جاهای دیدنی فیروزکوه (معرفی ۵ جاذبه گردشگری + لوکیشن هرکدام)

جاهای دیدنی فیروزکوه را می‌توان تنگه واشی، چشمه آب معدنی خمده، روستای لزور و ... دانست. این مکان‌ها در تابستان طبیعت دوستان را به خود جذب می‌کنند.

جاهای دیدنی فیروزکوه


ستاره ؛
سرویس گردشگری -
شهرستان‌های زیادی در استان تهران وجود دارند. یکی از آنها، شهرستان فیروزکوه بوده که در شرق این استان در فاصله 143 کیلومتری تهران قرار گرفته است. اینک با ما همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی فیروزکوه بزنیم. شهری که به دلیل هوای خنکش، گردشگران و طبیعت دوستان پایتخت را به سوی خود می‌کشد.


در صورتیکه مشاهده جاذبه گردشگری خاصی از فیروزکوه مدنظر شماست، به کمک عناوین فهرست موضوعی زیر به مطلب دلخواهتان دست پیدا کنید.


تنگه واشی

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه، تنگه واشی به شمار می‌آید که در 15 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. راه رفتن در رودخانه در بین یک کوه سنگی از جذاب‌ترین بخش‌های این تنگه است. برای رفتن به تنگه واشی در چند کیلومتری جاده فیروزکوه به تهران، به یک جاده فرعی می‌رسیم که از آنجا پس از طی 9 کیلومتر، روستای جلیزجند را خواهیم دید. این روستا در یک دشت سرسبز با مزرعه‌های گندم و سیب زمینی و باغات قرار دارد. بعد از اینکه حدود 4 کیلومتر از دشت گذشتیم، به جوهای پر آب و زلال می‌رسیم، که پیاده روی از اینجا شروع می‌شود. این محل دارای دو تنگه است.

تنگه واشی یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه اول با تنگه دوم حدود 2 کیلومتر فاصله دارد. این تنگه به طول 300 متر و از دیواره‌های صخره‌ای بلند درست شده که محل رودخانه‌ای است که از کوه‌های واشی سرچشمه می‌گیرد. یکی از تفریحات جذاب این ناحیه، گذشتن از آب است. بعد از گذشتن از تنگه اول و دشتی زیبا به تنگه دوم می‌رسیم. در انتهای این تنگه آبشاری زیبا وجود دارد. در این تنگه آثار باستانی از کتیبه‌های مشهور دوره قاجار نیز یافت می‌شود.

چشمه آب معدنی خمده

یکی دیگر از جا‌های دیدنی فیروزکوه، چشمه آب معدنی خمده است که در 5 کیلومتری جاده فیروزکوه به زرین‌دشت قرار دارد. این مکان در میان سنگ‌ها استخری قرار داشته و دیواری دور آن کشیده اند که همه افراد در ساعات روز به تناوب بتوانند در آن شنا کنند. برخی معتقدند آب این چشمه برای درمان‌های مفصلی، کلیوی و پوستی مفید است.

چشمه آب معدنی خمده یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه

برای رفتن به این چشمه بعد از گذشتن از پردیس، رودهن و بومهن در فاصله 10 کیلومتری فیروزکوه، سمت راست جاده تابلو زرین‌دشت را می‌بینیم. از این مسیر فرعی حدود 10 کیلومتر به سمت جنوب می‌رویم تا به روستای خمده می‌رسیم. بعد از عبور از روی یک پل، چشمه آب معدنی را خواهید دید. این چشمه در فصل بهار و تابستان مورد توجه گردشگران است.


روستای لزور

بیشتر ما برای رسیدن به استان مازندران از جاده فیروزکوه عبور کرده‌ایم که یکی از قدیمی‌ترین جاده‌ها برای رسیدن به استان مازندران است. مردم فیروزکوه به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و به حرفه دامداری، باغداری و پرورش ماهی قزل آلا مشغول اند. روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های تهران به شمار می‌آید که میان رشته کوه‌های البرز قرار دارد. این روستا در 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار داشته و از قشنگ‌ترین بخش‌های این شهرستان محسوب می‌شود. 

روستای لزور یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه

این محل دارای رودخانه‌ای پر آب و دشت‌های زیبایی است. برای پیاده روی در لزور می‌توانید دو مسیر را انتخاب کنید: یکی مسیر امام زاده خوشنام و دیگری جاده منتهی به منطقه لاسک. در مسیر امام زاده، چشمه و آبشاری زیبا وجود دارد. مردم این روستا به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند.

دریاچه سد لزور

این سد در نزدیکی روستای لزور بوده که در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد. از تهران به سمت فیروزکوه که حرکت کنید، 10 کیلومتر مانده به فیروزکوه بعد از پمپ بنزین نمرود، در سمت چپ‌تان  سد لزور واقع شده است. از تهران تا روستای لزور جاده آسفالت بوده و حدود 200 کیلومتر راه است.

تنگه میشینه مرگ

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه، میشینه مرگ است که به آن چهار محال تهران نیز می‌گویند. اگر مایل به پیاده روی سخت هستید، به این مکان سفر کنید. حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا اسم این مکان را میشینه مرگ گذاشته اند؟! بخش اول یعنی میشینه به دلیل وجود تعدادی مجسمه میش در راه مخفی است. قسمت دوم آن به دلیل وجود چشمه در نزدیکی قله بوده که آب آن، برای پرندگان مضر و باعث مرگشان می‌شود.

غار بورنیک

این غار در ارتفاعات پر نشیب و فراز کوهستانی واقع شده است. بور در این عبارت به معنای گودال نیز هست؛ به همین علت از آن به نام گودال نیک نیز یاد می‌کنند. این ناحیه در دوره غار نشینی مکانی امن برای زندگی به شمار می‌رفته. این غار از سه تالار بزرگ تشکیل شده که دارای طاق دیس‌هایی است که نشان دهنده قدمت آنهاست. دیوارهای درون غار پوشیده از چکنده‌های گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی بوده که زیبایی زیادی به غار بخشیده است.

چگونه به فیروزکوه سفر کنیم

برای رفتن به فیروزکوه دو راه وجود دارد: یکی با اتومبیل که از جاده حرکت کنید و راه دوم استفاده از قطار محلی است. قطار روزانه از 5 صبح از سمت تهران به راه می‌افتد و می‌توان ساعت 3 با همین قطار به تهران بازگشت. شما می‌توانید همه روزه از تهران به این شهرستان سفر کنید و جا‌های دیدنی آن را بگردید و از آن‌ها لذت ببرید.


سخن پایانی

آب‌وهوای منطقه فیروزکوه زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های معتدل و خنکی دارد و دمای هوا در زمستان به 10- درجه هم می‌رسد. در باغ‌های این منطقه بیشتر سیب، آلو و زردآلو کاشته می‌شود. همانطور که اشاره شد، این منطقه از جذابیت فوق‌العاده ای برای طبیعت گردان برخوردار است. شاید شما هم یکی از پایتخت‌نشین‌هایی باشید که فیروزکوه را برای تعطیلات انتخاب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر فیروزکوه، با دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران نیز آشنا شوید. در پایان، منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما درباره فیروزکوه و جاذبه‌های طبیعی آن هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان