روش های رفع پوسیدگی دندان و معرفی عواملی که باعث بروز پوسیدگی دندان می شوند

یکی از بخش های مهم و اساسی دهان، دندان است، همانطور که می دانید دندان بافت سختی دارد که می تواند دچار عفونت و یا پوسیدگی شود، اغلب این پوسیدگی ها با تخریب شدن بافت دندان شروع می شود که این پوسیدگی به دلیل عفونت باکتریایی اتفاق می افتند، شما می توانید برای رفع پوسیدگی دندان با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

روش های رفع پوسیدگی دندان و معرفی عواملی که باعث بروز پوسیدگی دندان می شوند

یکی از رایج ترین مشکلات دندان پوسیدگی آن است که ممکن است هر سنی را به خود گرفتار کند، آشنایی با روش های رفع پوسیدگی دندان خود گامی است برای جلوگیری از تشدید شدن بیشتر آن، زیرا اگر هر چه سریع تر پوسیدگی دندان رفع نشود منجر به از بین رفتن کل دندان خواهد شد. روش های جوابگو رفع پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان اغلب به 2 دلیل عمده اتفاق می افتد:

1.باکتری های دهان: وجود باکتری در دهان یک امر طبیعی است اما باید با رعایت بهداشت دهان و دندان از میزان تجمع زیاد این باکتری ها در دهان جلوگیری کنید، که در صورت رعایت نکردن بهداشت می تواند در آینده نه چندان دور برای فرد مشکل ساز باشد، اما زمانی که این باکتری ها با مواد غذایی که می خوریم ترکیب شوند به صورت جرم روی دندان تشکیل می شود.

2.مصرف مواد غذایی با قند و نشاسته بالا: استفاده زیاد از مواد غذایی با میزان قند بالا باعث تولید پلاکت بر روی دندان می شود که به دندان می چسبد که اگر برای مدتی زیادی در دهان باقی بماند تبدیل به ماده ای سخت خواهد شد که همان ماده شروع پوسیده شدن دندان را آغاز می کند.

این پلاکت ها که از طریق خوراکی ها به دندان ما می چسبند که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان کم کم شروع به تولید اسید روی دندان می کنند که این اسید در مدت زمان طولانی باعث آسیب مینای دندان و ایجاد پوسیدگی روی دندان می کنند که شما می توانید با رفع پوسیدگی دندان از گسترش آن به لایه های زیرین آن جلوگیری کنید.

معمولا نشانه های پوسیدگی دندان با توجه به شدت آن متفاوت است، زمانی که پوسیدگی دندان سطحی باشد معمولا نشانه خاصی به همراه ندارد اما اگر پوسیدگی به لایه های زیرین دندان برسد باعث ایجاد درد و حساسیت دندان می شود.

مهم ترین عوامل پوسیدگی دندان

  •  چسبیدن مواد غذایی به مدت طولانی روی دندان‌ها
  • استفاده زیاد از نوشیدنی های گاز دار
  • افراد مبتلا به دیابت
  • دود سیگار یا مشروبات الکی
  •  بهداشت ضعیف دندان
  • خشکی دهان (ترشح کم بزاق دهان)
  • اختلالات خوردن مانند آنورکسیا و بیلیمی

علائم پوسیدگی دندان

معمولا در مراحل اولیه پوسیدگی علائم خاصی به همراه ندارد اما با پیشرفت پوسیدگی علائم آن به مرور پررنگ تر می شود که اولین تغییری که روی دندان ایجاد می شود تغییر کردن رنگ دندان است، اما زمانی که پوسیدگی عمیق تر شود و به لایه زیرین دندان یعنی عصب برسد درد آن شروع می شود، درد دندان زمانی بیشتر می شود  که در معرض گرما و سرما و یا حتی خوردن چیز های شیرین قرار بگیرد. در مراحل بالا تر با پیشرفت پوسیدگی به دلیل از بین رفتن بخش زیادی از سطح دندان موجب شکنندگی دندان خواهد شد، همچنین پوسیدگی دندان می تواند باعث ایجاد بوی بدی در دهان شود.

پوسیدگی هایی که جلو دندان اتفاق می افتند اغلب به صورت لکه های قهوه ای قابل مشاهده می باشد اما نوعی پوسیدگی وجود دارد که به صورت پنهان است و با چشم قابل مشاهده نیست.

روفع پوسیدگی دندان به شیوه های متفاوت

درمان پوسیدگی دندان

بسیاری از مردم تنها راه رفع پوسیدگی دندان را مراجعه به دندان پزشک می دانند و از راه حل های طبیعی آن خبری ندارند به همین دلیل در ادامه به شرح چند روش برای رفع پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت.

استفاده از فلوراید

یکی از مفید ترین مواد برای دندان استفاده منظم از دهانشویه فلوراید است، فلوراید علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر دهان باعث می شود تا مواد مغذی و معدنی به دندان ها رسانده شود که این خود روشی برای رفع پوسیدگی دندان می تواند باشد همچنین از پوسیدگی دیگر دندان ها جلوگیری خواهد کرد.

میخک صدپر

برای رفع پوسیدگی دندان استفاده از این روش می تواند بسیار تاثیر گذارد باشد به این ترتیب که چند قطره از روغن میخک را با چند قطره روغن کنجد مخلوط کرده سپس با کمک گوش پاک کن و یا پنبه این مخلوط را به دندان پوسیده خود بزنید، بهتر است این کار را در شب هنگام خواب انجام دهید و بگذارید تا صبح روی دندانتان باقی بماند. این روش را به طور مرتب انجام دهید تا نتیجه اش را مشاهده کنید.

برای رفع پوسیدگی دندان چه باید کرد

آب نمک

استفاده از آب نمک برای از بین بردن باکتری ها و مواد غذایی باقی مانده که باعث پیشروی پوسیدگی دندان می شود می تواند موثر واقع شود. از این روش باید 3 مرتبه در روز استفاده کنید شب ها قبل مسواک زدن، صبح ها قبل از مسواک زدن و ظهر ها بعد از خوردن نهار آب نمک را به مدت 2 دقیقه قرقره کنید.

سیر

سیر یکی از قوی ترین مواد طبیعی است جهت رفع پوسیدگی دندان که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان قادر به پاکسازی و از بین بردن باکتری های مضر دهان و دندان می شود، برای استفاده از آن باید 2 الی 3 حبه سیر را له کرده و با مقداری نمک سنگ مخلوط کرده سپس این مخلوط را روی دندان پوسیده قرار دهید سعی کنید سیر را با دندان خود له کنید تا سیر به طور مستقیم با محل پوسیده شده برخورد کند. سعی کنید از این روش 2 الی 3 مرتبه در روز استفاده کنید.

سیر برای رفع پوسیدگی دندان

زرد چوبه

زرد چوبه یکی دیگر از مواد طبیعی است که جهت رفع پوسیدگی دندان از آن استفاده می شود، برای استفاده از زرد چوبه باید به اندازه یک قاشق چای خوری از زرد چوبه را با کمی آب به شکل خمیری در آورده و سپس آن مستقیما روی دندان قرار دهید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی دندان پوسیده شما قرار بگیرد سپس دهان خود را به خوبی بشویید و در طول روز چندین بار از این روش استفاده کنید.

عصاره چریش

یکی دیگر از مواد طبیعی جهت رفع پوسیدگی دندان عصاره گیاهی است به نام چریش، شما می توانید هم از عصاره آن استفاده کنید و هم می توانید از خمیر دندان هایی که حاوی چریش هستند استفاده کنید. عصاره آن را مستقیما روی دندان گذاشته و بعد از گذشت چند دقیقه دهان خود را بشویید.

عصاره چریش برای رفع پوسیدگی دندان

مسواک زدن

از دیگر روش های رفع پوسیدگی دندان استفاده مرتب از مسواک است طوری که باید بعد از صرف هر کدام از وعده های غذایی مسواک به صورت دقیق زده شود تا تمام تکه های مواد غذایی به جای مانده از دهان خارج شود تا در دهان اسیدی تولید نشود.

2 روش سنتی برای رفع پوسیدگی دندان ها

این روش جهت رفع پوسیدگی هایی انجام می شود که در جد لکه هستند که با استفاده از این 2 روش می توانید به رفع پوسیدگی دندان کمک بکنید.

روش اول

زردچوبه 1 چهارم قاشق چای خوری/ نمک به اندازه سر قاشق چای خوری/ روغن گل میخک 2 قطره/ روغن نارگیل 1 چهارم قاشق چای خوری تمام این مواد را در یک کاسه کوچک با یکدیگر مخلوط کنید، سپس مقداری از این مخلوط را روی مسواک خود زده و به آرامی روی قسمت پوسیده دندان و دیگر دندان ها مسواک بزنید. سعی کنید با سر مسواک مخلوط را به داخل حفره های دندان هدایت کنید به مدت 5 دقیقه این کار را ادامه دهید سپس در آخر دندان های خود را بشویید.

آشنایی با راه کار های رفع پوسیدگی دندان

روش دوم

یک چهارم قاشق چای خوری پودر نعناع خشک/ 2 قطره آب لیمو/ 1 قطره اسانس نعنا/ نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کرده و مقداری از آن را روی مسواک قرار داده و تمام دندان ها را به خوبی مسواک بزنید به خصوص دندان های پوسیده تان بعد از گذشت 5 دقیقه دهان خود را به خوبی آبکشی کنید

دیگر روش های رفع و درمان پوسیدگی دندان

پر کردن دندان: این روش در صورتی که استفاده می شود که هنوز پوسیدگی به عصب نرسیده باشد که با استفاده از ابزار مخصوص تمام پوسیدگی ها را خارج کرده و جای آن را با مواد مخصوص پر می کنند که باعث می شود پوسیدگی برای همیشه از بین برود.

از روش های ساده رفع پوسیدگی دندان

روکش دندان: از این روش هم در زمانی استفاده می شود که پوسیدگی دندان وسیع باشد و قسمت زیادی از دندان خراب و شکننده شده باشد و فقط قسمت کوچکی از دندان باقی مانده باشد . روکشی که برای دندان در نظر گرفته می شود کاملا شبیه به خود دندان است.

روش های رفع پوسیدگی دندان

عصب کشی: از دیگر روش های رفع پوسیدگی دندان به صورت حرفه ای عصب کشی است که از این روش زمانی استفاده می شود که دندان دچار عفونت شده باشد که توسط عکس رادیولوژی مشخص می شود، که این پوسیدگی ممکن است چند کانال دندان را در گیر کرده باشد که در این روش اقدام به از بین بردن باکتری ها می کنند، زمانی که دندان به عصب برسد درد فراوانی به همراه دارد.

روش های متفاوت رفع پوسیدگی

راه های پیشگیری

  • رعایت بهداشت دهان و دندان شامل: مسواک زدن دوبار در روز.
  • کاهش مصرف شکر خصوصا نوشیدنی های شیرین.
  • کشیدن نخ دندان یک بار در روز.
  • مسواک زدن و استفاده از دهانشویه پس از هربار مصرف خوراکی های شیرین.
  • جرم گیری و سفید کردن دندان ها هر شش ماه یک بار.
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان ها یک بار در سال برای تشخیص پوسیدگی.
  • اجتناب از خوردن نوشیدنی های شیرین و مکیدن شکلات و آب نبات در طول روز.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

امیدواریم از این مطلب جهت رفع پوسیدگی دندان نهایت استفاده را برده باشید و همچنین با استفاده از نکاتی که جهت پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان در اختیارتان قرار دادیم بتوانید از دندان هایتان را از پوسیدگی نجات دهید و همواره لبخند زیبایی با دندان هایی سالم بر لب داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان