جوهری: ترکیه هزینه زیادی کرده تا کشتی پهلوانی را به نام خودش ثبت کند/ نیاز به حمایت مسئولان ورزش داریم

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: اگر این رشته در دنیا جا بیفتد توانایی کسب مدال را دارد و برای این مهم نیازمند حمایت مسئولان ورزش کشور هستیم.

جوهری: ترکیه هزینه زیادی کرده تا کشتی پهلوانی را به نام خودش ثبت کند/ نیاز به حمایت مسئولان ورزش داریم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مجتبی جوهری در نشست خبری فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص وضعیت کشتی پهلوانی گفت: در زمان ریاست رسول خادم جلسات متعددی داشتیم تا از شرایطی که تهدید برای آن وجود داشت به شرایط گذشته بازگردد. همچنین جلساتی با داورزنی و احمدی معاونان وزارت ورزش و جوانان، مهرعلیزاده، رئیس فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و علیرضا حیدری، رئیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی داشتیم.

وی ادامه داد: در زمان سرپرستی بنی‌تمیم در فدراسیون کشتی صورتجلسه‌ای تنظیم کردیم تا اداره کشتی پهلوانی در ایران به فدراسیون ما واگذار شود. در این صورتجلسه‌ بندی قید شد که با توجه به حضور سرپرست در فدراسیون کشتی تصمیم برای واگذاری قطعی این رشته به بعد از برگزاری مجمع فدراسیون کشتی و انتخاب رئیس جدید منوط شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی افزود: بعد از انتخاب دبیر با ایشان نیز جلساتی داشتیم تا صورتجلسه گذشته عملیاتی شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و اداره کشتی پهلوانی در اختیار ما قرار گرفت. با این حال برای اینکه در برنامه این رشته تداخلی در فدراسیون جهانی پیش نیاید مسابقات و اعزام‌ها را با قوانین و نظارت فدراسیون کشتی برگزار خواهیم کرد.

جوهری تاکید کرد: ورزش زور‌خانه‌ای و کشتی پهلوانی از ورزش‌های اصیل ایرانی هستند و همه اعتقاد دارند که باید به دنیا معرفی شود. رشته‌هایی مانند تکواندو، ووشو، کاراته و جودو رشته‌های سنتی کشورهای شرقی هستند که به دنیا معرفی شدند. در تکواندو شاهد بودیم که ورزشکاران ما حتی قهرمان المپیک شدند و پرچم کشورمان را به اهتزاز در آوردند، اما در نهایت نباید فراموش کنیم که این رشته فرهنگ کشور کره‌جنوبی را رواج داده است.

وی خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که ما از لحاظ علمی نتوانستیم ورزش زورخانه‌ای را به عنوان یک رشته ایرانی به دنیا معرفی کنیم و دلیل عقب افتادگی این رشته نیز همین موضوع است که من نیز باید پاسخگو باشم. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید بپذیرند که اگر این رشته در دنیا جا بیفتد توانایی کسب مدال برای ما را دارد. این مسئله نیز به تنهایی از عهده فدراسیون برنمی‌آید و نیازمند حمایت مقامات ورزش کشور است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص رابطه این فدراسیون با مهرعلیزاده، ریاست فدراسیون جهانی ورزش‌های پهلوانی گفت: خوشبختانه با هیچ کسی مشکل و اختلاف نداریم و از روز نخست نیز با مهرعلیزاده راحت حرف زدیم و ایشان نیز همکاری خوبی با ما داشتند. تا امروز مسئله‌ای وجود نداشته، اما قاعدتا باید تبادل نظر میان ما وجود داشته باشد.

جوهری با اشاره به برگزاری دوره مرشدی بین‌المللی با همکاری فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و فدراسیون جهانی این رشته، گفت: با همکاری و مساعدت مهرعلیزاده دوره مرشدی و مربیگری بین‌المللی را برگزار و با امضای دو فدراسیون گواهینامه‌ای بین‌المللی اعطا کردیم. این آمادگی را داریم که برای برگزاری این دوره در هر نقطه‌ای از دنیا نفر اعزام کنیم یا در صورت برگزاری این دوره‌ها در ایران مسائل آموزشی با همکاری دو فدراسیون داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی که نقش فدراسیون‌ بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در عدم معرفی این رشته به دنیا گفت: هر دو این فدراسیون جهانی برای ما ظرفیت هستند و برای معرفی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی یک میانبر خوب هستند. حیدری با حمایت خادم ریاست فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را برعهده گرفت و قطعا با استعفای خادم در حال حاضر حامی خود را از دست داده است. از طرفی ترکیه‌ای‌ها تلاش زیادی انجام می‌دهند تا کشتی پهلوانی را به نام خود کنند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تاکید کرد: پسر اردوغان رئیس ورزش‌های محلی ترکیه است و هزینه زیادی انجام می‌دهد تا کشتی پهلوانی را به نام ترکیه ثبت کند و رایزنی زیادی نیز داشته است. آنها تمام تلاش خود را برای برکناری حیدری انجام می‌دهند و ما باید با حمایت از حیدری این اجازه را به آنها ندهیم.

جوهری با اشاره به تمایل رژیم اشغالگر قدس برای حضور در کشتی پهلوانی، عنوان کرد: اسرائیلی‌ها ارتباط خوبی با ترکیه برقرار کردند و تمایل دارند در کشتی پهلوانی حضور داشته باشند. در صورت این اتفاق ما خلع سلاح خواهیم شد و باید برای جلوگیری از این اقدام ظرفیت‌های خود مانند حیدری را تقویت و حمایت کنیم تا در جایگاه جهانی خود محفوظ باشد. برای این مهم ما در فدراسیون به دنبال تدوین قوانین فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی هستیم و در نظر داریم ورزش زورخانه‌ای را به عنوان ورودی کشتی پهلوانی در نظر بگیریم تا با توجه به ایرانی بودن ورزش زورخانه‌ای هیچ کشوری مدعی کشتی پهلوانی نباشد.

وی تاکید کرد: مهرعلیزاده نیز با رایزنی وزارت خارجه تلاش زیادی در این خصوص انجام دادند و در حال حاضر 86 کشور ورزش زورخانه‌ای را یا انجام می‌دهند یا می‌شناسند. شرایط ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مهیا است تا با حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته المپیک به عنوان ورزش ایرانی به دنیا معرفی و کشتی پهلوانی در اتحادیه جهانی کشتی تثبیت شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص احتمال المپیکی شدن کشتی پهلوانی تصریح کرد: ورزش زور‌خانه‌ای پویایی خاصی دارد و ظرفیت این را دارد تا به دنیا معرفی شود، البته به شرطی که عزم ملی وجود داشته باشد که خدا را شکر تعامل و همکاری خوبی بین وزارت ورزش و کمیته المپیک وجود دارد. حضور در المپیک در حال حاضر سخت است، اما دسترسی به باز های آسیایی دور  از دسترس نیست.

جوهری در خصوص فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای عنوان کرد: در تمام ورزش‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد ولی ورزش زورخانه‌ای را برای تمام اقشار لازم می‌دانیم اما اینکه در گود و ملاء عام باشد نیازمند نظر علما و بزرگان کشور است. در بین بانوان علاقه‌مندان زیادی به این رشته وجود دارد و اگر خانمی این توانایی را داشته باشد می‌تواند این ورزش را حتی در منزل نیز انجام دهد. هیئت‌های ما در خصوص حضور بانوان در گودهای زورخانه نظر علما را جویا شده‌اند اما هنوز به قطعیت خاصی نرسیده‌اند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص میزان افراد فعال در این رشته عنوان کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی 16 هزار نفر اعم از ورزشکار، مربی، داور و مرشد اطلاعات خود را ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که خیلی از بزرگان و پیشکسوتان این رشته همچنان فعالیت خود را انجام می دهد اما اعتقادی به بیمه شدن و حضور در بانک اطلاعاتی ندارند. همچنین به دنبال این هستیم که دیگر در زورخانه‌ها به صورت سلیقه‌ای این ورزش صورت نگیرد. در این زمینه سیاستگذاری‌هایی داشتیم و برای تمامی رده‌های سنی از نونهالان تا بالای 80 سال برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم. یکی از مسائلی که در ورزش‌های زورخانه‌ای وجود داشت مسئله تفاوت وزنی ورزشکاران بود که اعتراض‌هایی را به دنبال داشت. ما برای عادلانه‌تر شدن این موضوع ورزش‌های زورخانه‌ای را وزن‌بندی کردیم و مانند کشتی پهلوانی این رشته نیز در 5 وزن برگزار می‌شود.

وی در خصوص رقبای ایران در ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: آذربایجان، افغانستان و عراق در ورزش‌های زورخانه‌ای رقیب ما هستند و حتی در برخی مهارت‌های فردی از ما بهتر هستند اما در زمینه گروهی همچنان شرایط ما بهتر است. در کشتی پهلوانی نیز با توجه به نزدیکی قوانین این رشته به رشته کشتی اکثر کشورهای صاحب کشتی رقابت نزدیکی با ما دارند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت ورزش و موافقت آنها قرار شد ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی نیز در کنار رشته‌های المپیکی در مسابقات المپیاد سراسر کشور حضور داشته باشند. بر همین اساس از ابتدای شهریور مسابقات المپیاد رشته ورزش‌های زورخانه‌ای در سنندج برگزار خواهد شد که تا به امروز 29 استان مشارکت خود را اعلام کرده‌اند و قرار است 350 ورزشکار در این رقابت‌ها حضور داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان