خرده‌فروشان؛ غول‌های به پاخاسته دنیای برندها

قدرت صنعت خرده‌فروشی به عنوان صنعتی که حیاتش به مشتریان وابسته است روز به روز در دنیا در حال افزایش است

خرده‌فروشان؛ غول‌های به پاخاسته دنیای برندها

همه نکات ذکر شده گواه این است که هر چه بیشتر به جلو گام بر می‌داریم، اهمیت خرده‌فروشی و تأثیرگذاری دیگر صنایع بر آن بیش از گذشته می‌شود. چه آنلاین باشید چه آفلاین، خرده‌فروشی سایه‌ای سنگین بر زندگی همه ما انداخته و وقتی بدانیم از جمع برندهای برتر دنیا، سه برند در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، به اهمیت موضوع بیش از پیش پی می‌بریم.

سؤال اصلی این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قدرتشان چه نقشی در زندگی مردم بازی می‌کنند؟ چرا این فروشگاه‌ها در جمع برندهای برتر دنیا جای می‌گیرند و در کنار فروشگاه‌های آنلاین، سهم زیادی از بازار خرده‌فروشی را به خود اختصاص می‌دهند؟ بدون شک بعد از جواب نیاز مبرم مردم به کالاهای مصرفی و روزمره، پرشمار بودن شعب یکی دیگر از مهمترین دلایل همواره در دید بودن آنها و افزایش سهم بازارشان است. در زیر به 5 غول دنیای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تأثیرگذاری‌شان در بازارهای تابع خواهیم پرداخت:

خرده فروشی

سون ایلِوِن (11-7)

بدون شک سردمدار تعداد شعب در دنیا فروشگاه امریکایی 11-7 است. این فروشگاه که در سال 1927 در دالاس واقع در ایالت تگزاس افتتاح شده، با داشتن 68،236 فروشگاه در 17 کشور دنیا پیشتاز تعداد سوپرمارکت در دنیاست. این فروشگاه زنجیره‌ای که توسط جو سی تامپسون تأسیس شده، 45 هزار کارمند در سطح جهان دارد و دلیل نام‌گذاری‌اش باز بودن فروشگاه از ساعت 7 صبح لغایت 11 شب است. بیشترین تعداد شعب این فروشگاه در امریکا و ژاپن قرار دارد.

خرده فروشی

اسپار

اسپار بزرگترین و غول خرده‌فروشی‌های مستقل دنیاست. این برند هلندی که در سال 1932 به همت آدریان فان وِل و از کنار هم قرار گرفتن چند خرده‌فروش مستقل تحت عنوان "دِسپار" تأسیس شد، با داشتن 13115 فروشگاه در بیش از 48 کشور دنیا، یکی از کارآفرین‌ترین برندهای دنیا نیز به حساب می‌آید. اسپار با داشتن آکادمی در انگلیس، افریقای جنوبی، اتریش و دیگر کشورها نیروی کار متخصص خود را تربیت می‌کند و ماحصل آن کار کردن بیش از 350 هزار نفر در فروشگاه‌های این برند در سرتاسر دنیاست. اسپار که در اتریش تحت عنوان "اشپار" نیز شناخته می‌شود، در این کشور با ارزشی معادل 2.35 میلیارد یورو بالاتر از OMV (شرکت نفت اتریش) و بانک مشهور "رایفایزن" (Raiffeisen) در رده چهارم ارزش‌گذاری ایستاده است. در هلند به عنوان کشور مادر نیز تنها خرده‌فروش حاضر در جمع 10 برند برتر این کشور با و بالاتر از خط هوایی KLM  با ارزشی بالغ بر 1.9 میلیارد یورو قرار گرفته است. شعب اسپار در اروپا، افریقا، آسیا و اقیانوسیه گسترده شده‌اند و این برند در قاره امریکا فروشگاهی ندارد.

کارفور

کارفور، فروشگاه زنجیره‌ای فرانسوی خرده‌فروشی دنیا با داشتن بیش از 12،300 شعبه، یکی از مهمترین بازیگران صنعت خرده‌فروشی دنیاست. کارفور با حضور در 30 کشور در اروپا، امریکا، آسیا و آفریقا، تمرکز روی 4 قاره مهم دارد و تنها در استرالیا فعال نیست. با وجود موفقیت بین‌المللی انتقادات زیادی به این برند در سطح دنیا شده است. از این جمله می‌توان به بایکوت شدن کارفور در چین از سال 2008 اشاره کرد که منجر به ضررده شدن در چین شده و فرانسوی‌ها به دنبال فروش سهام به گروه خرده‌فروشی "مترو" هستند.

والمارت

این برند امریکایی به عنوان برند سی و دوم دنیا از لحاظ مجموع درآمد (36.8 میلیارد دلار) با داشتن 11368 فروشگاه در سطح جهان یکی دیگر از غول‌های خرده‌فروشی دنیاست. والمارت با پروژه‌های موفق در انگلیس، امریکا، امریکای جنوبی و چین با سابقه‌ای 50 ساله یکی از قدرت‌های دنیا در صنعت خرده‌فروشی محسوب می‌شود که در رقابتی تنگاتنگ با دیگر رقبا، تا امروز سم والتون، مؤسس خود را سربلند کرده است. طبق تحقیقی که در سال 2019 توسط کالج "دارت ماوث" انجام شده، تأسیس یک والمارت در بازاری جدید باعث کاهش فروش 40 درصدی فروشگاه‌های مشابه، 17 درصدی سوپرمارکت‌ها و 6 درصدی داروخانه‌ها می‌شود.

آلدی

این برند آلمانی با ارزش 14.6 میلیارد دلار در رده نود و ششم برندهای پولساز و برتر دنیا نشسته است. آلدی که در سال 1946 به همت کارل و تئو آلبرخت در اسن و مولهایم تأسیس شده، امروز با داشتن 11234 شعبه در 20 کشور از جمله اروپا، چین، استرالیا و امریکا ، فروشگاهی تخفیف محور به شمار می‌رود. نام آلدی از تلفیق دو کلمه "آلبرخت" و "دیسکونت" به معنای تخفیف به زبان آلمانی گرفته شده است.

2121

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان