آنچه درباره چپ دست‌ها نمی‌دانید!

آنچه درباره چپ دست‌ها نمی‌دانید!
تنها 10 درصد از جمعیت دنیا چپ دست هستند. هرچند این تعداد زیاد نیستند اما چپ دستی برای خیلی‌ها نشانه به حساب می‌آید. حالا و در روز جهانی چپ دست‌ها بد نیست برخی از این نشانه‌ها را با هم مرور کنیم.

چپ دست‌ها می‌توانند رهبر باشند

افراد چپ دست با نیمکره راست مغزشان فکر می‌کنند. به این معنی که آن‎ها خلاق‌تر، تحلیلی‌تر و کلامی‌تر هستند و مهارت‌های زبانی بهتری دارند. همه اینها از چپ دست‌ها می‌تواند یک وکیل خوب بسازد. راست مغزی و چپ دستی می‌تواند توانایی رهبری، نظم و مدیریت یک گروه را به فرد حتی در سنین پایین می‌دهد.

چپ دست‌ها دوسو توان هستند

دنیا برای راست دست‌هاست. مثلا این که دکمه‌های روی کت، شلوار جین، درهای ورودی، میز مدارس و ... برخی از فعالیت‌هایی هستند که برای راست‌ دست‌ها راحتتر انجام می‌شود. یادگیری گلف بازی کردن یک فرد راست دست آسانتر از فرد چپ دست است. به همین دلیل است که افراد چپ است از مهارت استفاده دوطرف از مغز نیز بهره‌مندند.

چپ دستی معلولیت نیست

چپ دستی به هیچ عنوان معلولیت نیست و تنها باعث می‌شود فرد در اقلیت قرار داشته باشید. چپ دستی به بسیاری از افراد در طی سال‌ها کمک می‌کند بتوانند خلاقیتشان را شکوفا کنند و طیف گسترده‌ای از استعدادها را در خود کشف کنند.

چپ دست‌ها در شروع مکالمه عالی عمل می‌کنند

افراد چپ دست به راحتی مکالمه را آغاز می‌کنند و در این راه موفق هستند. بسیاری از چپ دستها درونگرا هستند اما همین افراد درونگرا در گفتگو موفق عمل می‌کنند.

چالش‌ها آنها را موفق می‌کند

افراد چپ دست زندگی در دنیای راست دستها را سخت نمیدانند. با وجود آنکه وقتی به کتابخانه میروند کمتر موسی برای کامپیوتر مخصوص چپ دستهاست،. تجهیزات باغبانی از جمله قلاب‌های علف هرز که مخصوص راست دستهاست و ... آنها عاشق این تفاوتند. چپ دستها با غلبه بر موانع مدام در حال حل چالشها هستند و این از آنها فردی قوی میسازد.

چپ دست‌ها خارج از چهارچوب فکر نمی‌کنند

طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا 10 درصد از جمعیت دنیا چپ دست هستند. یک مطالعه در مجله نوازندگان بیماری‌های روانی و عصبی نشان می‌دهد نقاشان و نویسندگان اغلب چپ دست هستند. هرچند یک مطالعه متناقص نشان نمی‌دهد که افراد راست مغز خلاقتر از افراد چپ مغز هستند. البته مشخص شده هیچ کدام از نیمکره های مغز در خلاقیت بر دیگری غلبه ندارند و هر دو طرف میتواند در خلاقیت نقش داشته باشد.

چپ دستی می‌تواند ارثی باشد

براساس اطلاعات کتابخانه ملی آمریکا، عوامل متعددی از جمله ژنتیک، محیط و شانس در چپ دست شدن فرد موثر است. در ابتدا تصور می‌شد که این موضوع توسط یک ژن کنترل می‎‌شود اما مطالعات اخیر نشان میدهد چندین ژن و شاید 40 ژن در بروز این صفت نقش دارند. هریک از این ژنها به خودی خود دارای اثر ضعیفی هستند اما در کنار هم در ایجاد این صفت موثرند.

چپ دستها کمتر به بیماری قلبی مبتلا میشوند

در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده مشخص شده افراد چپ دست کمتر به آرتروز و بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. این احتمال شاید ربطی به چپ دستی شما نداشته باشد. محققان معتقدند این مربوط به DNA زیربنایی است که باعث ایجاد چپ دستی می‌شود. بنابراین اگر روزی از چپ دست بودنتان خسته شدید به خودتان یادآوری کنید که شما شانس بالاتری برای سلامت قلبی دارید.

چپ دست ها در راهیابی موفق‌ترند

چپ دستها برای خواندن نقشه، به خاطر سپردن پارکینگ‌ها و درک این موضوع که چطور از نقطه A به B برسند موفق‌ترند. محققان مشاهده کردند افراد چپ دست خطای کمتری در جهت یابی مکانها نسبت به راست دستها دارند.

چپ دستها در سکته مغزی زودتر بهبود پیدا می‌کنند

اگر چپ دست هستید و احیانا دچار سکته مغزی یا سایر آسیبهای مرتبط با مغز شده اید باید بدانید تحقیقات نشان میدهد شما دوره بهبود سریعتری دارید. شما به طور بالقوه زمان بهبود راحتتری دارید. زیرا عملکردهای شناختی در مغز چپ دستها پخش میشود و در نتیجه در سکته مغزی کمتر عملکرد شناختی تحت تاثیر قرار میگیرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان