علائم قند خون بالا و شناخت عواملی که قند خون را بالا می برند

یکی از شایع ترین بیماری متابولیکی بیماری قند خون یا دیابت می باشد، علائم قند خون بالا شامل مواردی می باشد که با داشتن علائم آن ممکن است فرد مبتلا به قند خون بالا باشد.

علائم قند خون بالا و شناخت عواملی که قند خون را بالا می برند

قند خون سوخت و ساز مورد نیاز سلول های بدن را تامین می کند و باعث پرانرژی شدن فرد می شود اما افزایش قند در بدن باعث خستگی می شود و همچنین خطر ابتلا به بیماری دیابت را نیز افزایش می دهد که در ادامه شما را با علائم قند خون بالا آشنا خواهیم کرد.

علائم قند خون بالا

علائم قند خون بالا

قند خون ممکن است بنا به دلایلی مختلفی همچون تغذیه نامناسب، فشارهای عصبی و ارث افزایش یابد و دارای علائم مختلفی می باشد که با آن آشنا می شوید :

از دست دادن آب بدن

بدن به دلیل داشتن قند اضافی در خون تلاش می کند تا قند اضافی را از طریق ادرار دفع کند بنابراین فرد احساس تشنگی بیش از حد و خشکی در دهان می کند که نشانه از دست دادن آب بدن به دلیل بالا بودن قند خون می باشد.

کاهش ناگهانی وزن

گلوکز موجود در خون به همراه انسولین تبدیل به انرژی می شود اما اگر به مقدار کافی انسولین ترشح نشود گلوکز در قند باقی می ماند و در نتیجه بدن برای تامین انرژی مجبور به سوزاندن چربی و ماهیچه ها می شود بنابراین بدن بدون دلیل دچار کاهش وزن شدید می شود که بهتر است در این موارد سطح قند خون اندازه گیری شود.

کاهش وزن ناگهانی

احساس خستگی و درد

یکی دیگر از علائم قند خون بالا احساس خستگی و درد می باشد که احساس خستگی مداوم با درد شکم، گزگز شدن انگشت ها و بی حسی همراه می باشد.

افزایش قند خون

تاری دید

 از دیگر علائم قند خون بالا تاری دید می باشد، زمانی که بیش از اندازه قند در بدن وجود دارد باعث تورم عدسی چشم ها می شود در نتیجه تاری  دید را به همراه دارد اما زمانی که سطح قند خون پایین آید بینایی به حالت عادی بر می گردد و که اگر قند خون خیلی بالا شود ممکن است به بینایی آسیب جدی وارد کند.

تاری دید

خونریزی لثه

خونریزی در لثه به دلیل موارد مختلفی از جمله کمبود ویتامین C می باشد که علت دیگر خونریزی لثه ممکن است قند خون بالا باشد، زمانی که سطح قند خون بالا باشد باکتری ها بد در دهان تجمع می کنند و در زمان استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن خونریزی در لثه ایجاد می شود.

 پوست خشک

پوست خشک دارای علت های مختلفی است که در واقع یکی از علت های آن ممکن است قند خون بالا باشد.

نشانه های قند خون بالا

کاهش روند بهبود زخم‌ها

زمانی که سطح قند خون در بدن بالا می باشد زخم ها و کبودی دیر تر بهبود می یابند زیرا قند خون بالا بر اعصاب و گردش خون تاثیر گذار است بنابراین اگر بریدگی و کبودی بیشتر از مدت زمان عادی طول می کشد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

تغییرات پوستی

از دیگر علائم قند خون بالا تیرگی و ضخیم شدن پوست در پشت گردن، دست، زیر بغل، صورت و یا قسمت های دیگر بدن  می باشد

احساس گرسنگی زیاد

احساس گرسنگی زیاد نیز مانند احساس تشنگی شدید از علائم قند خون بالا می باشد که در اثر کاهش غیر عادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی، فرد احساس گرسنگی شدید می کند بنابراین، اگر بدون هیچ فعالیتی احساس گرسنگی شدید دارید این مشکل را جدی بگیرید.

 گرسنگی شدید

نداشتن تمرکز

افزایش قند خون در بدن از ورود گلوکز به سلول های مغز جلوگیری می کند و مغز قادر به تولید انرژی نخواهد بود در نتیجه فرد تمرکز کافی برای تصمیم گیری ها را ندارد.

نداشتن تمرکز کافی

مشکلات معده

از دیگر نشانه های قند خون بالا این است که به دستگاه گوارش آسیب می زند بنابراین زمانی که شکم در هضم غذا دچار تاخیر می شود که به آن تاخیر در تخلیه معده یا فلج ناقص دستگاه گوارش» گفته می شود، فرد با مشکلاتی مانند اسهال، یبوست و بی اختیاری مواجهه می شود.

چه عواملی قند خون را افزایش می دهند؟

استرس مداوم باعث افزایش قند در خون می شود زیرا بدن هورمون مبارزه با استرس را تولید می کند و این هورمون سبب افزایش قند خون می شود، از عوامل دیگری که باعث افزایش قند خون می شود می توان گفت : فعالیت کم یا ورزش نکردن، بیماری های عفونی، خوردن یا نوشیدن کربوهیدرات بیش از حد طبیعی.

ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان، امیدواریم توانسته باشیم شما را با علائم قند خون بالا آشنا کرده باشیم تا بتوانید با شناختن علائم به پزشک مراجعه کنید، تغییر در رژیم غذایی به کاهش سطح قند خون کمک می کند همچنین استفاده از میوه ها، سبزیجات و غلات نیز باعث کاهش سطح قند خون می شود، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان