رفتگان برگردند، اینجا غدیر است

سنندج - ایرنا - موجی از انسان‌ها در دریای غدیر در تلاطم است، قافله سالاری چون محمد(ص) پیشاپیش، افق اسلام هنوز چشم انتظار طلوع خورشیدی‌ است که با دمیدن  آن بر طومار دین، مهر"اکمال" خواهد خورد.

رفتگان برگردند، اینجا غدیر است

محمد(ص) پس از زیارت خانه توحید، با کاروانیان از حج برگشته، با چهره ای مطمئن، با دستانی پربار از فیض دیدار، با  ره‌توشه‌ای  از  طاعت و توفیق زیارت بیت‌الله‌الحرام، پیشوای این قافله نورانی‌ است.
  می آید...تا در تداوم " رسالت"، امت را به "امامت"دعوت کند و آنان را در کنار برکه ای به نام"غدیر خم" که در معنی ، ژرف تر از دریا و گسترده تر از سینه اقیانوس است با "امام", پیوند " ولایت" بزند تا مبلغ بلوغ مکتب  و "اکمال دین " شود و مسلمانان را پس   از خویش، به رهبری فرزند ابیطالب ازسرگردانی و حیرت، نجات دهد.

و حالا پس از 1٤00  سال غدیر حلقه وحدت امتی است که رو به یک قبله، یک خدای واحد را عبادت می کنند.
کردستانی‌ها هم چه شیعه و چه سنی این عید را فرصتی برای صله‌رحم و دید و بازدید می دانند و اهالی این استان در روز غدیر برای احترام به نسل نبی مکرم اسلام (ص)  به دیدار سادات می‌روند.

کلمه سَید در زبان عربی به‌معنای آقا و بزرگ است که برای احترام به نسل و نوادگان  پیامبر(ص) به آن‌ها نیز سید گفته می‌شود.
در شب عید غدیر مسلمانان در مساجد، عقد اخوت و برادری می خوانند تا دوستی و پیمان برادری خود را تحکیم کنند.

مولودی‌خوانی و برپایی جشن یکی از آداب‌ورسوم رایج در این روز مبارک است و امسال در کردستان 1٥0 برنامه مختلف در شهرها و روستاهای استان اجرا شده و ا در حال اجراست.


کردستان بیشترین سادات کشور را دارد

معاون امور مذهبی و تشکل‌های دینی نماینده ولی فقیه در استان کردستان می گوید: این استان 1٥0 هزار سادات دارد که افتخاری برای مردم متدین کردستان است.
حجت‌الاسلام محمد سادات با اشاره به اینکه در ماه ربیع‌الاول هر ساله همایش تکریم از سادات برگزار می‌شود، افزود: برگزاری این همایش حرکت ارزشمندی برای توجه به جایگاه سادات و آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با جایگاه این قشر است.
وی عید غدیر را عید یاس و ناامیدی شیطان دانست و اضافه کرد:  1٥0 مراسم در استان برگزار شده و یا می شود.

٦10 هیات مذهبی مروج غدیر
 قرائت خطبه غدیر، بازسازی واقعه غدیر در بیجار و دلبران، توزیع جهیزیه در بین نوعروسان و توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه‌نشین از دیگر برنامه‌های روز عید غدیر در کردستان است.
رئیس شورای هیات‌های مذهبی کردستان هم می گوید: 1٥0 هیات مذهبی استان عهده‌دار اجرای 7٥ مراسم جشن و سرور هستند.
نرعلی خزایی با اشاره به اینکه این ویژه برنامه‌ها شامل سخنرانی، مداحی و مولودی‌خوانی است، افزود: بازسازی دو صحنه غدیر در شهرستان‌های قروه و بیجار از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت عید غدیر خم در استان کردستان برگزار می‌شود و این مراسم هر ساله با استقبال گسترده عموم مردم همراه است.

خزایی با اشاره به اینکه ویژه برنامه غدیر در مهدیه، حسینیه و مساجد محوری استان برگزار می‌شود، اضافه کرد: این ویژه برنامه دوشنبه شب در مهدیه سنندج با استقبال عموم مردم و همزمان با نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.
وی گفت: به همت دفتر نماینده ولی فقیه و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بسته‌های نقل و شیرینی تهیه  و در بین مردم توزیع می‌شود.

غدیر تلاقی وحدت

یکی از پیام های عید غدیر، پیروی از قرآن و عترت است و این عید غدیر در طول تاریخ محور انسجام امت اسلامی بوده و خواهد بود.

یکی از روحانیون حوزه علمیه قم در مراسم جشن بزرگ غدیر در سریش‌آباد با بیان این مطلب گفت: یکی از درس های مهم دیگر واقعه غدیر ولایت پذیری است که انسان باید این را در زندگی خویش داشته باشد.
حجت‌الاسلام مهدی طالبی تاکید کرد: در واقع غدیر مبلغ اسلام سیاسی است یعنی دین از سیاست جدا نیست.

آسمان کردستان نورافشانی شد
شهرها را ریسه بسته‌اند، در همه خیابان‌ها ایستگاه صلواتی برپاست، آوای مداحی بند است، اینجا همه جشن دارند.

دیشب آسمان مناطقی از کردستان نورافشانی شد و جشن‌هایی در مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های سنندج، قروه، مریوان، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سروآباد برپا شد.

این روزها، روز جشن و شادی است، روزی که عروس و دامادهای جوان آن را شروع مشترک زندگی خود کرده‌اند.

مناسبت‌های مذهبی فرصتی است تا زندگی‌های جدید به آن متبرک شوند و سبک زندگی ائمه اطهار (ع) الگویی برای یک عمر باهم بودن باشد.

مصطفی و فاطمه زوج جوانی هستند که قرار است از این به بعد زیر یک سقف زندگی کنند.

فاطمه از سادات است و همسرش می‌داند انتخاب دختری از نسل نبی مکرم اسلام( ص)  برای زندگی مشترک آدابی خاصی دارد و حرمت بانوی خانه‌اش باید متفاوت با دیگران باشد.

آنها زندگی را ساده گرفته‌اند و در مراسمی به دور از تشریفات، غدیر را برای جشن کوچک خود انتخاب کرده‌اند، مهمانان مراسم، امشب از دست عروس سید، عیدی گرفتند.

ولایت ماندگار غدیر
تاریخ هنوز طنین صدای پیامبر اکرم(ص) را که فرمودند: "اللهم وال من والاه و عاد من عاداه"  را به گوش دارد.

ولایت غدیر، نه فراموش شدنی است و نه کهنه شدنی؛ ماندگار،  پویا و زندگی ساز است.

 غدیر، تجلی ولایت و رکن حیات معنوی انسان و روز اکمال دین و اتمام نعمت حق است و پیامبرگرامی اسلام در این روز، خواست تا جریان رهبری امت، از آغاز به دست پاکترین و شایسته‌ترین افراد باشد و آب زلال حق، در بستر تاریخ و زمان و در توالی نسل‌ها و اندیشه‌ها، آلوده نشود و دشمنان نتوانند از آب گل آلود، ماهیِ مراد خویش را بگیرند.
9937 / 3034

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان