تنفس غیرطبیعی نوزاد نشانه چیست؟

یکی از مهمترین و رایج‌ترین پرسش‌هایی است که معمولا پدر و مادرهایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌‌اند از خود می‌پرسند این است : «آیا نوزادم به درستی نفس می‌کشید؟»معمولا وقتی تردیدها و نگرانی‌های والدین شدت می‌یابد به سراغ پزشک میروند تا بلکه پاسخی پیدا کرده و آرام شوند

تنفس غیرطبیعی نوزاد نشانه چیست؟

یکی از مهمترین و رایج‌ترین پرسش‌هایی است که معمولا پدر و مادرهایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌‌اند از خود می‌پرسند این است : «آیا نوزادم به درستی نفس می‌کشید؟»معمولا وقتی تردیدها و نگرانی‌های والدین شدت می‌یابد به سراغ پزشک میروند تا بلکه پاسخی پیدا کرده و آرام شوند. در ادامه باید بدانید تنفس غیرطبیعی نوزاد نشانه چیست؟
 

بررسی تنفس نوزاد در شب و حین خواب

نگرانی والدین درباره نحوه تنفس نوزاد بیشتر به زمانی مربوط می‌شود که او در خواب است. با این حال توصیه می‌شود این بررسی را هر زمان که موجب آرامش و تسکین خاطرتان می‌شود، انجام دهید. اگر تازه پدر و مادر شده‌اید احتمالا در طول شب خواب درستی ندارید و به دفعات برخاسته و نحوه نفس کشیدن نوزاد را بررسی می‌کنید تا چیزی مانع از ورود هوا به سیستم تنفسی‌اش نشود. اگرچه این یک روند معمولا طبیعی در بین بسیاری از تازه پدر و مادر شد‌ه‌ها محسوب می‌شود اما تبعاتی نیز به همراه دارد. بیدار شدن‌های مکرر در طول خواب نه تنها موجب بدخوابی والدین و به دنبال آن احساس خستگی بیشتر در طول روز می‌شود بلکه ممکن است مشکلاتی را برای سایر افرادی که در آن اطراف به خواب رفته‌اند ایجاد کند.


تنفس غیر طبیعی نوزاد در هنگام شب

تنفس غیرطبیعی یعنی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد؟

شما به عنوان پدر و مادر نوزادی که تازه به دنیا آمده احتمالا چیزهایی درباره سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا همانیSIDS  معروف شنیده‌اید. این سندرم همواره مایه نگرانی و استرس بسیاری از والدین جوان و حتی آنهایی می‌شود که در سنین بالاتر برای نخستین بار صاحب فرزند می‌شوند. به بیان دیگر حتی اگر با مطالعه زیاد درباره این سندرم، اطلاعاتی درخصوص آن کسب کرده باشید اما وقتی صحبت از نوزاد به میان می‌آید گویی تمامی این نکات فراموش می‌شوند و ترجیح داده می‌شود که در طول شب بارها و بارها از خواب برخاسته و وضعیت نوزاد بررسی شود.

به یاد داشته باشید سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بسیار نادر است به طوری که کمتر از یک مورد در هر یک هزار نوزاد تازه متولد شده روی می‌دهد. گذشته از آن، همواره راه‌کارهایی وجود دارد که خطر بروز این سندروم به حداقل برسد. مثلا از این نکته مطمئن شوید که نوزاد به پشت خوابیده است. همچنین اگر نوزاد شش ماه یا کمتر از آن سن دارد حتما در همان اتاقی بخوابید که او نیز می‌خوابد. بدین ترتیب اطمینان خاطر بیشتری از وضعیت نوزد در حین خواب پیدا می‌کنید.

همچنین بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که نوزاد تازه به دنیا آمده نه تنها خواب عمیقی دارد بلکه معمولا سر و صدای زیادی از خود تولید می‌کند به طوری که ممکن است در شبهای نخست کنترل وضعیت او برای والدین کمی دشوار باشد. اما با گذشت زمان و همزمان با عادت کردن والدین به این شرایط، خیالشان از خواب نوزاد راحت‌تر شده و کمتر از خواب برمی‌خیزند تا وضعیت او را بررسی کنند. در واقع می‌توان گفت با گذشت زمان و بزرگتر شدن نوزاد، بسیاری از نگرانی‌ها و استرس های والدین درباره پایدار شدن وضعیت نوزاد از بین می‌رود.

نفس کشیدن طبیعی نوزاد چگونه است؟ 

بر اساس یک چرخه طبیعی که درخصوص تمام نوزادان صدق می‌کند، تنفس نوزاد ابتدا سریع و عمیق است و در ادامه آرام‎تر و سبک‌تر می‌شود. این چرخه‌ای است که هر روز و هر نوبت خواب طی می‌شود. این چرخه در اصطلاح «تنفس» دوره‌ای گفته می‌شود. در این فرآیند ممکن است تنفس نوزاد برای 5 ثانیه و حتی بیشتر هم متوقف شود اما در ادامه شاهد تنفس‌های عمیق‌تر خواهید بود. چنین فرآیندی کاملا طبیعی است و با گذر زمان و بزرگتر شدن نوزاد تغییراتی می‌کند.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تنفس غیرطبیعی نوزاد صورت می‌گیرد یا نه، از سه شیوه زیر استفاده کنید:

گوش دادنگوشتان را در کنار دهان و بینی نوزاد گذاشته و به صدای تنفسش با دقت گوش دهید.

دیدن: خم شده تا چشمانتان هم سطح با قفسه سینه نوزاد قرار قرار گیرد. در این لحظه تمرکز کرده و به بالا و پایین رفتن قفسه سینه نوزاد دقت کنید.

لمس کردن: گونه‌تان را در کنار دهان و بینی نوزاد قرار داده تا بتوانید جریان هوای ورودی و خروجی را بر روی پوست گونه احساس کنید

نفس کشیدن نوزاد

آیا تنفس همراه با سر و صدای نوزاد طبیعی است؟ 

جای هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص نیست. در واقع تمامی نوزادان تازه به دنیا آمده در حین نفس کشیدن سر و صداهای خس خس مانندی نیز به همراه آن تولید می‌کنند که کاملا طبیعی است. زمانی که نوزاد را در حد فاصل 6 تا 8 هفتگی برای نخستین معاینه نزد پزشک می‌برید او صدای قفسه سینه و ضربان قلبش را با دقت بررسی می‌کند. به هر حال اگر نگران تنفس نوزاد و سر و صداهای همراه با آن هستید اکنون زمان مناسبی است که با پزشک در این باره صحبت کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید

  • اگر تنفس نوزاد بیش از 60 بار در دقیقه باشد
  • خس‌خس کردن‌های ادامه‌دار در پایان هر دم و بازدم
  • برافروخته شدن حفره‌های بینی که نشان دهنده تلاش بیشتر نوزاد برای نفس کشیدن است
  • حرکات اضافی و بیش از حد ماهیچه‌های قفسه سینه
  • نفس کشیدن در حالی که وقفه های بیش از 10 ثانیه مابین آنها مشاهده می‌شود
  • مشاهده ساختار مثلثی شکل آبی رنگی در پیشانی، بینی و لب‌ها که نشان می‌دهد خون اکسیژن کافی از شش‌ها دریافت نمی‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان