دانستنی‌های حقوقی؛

آیا ضبط صدا جرم است؟ / انتشار صدای ضبط شده غیرقانونی مورد قبول دادگاه نیست

یک وکیل دادگستری درباره جرم بودن یا نبودن ضبط صدا و ارائه آن به عنوان ادله در دادگاه توضیحاتی داد.

آیا ضبط صدا جرم است؟ / انتشار صدای ضبط شده غیرقانونی مورد قبول دادگاه نیست

آیا ضبط صدا جرم است؟ / انتشار صدای ضبط شده غیرقانونی مورد قبول دادگاه نیستبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش بود که انتشار اسکرین شات توسط قانون گذاران جرم انگاری شد؛ پس از انجام این کار انتشار صدای ضبط شده هم تبدیل به کلافی سردرگم شد و برای عده بسیاری این سوال پیش آمد که آیا ضبط صدا و انتشار غیرقانونی آن هم جرم است یا خیر؟.

استفاده از صدای ضبط شده و بیم انتشار غیر قانونی آن یکی از مشکلاتی است که برای همه وجود دارد و در مقابل عده زیادی از مردم هم درباره جرم انگاری این موضوع هیچ اطلاعی ندارند؛ برای آگاهی از جرم بودن ضبط صدا و انتشار آن با الهام اسفندیاری وکیل پایه یک دادگستری به گفت‌وگو پرداختیم.

این وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به جرم بودن ضبط صدا بیان کرد: ضبط صدا به تنهایی جرم نیست، اما اگر با علل و موارد مختلفی همراه باشد تبدیل به جرم می‌شود.

او درباره زمانی که ضبط صدا تبدیل به جرم می‌شود، گفت: اگر ضبط صدا و انتشار آن علیه فرد باشد  آن زمان شخص منتشر کننده صدا مشمول مجازات قانونی می‌شود.

انتشار غیر قانونی صدای ضبط شده 2 سال حبس دارد

اسفندیاری تصریح کرد: قانون گذار برای فردی که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه طرف مقابل خود صدای ضبط شده را منتشر کند مجازات تعیین کرده است بر اساس این مجازات شخص مجرم برای اولین بار به 6 ماه تا  2 سال حبس و پرداخت جزای نقدی تا 40 میلیون ریال محکوم می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد‌: اگر جرم به صورت سازمان یافته ادامه پیدا کند فرد مجرم به 16 ماه تا 2 سال حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.


بیشتر بخوانید: احتمال قانونی شدن موتورسواری بانوان در ایران


او درباره استفاده از صدای ضبط شده به صورت غیرقانونی و ارائه آن در دادگاه بیان کرد: اخیرا رأیی صادر شده است که بر اساس ارائه ادله‌ای که از طریق غیرقانونی به دست آمده باشد مورد قبول نیست.

اسفندیاری یادآوری کرد: به صورت کلی ضبط صدا و انتشار آن به صورت غیرقانونی و در صورتی که علیه فرد باشد مورد قبول دادگاه نیست و ادله قانونی به حساب نمی‌آید.

درباره جرم بودن یا نبودن ضبط صدا  بیشتر بدانید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان