درخواست غیرمنتظره امارات از روسیه درباره ایران!

اقدامات اخیر امارات متحده عربی برای تنش‌زدایی با ایران مورد توجه رسانه‌های منطقه قرار گرفته است.

رای الیوم در این باره نوشت: اقدامات غافلگیر کننده دولت امارات متحده همچنان ادامه دارد و اخرین آنها، سفر هیات امنیتی این کشور به تهران، با هدف توسعه همکاری‌های امنیتی مشترک برای تقویت امنیت مرز‌های دو کشور بود.

 در ادامه این مطلب آمده است: این سفر که از سال ۲۰۱۳ تا کنون، بی سابقه بوده است، پس از سفری که بن زاید بهمسکو داشت، انجام شد؛ که طبق گزارشها، طی سفر مذکور، امارات از روسیه درخواست کرده است تا برای بهبود روابط آن با تهران، وساطت کند.

رهبری نظامی و سیاسی امارات به این باور رسیده است که هرگز از جنگ یمن دستاوردی نخواهد داشت و شعله ور شدن جنگ در منطقه، امارات را به یکی از قربانیان اصلی آن تبدیل می‌کند.

ایرانی‌ها امارات و بویژه ابوظبی را پایگاه اصلی شروع تجاوز‌های آمریکا می‌دانند؛ اخیرا شش نفت کش در دریای عمان، هدف قرار گرفته اند. افزون بر اینکه تهدیدات انصارالله در مورد هدف گرفتن شهر‌های امارات و اهداف حیاتی آن باعث نگرانی اماراتی‌ها شده است.

منابع نزدیک به واسطه‌های روس می‌گویند: مسئولان اماراتی در سفر به مسکو، از روس‌ها خواستند تا پیام واضحی را به ایران برساند، مبنی بر اینکه آن‌ها قصد دارند نیرو‌های خود را تدریجا از یمن خارج کنند، تا در مقابل، ایران از هم پیمانان حوثی خود بخواهد از هدف گرفتن امارات منصرف شوند. به نظر می‌رسد این پیام، با پاسخ فوری تهران مواجه شده است.

نمی‌دانیم ایا اینگونه اقدامات امارات با اطلاع قبلی هم پیمان استراتژیکش، عربستان، صورت می‌گیرد یا نه، اما دلایل نشان دهنده آن است که ابر‌های خاکستری، و نه سیاه، بر روابط بین امارات و عربستان سایه انداخته است؛ همانطور که از زمان دو نشست میان کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در اواخر ماه رمضان گذشته، دیداری بین بن زاید و بن سلمان انجام نشده است.

این گرایش امارات به مذاکره و بازنگری در سیاست‌هایی که بی فایده بودن ان‌ها مشخص شده و نتایج عکس داده است، شایسته تأمل است. ضمن آنکه این کشور عربی با سیاست‌های خود ضرر‌های زیادی را به جایگاهش در منطقه و همچنین بهاقتصاد خود، وارد کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان