شهرداری های ایران و مجارستان همکاری های خود را گسترش می دهند

دفتر بلگراد- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست و چهارده شهردار از ایالت یاس، ناگکونگ و سالنوگ مجارستان بر گسترش همکاری های شهری بین دو کشور تاکید کردند.

شهرداری های ایران و مجارستان همکاری های خود را گسترش می دهند

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از سفارت ایران در بوداپست، غلامعلی رجبی یزدی سفیر کشورمان در مجارستان در این دیدار که در سفارت ایران انجام شد به دیرینه روابط ایران و مجارستان اشاره کرده و با تاکید بر اراده سیاسی مقامات دو کشور جهت توسعه روابط در حوزه های مختلف، افزود: ایران و مجارستان از ریشه های مشترک برخوردار بوده به طوری که آثار و نمودهای فرهنگ ایرانی در تاریخ، ادبیات، هنر و همچنین تنوع غذایی مجارستان مشهود است.

سفیر کشورمان تاکید کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا  براساس این ریشه های مشترک و همچنین بر مبنای قراردادهای خواهرخواندگی بین شهرهای دو کشور، پل های ارتباطی بین مردم با مردم را ایجاد نموده و همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو کشور توسعه یابد.

رجبی همچنین به مهاجرت اقوام مختلف در سالهای 800 تا 900 میلادی از مناطق شمال فلات  ایران به سرزمین کنونی مجارستان اشاره کرده و ریشه های مشترک قوم یاس ها با یزد را عامل تاثیرگذار درخصوص گسترش همکاری بین شهرهای خواهرخوانده یزد و یاسبرین خواند.

سفیر ایران ضمن برشمردن برخی از برنامه ها و پروژه های همکاری با شهر یاسبرین مجارستان، افزود: نامگذاری یکی از خیابان های یزد به نام یاسبرین، انتشار کتاب جاذبه های فرهنگی و گردشگری یزد و یاسبرین، شرکت در نمایشگاه اکسپو یاسبرین، طراحی میدان مرکزی یاسبرین بر مبنای بافت تاریخی و سنتی یزد، نقاشی دیوار میدان یاسبرین براساس نماد های فرهنگی دو شهر از جمله این پروژها می باشد.

سفیر ایران در مجارستان در ادامه تاکید کرد: این آمادگی وجود دارد تا ضمن تقویت روابط کنونی با شهر یاسبرین، همکاری با سایر شهرهای ایالت یاس، ناگکونگ و سالنوگ نیز آغاز گردد.

رجبی یزدی از شهرداران شهرهای شرکت کننده در این نشست درخواست کرد تا طرح و پروژه های مورد نظر خود را جهت بررسی به سفارت اعلام کنند.

کیانی مدیرکل فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت همکاری های فرهنگی بین شهرهای مجارستان با شهرهای ایران افزود: توسعه تبادل فرهنگی و همکاری های هنری بین ایران و مجارستان، سبب خواهد شد تا سایر زمینه های همکاری از جمله روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تقویت گردد.

وی همچنین به آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای هرگونه همکاری در زمینه مبادلات فرهنگی اشاره کرده و برگزاری هفته های فرهنگی و اعزام هنرمندان جهت حضور در جشنواره های هنری دو کشور را از جمله این اقدامات قلمداد کرد.

در این نشست همچنین دکتر سابو شهردار یاسبرین به تشریح برنامه های همکاری این شهر با شهر یزد مجارستان در چارچوب قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر پرداخته و ضمن قدردانی از حمایت های سفارت در این راستا، افزود: حضور اینجانب و چهارده شهردار ایالت در این نشست، بیانگر عزم، تمایل و علاقمندی شهرهای این ایالت جهت گسترش و تقویت همکاری در زمینه های مختلف با شهرهای ایران می باشد.

 در ادامه این نشست، شهرداران ایالت یاس، ناگکونگ و سالنوگ ضمن معرفی جاذبه های کشاورزی، صنعتی ، فرهنگی و گردشگری شهرهای خود، آمادگی شان را جهت ایجاد بسترهای همکاری با شهرهای ایران مورد تاکید قرار دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان