روسیه: ایران باید بخشی از حل مسائل خاورمیانه باشد

مسکو – ایرنا – وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ایران باید بخشی از حل مسائل امنیتی خاورمیانه باشد و نه اینکه به عنوان مقصر همه مشکلات این منطقه معرفی شود.

روسیه: ایران باید بخشی از حل مسائل خاورمیانه باشد

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی و برخی رسانه‌های آمریکای لاتین در آستانه سفر به این منطقه گفت: من بر این باورم که ایران باید بخشی از حل مسائل امنیتی خاورمیانه باشد.
وی افزود: ما بیش از 10 سال پیش ایده‌ای را مطرح کردیم که کشورهای حوزه خلیج فارس چه کشورهای عربی و چه ایران در مورد تدابیر برای اعتماد سازی و شفافیت در عرصه نظامی با حمایت اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به توافق برسند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: این سیاست که ایران به عنوان مقصر اصلی همه رویدادها در سوریه، سرزمین‌های فلسطین، در یمن یا کشورهای همسایه معرفی می‌شود، سیاست خصومت طلبانه است.
وی ادامه داد: این سیاست نمی‌تواند مسائل را حل کند، من اطمینان دارم که ایران را باید در گفت وگوها مشارکت داد، ما در این مورد به شرکای آمریکایی و اسرائیلی گوشزد می‌کنیم.
لاوروف افزود: من اطمینان دارم که ما می‌توانیم از این موضع به طور مؤثرتر دفاع کنیم زیرا که بر شمار کشورهایی که سناریوهای نظامی خصومت طلبانه را راه منتهی به بن بست می‌دانند، افزوده می‌شود.

**به آمریکا برای بکارگیری زور علیه ایران هشدار داده‌ایم
لاوروف در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد: شماری از سیاستمداران آمریکایی همچنان می‌خواهند که مساله ایران از راه نظامی حل شود.
وزیر خارجه روسیه درخصوص وضعیت پیرامون برجام گفت: آمریکا خود از برجام که با قطعنامه شورای امنیت تأیید شده بود، خارج شد و در همین حال دیگر کشورها را از ادامه اجرای آن منع می‌کند.
وی افزود: البته خنده آور است اما متأسفانه مساله جدی است و سرهای پرشور در واشنگتن زیاد است که می‌خواهند مساله ایران را از راه نظامی حل کنند.
لاوروف گفت: ما چنین قصدی از سوی ترامپ در این مورد (بکارگیری نیروی نظامی علیه ایران) ندیدیم و من در او چنین روحیه‌ای را که دیدگاه‌هایی برای حمله به ایران را تأیید کند، ندیدم.
وی ادامه داد: اما متأسفانه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی این گونه ایده را می‌پذیرند معتقدم که این وضعیت بسیار خطرناکی خواهد بود.
وزیر خارجه روسیه گفت: منطقه خاورمیانه بارها از سیاست‌های ماجراجویانه واشنگتن آسیب دیده است. به عنوان مثال عراق یا لیبی را درنظر بگیرد، ائتلاف بین المللی به اصطلاح می‌خواست برنامه خود در این کشورها را در سوریه نیز تکرار کند.

وی افزود: خوشبختانه ما به همراه شرکای ایرانی و ترکیه‌ای توانستیم از این اقدامات در سوریه جلوگیری کنیم، هم اینک اوضاع در این کشور به سوی حل و فصل سیاسی پیش می‌رود.
گفتنی است لاوروف امروز سفر پنج روزه خود به امریکای لاتین را با سفر به کوبا آغاز می‌کند و سپس به کشورهای برزیل و سورینام سفر خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان