گریس- ۱ راهی مدیترانه شد

نه جبل‌الطارق به درخواست آمریکا

دنیای اقتصاد : با گذشت سه روز از آزادی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، اسپوتنیک روز گذشته گزارش داد که نفتکش گریس-۱ (آدریان دریا) درحال ترک جبل‌الطارق به سمت بندری در مدیترانه است؛ همزمان نیز دولت محلی جبل‌الطارق رسما درخواست آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش «گریس- ۱» (آدریان دریا) حامل نفت ایران را رد کرد

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اساسا با نظام تحریم‌های ایالات‌متحده [علیه ایران] متفاوت است.» این بیانیه می‌افزاید: «[از همین‌ رو] حاکمیت مرکزی جبل‌الطارق [در زمینه توافق استرداد] نمی‌تواند برای ارائه مساعدت توقیفی مورد درخواست ایالات‌متحده، از دیوان عالی حکم دریافت کند. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت حکم مورد درخواست نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت میان نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده در ارتباط با ایران است.»  دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه ابرنفتکش «گریس- 1» را پس از 40 روز آزاد کرد. قاضی دیوان‌عالی جبل‌الطارق غروب پنج‌شنبه (24 مرداد) به وقت ایران با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به‌دست دادگاه نرسیده، گفت که مجوز آزادی کشتی گریس-1 را صادر کرده است. اقدامی که با واکنش خشم‌آلود مقامات آمریکایی مواجه شد و سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز جمعه خدمه نفتکش گریس-1 را تهدید به ابطال روادید کرد. وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که گریس-1 به سپاه پاسداران ایران مرتبط است که از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور قرار گرفته است. این در حالی است که در پی شکایت دولت ایالات‌متحده، دادگاهی در ایالت کلمبیا حکم به توقیف دوباره نفتکش حامل نفت ایران داده است. براساس این شکایت، کشتی گریس-1 با بیش از دو میلیون بشکه نفت مورد جریمه واقع شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل ماه جولای یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق با ادعای اینکه برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا، مقصد آن سوریه بوده است، توقیف شد.

شکست انگلیس

در این رابطه سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در سخنانی با اشاره به رفع توقیف نفتکش گریس-1 (آدریان دریا) از سوی دولت جبل‌الطارق که حامل نفت ایران بود، تاکید کرد: «اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود.»  وی افزود: «این حرکات دشمنان قطعا پایانی ندارد و آنها همواره توطئه‌ها و نقشه‌های زیادی را برای ما طراحی می‌کنند و باید در برابر این توطئه‌ها آماده باشیم و از هویت و منافع خود دفاع کنیم.»

یک ماه از تاریخ ثبت نفتکش ایران به نام آدریان دریا می‌گذرد

از سوی دیگر حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن گفت که از تاریخ ثبت نفتکش حامل نفت ایران به نام آدریان دریا، بیش از 1 ماه می‌گذرد. به گزارش «ایسنا» حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: «بر اساس گواهینامه ثبت جدید نفتکش حامل نفت ایران که نزد ما موجود است، تاریخ ثبت این نفتکش با نام جدید خود یعنی آدریان دریا، روز 24 تیرماه امسال مطابق با 15 جولای است که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد.»

واکنش‌های توییتری ظریف

همچنین محمدجواد ظریف پس از خبر آزادی نفتکش گریس-1 در توییتر خود نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوءاستفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.» وی در توییت دیگری با اشاره به نکات کلیدی یادداشت سفارت ایران در لندن نوشت: «در یادداشت سفارتمان در لندن به وزارت امورخارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابرنفتکش اعتراض، بیانیه‌های عمومی‌مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف‌سازی شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی‌شود (موضع اکثر اروپایی‌ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که توقیف این نفتکش صددرصد نامشروع بوده است.»

پیروزی دیپلماتیک

در همین راستا یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره ماجرای توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق نوشت که رفع توقیف این نفتکش یک پیروزی دیپلماتیک برای تهران در برابر آمریکاست. به گزارش «ایسنا» به نوشته واشنگتن اگزمینر، مقامات منطقه‌ای جبل‌الطارق که در حاکمیت انگلیس قرار دارد، به‌‌رغم هشدارهای آمریکا طی حکمی نفتکش «گریس-1» را رفع توقیف کردند. بهنام طالب‌لو، کارشناس ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گفت‌وگو با واشنگتن‌اگزمینر این اتفاق را یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران در برابر آمریکا دانست که می‌تواند از تنش‌ها میان تهران و لندن بکاهد که طی هفته‌های اخیر در پی توقیف این نفتکش و سپس توقیف نفتکش انگلیسی «استناایمپرو» در خلیج‌فارس افزایش یافته است. او می‌گوید: «تصمیم یک دادگاه منطقه‌ای در جبل‌الطارق برای پایان دادن به توقیف گریس-1 موجب آزردگی آمریکایی‌هایی شد که مدعی‌اند این کشتی ابزار ایران برای حمایت از دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است.»

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در این باره گفت: «این اقدام می‌تواند منجر به پیامدهای جدی برای هر فردی شود که با گریس-1 در ارتباط بوده است.» وی مدعی شد: «ایالات‌متحده از تمام ابزارها برای قطع کردن منابع (مالی) ایران و نیروهای مورد حمایتش در تامین فعالیت‌های مخرب‌شان در سوریه و نقاط دیگر ادامه خواهد داد. این، شامل اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران و سپاه پاسداران می‌شود.»

جبل‌الطارق تحت فشار آمریکا بود

همچنین رضا نصری، کارشناس حقوق بین‌الملل و سیاست خارجی در رابطه با اینکه چرا جبل‌الطارق کشتی ایران را آزاد کرد و دلایل سیاسی و حقوقی این تصمیم دولت جبل‌الطارق چیست، گفت: «تمام شواهد نشان می‌دهد توقیف این کشتی توسط فرمانداری جبل‌الطارق با فشار آمریکا صورت گرفت. این اقدام هیچ توجیه و مبنای حقوقی نداشت و از ابتدا یک اقدام نامتعارف و غیرقانونی بود. حتی ساعاتی پیش از موعد عبور نفتکش گریس-1 از تنگه جبل‌الطارق،‌ مقامات دولت جبل‌الطارق مجبور شده بودند قوانین داخلی خود را به نحوی «‌به‌روز‌رسانی» کنند که بتوانند دست‌کم برای قانونی جلوه دادن این توقیف کنند. در واقع، اگر آنها واقعا مامور به تنش‌آفرینی نشده بودند - و اگر واقعا گمان می‌کردند نفتکش گریس-1 در صدد انجام یک کار غیرقانونی است - منطق حکم می‌کرد از روزها قبل موضوع را با دولت ایران مطرح کنند و تقاضا کنند کشتی از تنگه عبور نکند! اما چنین نکردند و ترجیح دادند - در راستای اجرای منویات دولت ترامپ - یک «غافلگیری» و تقابل صورت بگیرد!» وی ادامه داد: «اما طبیعتا، این اقدام غیرقانونی و تحمیلی - که هم با سیاست کلی اتحادیه اروپا نسبت به برجام و موضوع ایران مغایرت داشت، هم در صحنه بین‌المللی با انتقادات فراوان مواجه شد و هم واکنش جدی و قاطع ایران را برانگیخت - در نهایت نمی‌توانست پایدار بماند. مضاف بر اینکه دولت بریتانیا هم - با توجه به نمایان شدن هزینه‌های این ماجراجویی - قضیه را از اواسط کار به «جبل‌الطارق» تفویض و واگذار کرد و تلاش کرد «آبرومندانه» قضیه را فیصله دهد.» نصری تاکید کرد: «این نکته را نیز نباید فراموش کرد که وقتی اقدامات نامتعارف سیاسی با توجیه و ابزار «حقوقی» صورت می‌گیرد، این اقدامات نامتعارف ممکن است تاثیرات و لطمات بلند‌مدت و مانایی بر شاکله نظام حقوقی، رویه‌ها و سازوکارهای آتی آن وارد آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان