تفاوت نوشیدنی مالت با ماء الشعیر

بسیاری از افراد نوشیدنی مالت را به عنوان همان ماء الشعیر می شناسند اما باید بدانید که نوع ساخت این نوشیدنی با ماء الشعیر متفاوت است

تفاوت نوشیدنی مالت با ماء الشعیر

بسیاری از افراد نوشیدنی مالت را به عنوان همان ماء الشعیر می شناسند اما باید بدانید که نوع ساخت این نوشیدنی با ماء الشعیر متفاوت است. نوشیدنی مالت، مایع و فراورده ای است که از مالت جو و از طریق عصاره گیری آن تولید می شود. البته لازم به ذکر است که نوشیدنی مالت و ماء الشعیر به خصوص در ایران از بسیاری جهات شبیه به هم هستند به دلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آنها، عصاره رازک و مالت است. این دو نوشیدنی محبوب در نحوه ساخته شدن، تعداد مواد تشکیل دهنده آن و همچنین در مزه و طعم مقداری با یکدیگر متفاوت اند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با هرکدام از ویژگی های این نوشیدنی های خوش طعم آشنا کنیم.

تفاوت نوشیدنی مالت با ماء الشعیر

همانطور که گفته شد، این دو نوشیدنی از برخی جهات با یکدیگر متفاوت اند

تفاوت در مواد تشکیل دهنده

نوشیدنی مالت از مخلوط عصاره مالت، رازک و آب و اسید سیتریک تشکیل می شود و علاوه بر آن مواد قندی نظیر ساکارز، گلوکز  فروکتوز و یا ماده ای به نام قندخرما نیز به آن اضافه می­شود. لازم به ذکر است که کارخانه شمس برای ساخت این نوشیدنی به هیچ عنوان از مخمر استفاده نمی کند، به دلیل اینکه فرایند تخمیر موجب تولید الکل خواهد شد. کشور های دیگر به این نوع نوشیدنی مالتا می گویند. در ماء الشعیر نیز، رازک، مخمر، جو وآب از جمله مواد تشکیل دهنده آن هستند. به طور کلی مواد پایه ای این دو نوع نوشیدنی یکسان است اما تعداد مواد سازنده ماء الشعیر کمتر از نوشیدنی مالت است. لازم به ذکر است که در برخی از کارخانجات برای تولید ماء الشعیر از فرایند تخمیر و مخمر استفاده می شود و در مرحله آخر از طریق حرارت، الکل از آن خارج می شود اما کارخانه شمس برای تولید نوشیدنی های شمس از فرایند تخمیر استفاده نمی کند.

نوشیدنی مالت از مخلوط عصاره مالت، رازک و آب تشکیل می شود

تولید ماء الشعیر و نوشیدنی مالت                                                              

در مرحله اول برای تولید نوشیدنی مالت و ماء الشعیر باید دانه های مالت مناسب را انتخاب کنیم. این دانه ها باید دارای برخی ویژگی های خاص باشند و همچنین از لحاظ سنی با هم یکسان باشند. سپس این دانه ها را باید در آب صاف و بدون سولفات و کربنات خیسانده شود. لازم به ذکر است که قبل از خیساندن، این دانه ها باید در حوضچه مخصوص شسته شده و مواد تلخ و یا رنگی آنها جدا گردد. در مرحله خیساندن باید درجه حرارت آب سیزده تا پانزده درجه بوده و همچنین آب تا دوازده سانتیمتر بالای سطح دانه ها بایستد. معمولا خیساندن دانه ها برای تولید نوشیدنی مالت و ماء الشعیر تا 72 ساعت طول می کشد و پس از آن نوبت به سبز نمودن دانه ها می رسد. ابتدا باید دانه ها به مدت ده ساعت به حال خود رها شوند تا مقدار آب اضافی آنها جدا شده و از کپک زدن آن جلوگیری شود سپس این دانه ها به رویانگاه برده شده و در دمای دوازده تا پانزده درجه قرار داده می شوند تا جوانه بزنند. مرحله بعد نوبت به خشک کردن دانه ها می رسد. در این مرحله دانه ها باید توسط باد و یا حرارت مطبوع و کنترل شده بدون اینکه قسمت بیرونی آنها سفت شود، خشک شوند. در مرحله آخر پس از خشک و آسیاب کردن مالت، نوبت به مخلوط نمودن آن با آب می رسد.

نوشیدنی مالت و ماء الشعیر از بسیاری جهات شبیه به هم هستند

مخلوط کردن مالت با آب

ابتدا برای تولید نوشیدنی مالت و ماء الشعیر، مالت آسیاب شده در زیر شیر آب قرار می گیرد تا نشاسته موجود درآن تغییر شکل دهد و سپس در مرحله بعد، مالت در آب ریخته شده و تحت حرارت و دما قرا می گیرد. ابتدا مالت را در تشت های مخصوص برای اینکار ریخته و مقدار معینی آب به آن اضافه می شود؛ سپس از طریق دو شیر که در بالای تشت قرار گرفته است به ترتیب آب سرد و سپس آب جوش با دمای 90 درجه را بر روی مالت می ریخته و به مدت یک ربع به آن استراحت داده می شود. در مرحله آخر دوباره آب 90 درجه بر روی آن ریخته می شود تا  دمای کلی به 75 درجه سانتیگراد برسد. طی این فرایند نشاسته موجود در مالت به قندهای ساده تر نظیر دکسترین و گلوکز تبدیل می شود. مراحل ذکر شده در تولید نوشیدنی مالت و ماء الشعیر یکسان است.

نتیجه گیری

برند شمس طی سال ها با جمعی از بهترین های صنعت نوشیدنی ایران همراه شده است و در کارخانه ای به وسعت 4.5 هتکار در شهر باغستان شهریار مشغول تولید محصولاتش منطبق با استانداردهای جهانی است. این برند با کوله باری از تجربه محصولاتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد که طعم و مزه آن یک نوستالژی زیبا برایشان به ارمغان می آورد. نوشیدنی مالت شمس این روزها با طعم های محبوبی مانند لیمونعناع علاقمندان بسیاری برای خود جذب نموده است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان