دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

بله برون دو شیر ایرانی در باغ وحش ارم

معماریان گفت: برای نخستین بار دو شیر ایرانی باغ وحش ارم به یکدیگر معرفی می‌شوند.

بله برون دو شیر ایرانی در باغ وحش ارم

ایمان معماریان دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایلدا (شیر ماده ایرانی) حدود 3 سال سن دارد و حدود یک ماه و نیم است که از باغ وحش دوبلین ایرلند به ایران منتقل شده است.

او با بیان اینکه امروز برای نخستین بار دو شیر ایرانی باغ وحش ارم به یکدیگر معرفی می‌شوند، افزود: نزدیک به 80 سال است که شیر‌های ایرانی در طبیعت کشورمان به طور کامل منقرض شدند، اما از این نژاد در باغ وحش‌های اروپا نگهداری می‌شود.

بله برون دو شیر ایرانی در باغ وحش ارم

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم گفت: ایران سال‌های متوالی برای انتقال یک جفت شیرایرانی به داخل کشور تلاش کرد که خوشبختانه امسال با احداث جایگاه استاندارد، توانستیم این یک جفت شیر ایرانی را به کشور منتقل کنیم.

معماریان ادامه داد: شیر ایرانی در زیستگاه‌هایش در کشور‌های مختلف منقرض شده است، به جز بخشی از کشور هندوستان که در آنجا زیست می‌کند.

او با اشاره به وجود زیرگونه‌های مختلف شیر‌ها در دنیا افزود: تمام این زیر گونه‌ها در قاره آفریقا زندگی می‌کنند و شیر ایرانی تنها زیرگونه‌ای است که در قاره آسیا وجود داشت.

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم گفت: از بین رفتن زیستگاه‌ها، کم شدن شکار‌ها (گوزن زرد ایرانی یکی از اصلی‌ترین طعمه‌های این زیر گونه است) و شکار بی رویه در سال‌های اخیر از جمله عوامل انقراض شیر ایرانی بود.

معماریان تصریح کرد: هیرمان (شیر نر ایرانی) و ایلدا (شیر ماده ایرانی) به این دلیل به ایران منتقل شدند که به مردم کشور نشان دهیم این حیوان ارزشمند در گذشته در کشورمان می‌زیست، اما به دلیل بی توجهی مردم نابود شد.

او با اشاره به وجود گونه‌های با ارزشی مانند پلنگ و یوزپلنگ ایرانی در کشور افزود:  در صورت بی‌توجهی به این گونه‌ها باید شاهد نابودی آن‌ها باشیم.

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم گفت: بر اساس برنامه تحت نظر اتحادیه باغ وحش‌های اروپا (EEP) گونه‌های در خطر انقراض باغ وحش‌های دنیا تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرند تا شرایط برای بازگشت آن‌ها به طبیعت فراهم شود.

معماریان تصریح کرد: تعداد زیادی شیر ایرانی در باغ وحش‌های تحت نظر اتحادیه باغ وحش‌های اروپا برای حفظ ژن‌هایشان، نگهداری می‌شوند.

او افزود: تکثیر شیر ایرانی در باغ وحش ارم باید تحت نظر EEP صورت گیرد.

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم با اشاره به تفاوت زیرگونه شیرهای ایرانی با زیرگونه شیرهای آفریقایی گفت: میزان یال در پیشانی شیر‌های نر ایرانی نسبت به سایر شیرها کمتر است و در زیر شکم آن‌ها چین پوستی وجود دارد که در شیر ماده مشخص‌تر است و ابرو‌های شیر‌های ایرانی نسبت به شیر‌های دیگر نمایان‌تر است.

معماریان با اشاره به روز جهانی شیر تصریح کرد: برای گونه‌های مختلف حیات وحش در تقویم کشورهای مختلف روزهای خاصی در نظر گرفته می‌شود که باغ وحش‌های سراسر دنیا این روزها را جشن می‌گیرند.

 

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان