ظریف: به عربستان پیغام دادم، سردار سلیمانی با شما صحبت کند

خبرگزاری ایرنا: محمدجواد ظریف دوشنبه شب در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت: زمانی که در کویت بودم به کویتی ها گفتم همین فردا عربستان آمادگی داشته باشد با ما گفت‌و‌گو را شروع کند، حاضریم.

وی گفت: حرف های عجیب و غریبی می زنند. سعودی ها می گویند ظریف کاره ای نیست و مشکل ما با سردار سلیمانی است، برای اینکه بدانید دروغ می گویند. وقتی که وزیر شدم با آقای سلیمانی صحبت کردم به سعود الفیصل پیشنهاد کردیم حاضریم راجع به یمن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان صحبت کنیم، در همان پیشنهاد پیغام فرستادم اگر فکر می کنید به قول خودتان من ماله کش اعظم هستم، آقای سلیمانی با شما صحبت کند.

سعود الفیصل پاسخ داد «جهان عرب به شما ربطی ندارد». حالا می بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا ندارد. در سوریه، یمن شکست خوردند در لبنان نخست وزیر آن را زندانی کردند.

ظریف افزود: آنها این تصور را دارند. من به عنوان کسی که حامی روابط هستم، فشار آوردم و برای بهبود روابط با همسایگان هزینه دادم و هنوز هم حاضرم هزینه بدهم. خیال نکنید گناه نداشتن روابط با ماست. در همان زمان آیت الله هاشمی، آنها می گفتند باید «سر مار را برید.»

وی بیان کرد: برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است. کاری ندارند چه کسی در ایران حاکم باشد. اصلاح طلب، اصولگرا یا سکولار حاکم باشد، هر که حاکم باشد، برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است. ایرانی که 40 سال است روی پای خود ایستاده، این ایران برای آنها قابل تحمل نیست.

به گزارش ایرنا، ظریف در پاسخ به سوالی درباره افزایش ملی گرایی افراطی در آمریکا و اروپا عنوان کرد: هنوز سوال است که این روند است یا یک تحول مقطعی. باید در این زمینه بیشتر مطالعه کنیم. اگر ترامپ بتواند در درازمدت دستاورد قابل توجهی در آمریکا داشته باشد و در اروپا گرایش های نوملی گرایانه دستاورد جدی داشته باشند ممکن است به روندی تبدیل شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان