تداوم خرید حقیقی‌ها در بازار سهام

دنیای اقتصاد : بورس تهران در حالی معاملات روز چهارشنبه را با رشد بیش از ۳هزار واحدی شاخص کل سپری کرد که به این ترتیب بازدهی هفتگی این بازار به ۷/ ۱درصد رسید

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بازیگران بورسی نشان می‌دهد که در تمام روزهای این هفته، سهامداران حقیقی بیش از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند به‌طوری‌که شروع هفته با نوسان محدود 14واحدی شاخص کل بورس آغاز شد و در این روز سهامداران خرد، خالص خرید بیش از 56میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران معامله‌گران خرد در نماد «وبانک» به 13میلیارد و 500میلیون تومان رسید. در همین راستا حقیقی‌ها به خرید سهام بانک پارسیان و ایران‌خودرو نیز تمایل نشان داده و در نهایت به ترتیب خالص خرید 2/ 11میلیارد تومانی و 8میلیارد تومانی را در هر کدام از این دو نماد ثبت کردند. بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته در نماد ایران خودرو نشان می‌دهد که در روز شنبه 10میلیون سهم مزبور از سوی سرمایه‎گذاری سمند و 2میلیون سهم دیگر نیز توسط گروه مالی پارسیان عرضه شده که در مقابل سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «خودرو» به خرید 2میلیون سهم پرداخت.

این در حالی است که سایپا به‌عنوان دیگر لیدر خودرویی شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری سایپا بود. در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در روز شنبه در نماد پتروشیمی نوری پرداختند. بر این اساس 5میلیارد و 200میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «نوری» منتقل شد. در همین راستا حقوقی‌ها خالص خرید 5میلیارد تومانی در نماد «های‌وب» و 5/ 4میلیارد تومانی در نماد «لوتوس» را ثبت کردند. در نماد «های وب» حدود 700هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری ملی ایران خریداری شد. در نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز دو حقوقی به خرید سهم پرداختند. بر این اساس خرید 6میلیون سهمی از سوی گروه سرمایه‌گذاری سایپا و 2میلیون سهمی از سوی صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان صورت گرفت.

 هر چند در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد افت 413واحدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم، ولی سهامداران خرد به خریدهای خود ادامه داده و در نهایت بیش از 40میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. این گروه از بازیگران روز یکشنبه خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند. در حالی حدود 67میلیون سهم «شپنا» در بازار معامله شد که 86درصد از این خریدها توسط سهامداران خرد شکل گرفت. به این ترتیب 56میلیارد و 200میلیون تومان نقدینگی بابت خرید سهام «شپنا» به پرتفوی سهامداران حقیقی این نماد منتقل شد. در این میان گروه مالی ملت به‌عنوان سهامدار 43/ 1درصدی «شپنا» به عرضه بیش از 8میلیون سهم مزبور پرداخت.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز با ثبت خالص خرید 5میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز یکشنبه بود. هر سهم «تاپیکو» در حالی روز یکشنبه با نوسان مثبت 2درصدی همراه شد که نماد مزبور در پایان معاملات همان روز به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. مجمع این شرکت ساعت 10صبح روز چهارشنبه 30مردادماه برگزار شد و تقسیم سود 40تومانی به ازای هر سهم را تصویب کرد. از دیگر جابه‌جایی‌های قابل‌توجه در این بازار می‌توان به خرید و فروش‌های سنگین در نماد سرمایه‌گذاری صدرتامین اشاره کرد. به‌طوری‌که 9میلیارد و 500هزار سهم «تاصیکو» از سوی سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عرضه شد. این حقوقی با عرضه مزبور، درصد مالکیت خود در این نماد را از 80درصد به 5/ 32 درصد رساند. در مقابل سرمایه‌گذاری صباتامین خرید یک میلیارد و 300میلیون سهمی را در این نماد ثبت کرد و با این خرید درصد مالکیت خود در سهام مزبور را به 86/ 12درصد رساند. همچنین در این روز 200میلیون سهم دیگر «تاصیکو» نیز از سوی سرمایه‌گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین خریداری شد.

معاملات روز دوشنبه در حالی با رشد 1949واحدی شاخص کل بورس همراه شد که بازیگران خرد به خریدهای خود ادامه داده و در نهایت خالص خرید 42میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این راستا حقیقی‌ها همچنان بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند، امری که با انتقال 22میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «شپنا» همراه شد. در این میان 2میلیون سهم مزبور از سوی گروه مالی ملت عرضه شد.  تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود که خالص خرید بیش از 11میلیارد‌تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در این راستا به‌دنبال تقاضای بالای معامله‌گران حقیقی، صندوق بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان به عرضه 2میلیون سهم پرداخت. روند جابه‌جایی‌ها در آخرین روز کاری هفته نیز همچنان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی‌ به حقیقی ادامه یافت و به این ترتیب با انتقال بیش از 73میلیارد تومان نقدینگی به سبد معامله‌گران خرد، بیشترین میزان خالص خرید در مقیاس این هفته ثبت شد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها در نمادهای کوچک بورسی بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان