راهنمای استفاده از نقشه متروی پکن به فارسی

زبان چینی یکی از سخت ترین زبان های نگارشی دنیاست؛ چرا که حروف الفبایی در حدود ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ کاراکتر در آن وجود دارد. طبعا یادگیری زبان چینی برای تنها سفر به چین و حتی خواندن تابلوی مترو پکن کاری بس دشوار است. از طرفی خواندن تابلوهای اعلانات و مسیرها در شهرهای چین نیاز تمام افراد و گردشگران است.

راهنمای استفاده از نقشه متروی پکن به فارسی

زبان چینی یکی از سخت ترین زبان های نگارشی دنیاست؛ چرا که حروف الفبایی در حدود 50000 تا 80000 کاراکتر در آن وجود دارد. طبعا یادگیری زبان چینی برای تنها سفر به چین و حتی خواندن تابلوی مترو پکن کاری بس دشوار است. از طرفی خواندن تابلوهای اعلانات و مسیرها در شهرهای چین نیاز تمام افراد و گردشگران است.

تصور کنید که به دنبال سفری ارزان در پکن هستید. به همین خاطر به سراغ حمل و نقل عمومی پکن مانند اتوبوس ها و مترو می روید. آیا تمام تابلوها و نقشه مترو پکن به خط چینی است؟ خواندن خط چینی هم که دیگر جریانش مشخص است! پس چه باید کرد؟

در راهنمای متروی پکن مهم ترین خطوط مترو را معرفی می کنیم. متروی پکن، یکی از بزرگترین خطوط متروی جهان است که میلیون ها نفر را در طول روز جابه جا می کند. نقشه متروی پکن را هم برای دسترسی راحت تر گردشگران پکن آورده ایم.

متروی اکسپرس پکن از فرودگاه به دورن شهر-مترو پکن

تاریخچه مختصری از مترو در چین

شهر پکن، به عنوان پایتخت چین اولین شهری بود که به مترو تجهیز شد. اولین خط متروی پکن و در کل اولین خط متروی چین در سال 1971 ساخته شد. با شروع سال 2019 پکن تصویر دیگری از پکن ظاهر شده بود. در پایتخت چین، 22 خط مترو، 391 ایستگاه مترو و 637 کیلومتر مسیر ریل راه آهن زیرزمینی دارد. گفته می شود که روزانه بین 9٫8 تا 11٫6 میلیون نفر توسط خطوط متروی پکن جابه جا می شوند. امروزه خط مترو گردشگران را به تمام جاذبه های گردشگری پکن می رساند.

حقایقی جالب درباره متروی پکن

مترو پکن دومین سیستم بزرگ مترو جهان از نظر مسیرها، طول مترو بوده که پس از مترو شانگهای قرار گرفته است.

تا پایان سال 2019، تمام ایستگاه های مترو پکن به ماشین های بلیط اتوماتیک مجهز خواهد شد. این دستگاه ها، به مسافران اجازه می دهد تا با تلفن های هوشمند خود، پرداخت سریع بلیط داشته باشند. مسافران تنها کافیست با اسکن این دستگاه ها، هزینه ورود به مترو را بپردازند.

تا سال 2020، مترو پکن دارای 30 خط خواهد بود و مساحت کل مسیر آن، 1،177 کیلومتر را در بر می گیرد.

نام خطوط مترو: به برخی خطوط شماره داده می شود و برخی دیگر به عنوان ایستگاه های پایانه آن ها نامگذاری می شود. داشتن شماره هر ایستگاه شما را از خواندن نام ایستگاه می رهاند.

لوگوی مترو: لوگوی مترو پکن، در ورودی های مترو نصب شده است. در این علامت یک “G” سفید با یک “B” در داخل آن که در پس زمینه مربعی آبی رنگی قرار گرفته اند، می بینید.

خط شماره یک مترو پکن-سریع ترین وسیله حمل و نقل عمومی

دلایل استفاده از مترو در پکن

شبکه مترو پکن در حال حاضر 22 خط مترو دارد که سفر در شهر پکن را بسیار راحت می کند. یکی از خطوط مفید مترو، خط فرودگاه اکسپرس است که از فرودگاه بین المللی پکن به دونگژیمن (Dongzhimen) کشیده شده است. این خط مترو در طول مسیر از سانیوآن‌جیائو (Sanyuanqiao) عبور می کند. در حال حاضر، برخی از خطوط بیشتر در حومه این شهر، در حال رشد و گسترش هستند.

  • نکته ای مهم: جابه جایی به متروی پکن کاری بسیار آسان است. چرا که تمام تابلوهای مترو، همگی با زبان انگلیسی نوشته شده اند. همین موضوع استفاده از خطوط مترو را برای همه گردشگران آسان می کند. شما هم با خواندن تابلوی انگلیسی ایستگاه ها، می توانید خود را به ایستگاه مورد نظر برسانید. حتی استفاده از مترو برای گردشگران به همین دلیل، راحت تر از استفاده از تاکسی است. سر و کله زدن با راننده های چینی زبان یکی از دشواری های سفر به چین است.

سوار متروی پکن شدن، هر چند که جمعیت درون آن بسیار است؛ اما به نوعی یکی از سریع ترین روش ها برای دسترسی به جاذبه های پکن است. همچنین شما را از ترافیک خیابان ها می رهاند.

دلایل استفاده از مترو پکن

دسترسی به ایستگاه راه آهن پکن با مترو

اگر قصد رفتن به ایستگاه قطار و راه آهن پکن را دارید، بهترین وسیله استفاده از مترو است. نحوه سفر از پکن به شانگهای را با کلیک روی لینک آن پیدا خواهید کرد. خطوط مترو دقیقا شما را وارد ایستگاه های قطار می کنند. شما نیازی به عوض کردن ساختمان ندارید و مهم تر از همه، سر وقت به راه آهن می رسید. اگر برای رسیدن به ایستگاه راه آهن پکن، تاکسی بگیرید، احتمال گیر افتادن در ترافیک وجود دارد. در نتیجه تاخیر در رسیدن به قطار مورد نظرتان، تجربه ای است که هیچ گردشگری نمی خواهد آن را داشته باشد.

شما با خط شماره 2 می توانید به ایستگاه راه آهن پکن بروید. خط شماره 4 متروی پکن شما را به ایستگاه جنوبی راه آهن می رساند. راه آهن غربی پکن با خط مترو شماره 9 قابل دسترسی است. ایستگاه راه آهن شمالی پکن و ایستگاه ژیژیمن (Xizhimen) با 3 خط متروی شماره 2، 4 و 13 امکانپذیر است. برای رسیدن به ایستگاه قطار هوآنگسون (Huangcun) هم، باید خط داکسینگ (Daxing) را سوار شوید.

ارزان ترین وسیله حمل و نقل پکن، مترو

استفاده از مترو در پکن نه تنها برای مردم این شهر، بلکه برای گردشگران هم ارزان است. برای سوار شدن به کوتاه ترین مسیر تنها باید 3 یوآن بپردازید. در حالی که طولانی ترین مسیر در یک خط 9 یوآن تمام می شود. مسیر فرودگاهی خط تندرو هم 25 یوآن به ازای هر نفر مسافر خواهد بود. مسافران می توانند برای حمل و نقل با مترو از کارت های هوشمند حمل و نقل پکن استفاده کنند. با استفاده از این کارت های هوشمند، در هر سفر با مترو، 3 یوآن از شارژ کارت کم می شود. براساس قوانین شهر پکن در سال 2019، برای خرید این کارت نیازی به پرداخت هیچ گونه بیعانه وجود ندارد.

ارزان ترین وسیله حمل و نقل مترو پکن

راهنمای استفاده از نقشه مترو پکن

به طور کلی هر ایستگاه متروی زیرزمینی 4 خروجی در چهار جهت اصلی دارد و مسافران را به چهار گوشه خیابان و چهارراه هدایت می کند. با این روش مسافران به درستی از مترو بیرون می آیند، پس دیگر لازم نیست در ترافیک شلوغ ماشین ها و جمعیت، دوباره از خیابان عبور کنند.

یکی دیگر از نکاتی که برای خروجی های متروی پکن باید به آن اشاره کنیم، وجود پله و پله برقی است. همین موضوع دسترسی به مترو را برای افرادی که توانایی بالا رفتن از پله ندارند مانند ویلچر سواران، دشوار می کند. در میان فاصله میان مترو تا ایستگاه، شکافی کوچک وجود دارد که برای عبور ویلچر سواران هم خطرناک است. پیشنهاد می دهیم راهنمای سفر به پکن را برای آشنایی با این شهر، نگاهی بیندازید.

ساعات باز شدن مترو

ساعات کار مترو در هر خط متفاوت است. با این وجود، بیشتر خطوط فعالیت خود را از ساعت 5 صبح آغاز می کنند. آخرین قطار در هر یک از خطوط هم در ساعت 11 شب حرکت می کنند. مترو خط تندرو فرودگاهی فعالیت خود را از ساعت 6 صبح شروع می کند.

ساعات شلوغی خطوط مترو چین

اگر به عنوان گردشگر وارد قصد استفاده از مترو را دارید، بهتر است از ساعات اوج شلوغی در آن دوری کنید. بیشترین جمعیت درون متروی پکن از ساعت 8 تا 9 صبح وارد ایستگاه ها می شوند. با این حال می توان ساعات اوج شلوغی پکن را بین ساعت 7 تا 10 صبح دانست. در بعد از ظهرها هم ساعت بین 6 تا 7، بدترین ساعات شلوغی متروی پکن است و توصیه می کنیم در این ساعات وارد مترو نشوید. حتی از متروی تهران هم شلوغ تر است. البته این شلوغی از ساعت 5 بعد از ظهر شروع شده و تا ساعت 8 شب ادامه دارد. این موضوع همیشه برای ایستگاه های اصلی وجود دارد. روزهای تعطیل هم مترو همچنان شلوغ است. اگر می خواهید تجربه ای دلنشین از متروی پکن داشته باشید، از ورود به مترو در ساعات اوج شلوغی آن خودداری کنید.

شلوغی مترو پکن

بهترین خطوط مترو پکن برای گردشگران خارجی

خط شماره 1 متروی پکن

مهم ترین و شناخته شده ترین خط مترو برای گردشگران خارجی در پکن، خط شماره یک متروی پکن است. به این دلیل که این خط مترو از میدان معروف تیان آنمن عبور می کند، بیشتر استفاده می شود. اگر این خط مترو را سوار شدید تا به دیدن شهر ممنوعه بروید، در میدان تیان آنمن پیاده شوید. پس از پیاده شدن در ایستگاه، از خروجی غربی یا خروجی شرقی میدان خارج شوید. با این خط مترو می توانید به راحتی خود را به موزه پلیس پکن و حتی خیابان خرید وانگفوجینگ برسانید. اگر قصد خرید در پکن را دارید، مطلب راهنمای خرید پکن را بخوانید.

خط شماره 2 و مسیری دایره ای شکل

خط متروی شماره 2 مسیری دایره وار را در پکن طی می کند و از جاذبه های پکن بسیاری می گذرد. اگر در ایستگاه یونگهگونگ لاما (Yonghegong Lama) پیاده شوید، می توانید به تماشای بنای یادبود لاما بروید. اگر در ایستگاه نانلوگوکسیانگ (Nanluoguxiang) یا ایستگاه گولوداجیه (Guoloudajie) پیاده شوید، می توانید به دیدن بقایای شهر قدیمی پکن بروید.

افرادی که می خواهند گردشی شبانه در این شهر داشته باشند و از شب های پکن لذت ببرند، با خط مترو شماره 2 پکن خود را به ایستگاه دونگژیمن (Dongzhimen) برسانند. اگر شما هم به این خیابان رفتید، در سمت غربی آن پیاده روی کنید. درون خیابان دونگژیمن خیابانی وجود دارد که به آن خیابان روح می گویند. رستوران های شبانه محبوب پکن و متنوع ترین غذاهای خیابانی پکن را در خیابان روح پیدا می کنید.

نقشه مترو پکن

خط شماره هشتم

خط متروی شماره هشت را بیشتر به خاطر بازی های المپیک سال 2008 ساختند. بنابراین اگر می خواهید برای بازدید پارک المپیک و دیگر جاذبه های توریستی این منطقه بروید، خط 8 را سوار شوید. اگر چه این خط همچنان در حال توسعه است اما استفاده می شود. اگر وارد این خط متروی پکن شوید، متوجه تمیزی، نوساز بودن و تهویه های خوب آن می شوید. این خط مترو، به زودی تمام گردشگران پکن را به ایستگاه موزه هنر ملی چین هدایت می کند. مهم ترین ایستگاه های این خط را از شمال به سمت جنوب نام می بریم.

  • ایستگاه خیابان قدیمی نانلوگوژیانگ ؛ traditional street Nanluoguxiang
  • ایستگاه محله هوتونگ اطراف گولوداجیه ؛ Hutong neighbourhood Guluodajie
  • ایستگاه مرکز ورزش های المپیک ؛ the Olympic Sports Center
  • ایستگاه سبز المپیک ؛ Olympic Green
  • ایستگاه دروازه جنوبی پارک جنگلی ؛ South Gate of Forest Park

 

راهنمای دسترسی به جاذبه های پکن با خطوط متروی این شهر

  • پارک جنگلی المپیک: خط متروی شماره 8
  • دره هپی پکن: خط شماره 7
  • موزه کاخ پکن: خط مترو شماره یک به ایستگاه غربی تیان آنمن
  • استادیوم لانه پرنده: خط 8 مترو و ایستگاه مرکزی ورزش های المپیکی
  • کاخ تابستانی پکن: خط داکسینگ به سمت ژیوآن
  • محله نانلوگوکسینگ: خط 6
  • موزه ماشین پکن: خط 9 متروی پکن به سمت ایستگاه کییلو (Keyilu)
  • موزه سلطنتی پکن: خط شماره 5
  • موزه شیجیائو هوتونگ: خط شماره 5 به سمت ایستگاه دنگشیکو (Dengshikou)
  • موزه زمین شناسی چین: خط 4 در ایستگاه ژیسی (Xisi)
  • موزه ملی چین: خط 1 و ایستگاه شرقی تیان آنمن
  • خیابان پیاده روی داشیلار: خط 2 و ایستگاه کیانمن
  • خیابان ابریشم: خط متروی یک و ایستگاه یونگانلی (Yong’anli)

کارت مترو پکن و دیگر شهرهای چین

  •  آیا کارت متروی پکن را در دیگر شهرهای چین می توان استفاده کرد؟

بله. کارت متروی پکن کارتی است که برای استفاده در 100 شهر چین در نظر گرفته شده است. این کارت را در متروی شانگهای یا گوانجو هم می توانید به همراه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت chinahighlights.com مراجعه کنید.

  • آیا برای خط عوض کردن در متروی پکن باید هزینه بپردازید؟

بله. به ازای هر بار که خط خود را در بین خطوط مترو پکن عوض می کنید، باید هزینه بسیار اندکی معادل 3 یوآن برای مسیرهای کوتاه و 9 یوآن برای مسیرهای طولانی بپردازید. کارت متروی پکن را همیشه به همراه داشته باشید. چرا که برای خروج از مترو هم به آن نیاز پیدا می کنید.

بسیاری از گردشگران، با راهنمای حمل و نقل عمومی پکن دسترسی راحت تری به جاذبه های این شهر دارند. نقشه مترو پکن را در تمام ایستگاه ها به صورت تابلویی بزرگ خواهید دید. راهنمای مترو پکن در هر ایستگاه به زبان انگلیسی بوده و دسترسی ها را برای گردشگران خارجی آسان نموده است.

همچنین اپلیکیشن متروی پکن با نام انگلیسی Metro Beijing Subway تمام اطلاعات مورد نظر شما را دارد. می توانید با دیگر این اپلیکیشن های کاربردی برای سفر به چین در مطلب مربوطه آشنا شوید. اگر به پکن سفر داشته اید و از متروی پکن استفاده کرده اید، برای ما از تجربیات خود در این باره بنویسید. از شلوغی، تمیز بودن و راهنمایی های درون ایستگاه های مترو پکن بگویید و اینکه زمان رسیدن به جاذبه های پکن برای شما چقدر طول کشیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان