلوتونیوم موارد استفاده بسیاری دارد، اما در حال حاضر ایران به آن نیازی ندارد، ادامه داد: انگلیس در پروژه بازطراحی آب سنگین اراک جایگزین آمریکا شد و در همه حال ادعا می‌کند، می‌تواند خلاء نبود آمریکا را پر کند، به همین دلیل ایران لیستی از تجهیزات موردنیاز برای بازطراحی ارائه کرد تا ادعای انگلیسی‌ها را برای حمایت از بازطراحی رآکتور اراک را بسنجد.

کمالوندی با بیان اینکه رآکتور جدید بیشتر به کار کشور می‌آید، گفت: اروپا به صورت مکتوب تضمین داده تجهیزات موردنیاز را به ایران تحویل دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگرچه انگلیس قدم‌های مناسبی برای بازطراحی رآکتور‌های اراک انجام داده، اما در اثر فشار‌های آمریکا این اقدامات کند شده است، تصریح کرد: در صورتی که اقدامات انگلیس برای بازطراحی رآکتور اراک کُند شود ایران به سراغ رآکتور قدیمی می‌رود.

وی بیان کرد: ممکن است باوجود ساخت رآکتور جدید، تصمیمی مبنی بر بازگشت به رآکتور قدیمی -ولو اینکه از نظر فنی رآکتور جدید مفیدتر باشد- گرفته شود.

کمالوندی با بیان اینکه در واقع ایران براساس عملکرد انگلیسی‌ها، عکس العمل نشان می‌دهد، تاکید کرد: بازطراحی رآکتور اراک برای ایران اولویت دارد البته باید به این نکته نیز توجه شود که اگر دستور دهند رآکتور قدیمی احیا شوند این امر را می‌توان با تعویض لوله‌های رآکتور انجام داد؛ در واقع سیمان تنها لوله‌ها را پر کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگرچه کشور‌های اروپایی از احیا رآکتور قدیمی می‌ترسند، اما هدف ایران بازطراحی رآکتور است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان