استاندار: تخلفات تغییر کاربری در گلستان قابل معامله نیست

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان با اشاره به فلسفه ایجاد کمیسیون های بررسی کننده تخلفات تغییر کاربری و اضافه بنای ساختمان گفت: نباید با اخذ جریمه های مالی و نقدی از تخلفات این بخش در شهر و روستاهای استان چشم پوشی کرد.

استاندار: تخلفات تغییر کاربری در گلستان قابل معامله نیست

هادی حق شناس سه شنبه در جلسه ارزیابی تخلفات ساخت و ساز غیر مجاز مناطق ییلاقی گرگان اظهار داشت: کمیسیون‌های ماده 5 و ماده صد در مناطق شهری و ماده 99 در روستاها با هدف برخورد با تخلفات تغییر کاربری و ساخت اضافه بنا تشکیل شده و قصد قانونگذار از ایجاد این کمیسیون‌ها ایجاد منبع درآمد برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نیست.

وی ادامه داد: به شهرداران و دهیاران ابلاغ شده که تغییر کاربری اراضی و هر گونه صدور مجوز اضافه بنا ممنوع است و آنها اجازه ندارند در این بخش‌ها حکمی صادر کنند.

استاندار گلستان به آخرین وضعیت روستای زیارت گرگان اشاره کرد و گفت: 311 فقره پرونده در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز تجاوز به حریم رودخانه‌ها، راه ها، منابع طبیعی و محیط زیست تشکیل شده که 80 درصد آنها مربوط به چند سال اخیر است.

وی ضمن تاکید بر حفظ معیشت مردم ساکن مناطق ییلاقی گلستان گفت: مردم بومی می‌توانند در چارچوب قانون و ضوابط از امتیازات ملک شخصی خود بهره شوند اما اگر عده‌ی سودجو با تکیه بر سرمایه و پول‌های خود بخواهند به منابع طبیعی دست اندازی کنند قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایرنا مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از 1500 واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه 70 شمسی است.
روستای زیارت دارای 900 هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب 12 تا 15 درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.
روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.
در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره 503 ثبت شده است.
روستای گردشگری زیارت با 478 واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و 964 نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان