عدالت آموزشی در جامعه به شدت ضعیف است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش ضعیف و مبهم است، گفت: عدالت آموزشی در جامعه ما به شدت ضعیف است.

عدالت آموزشی در جامعه به شدت ضعیف است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور اظهار کرد: عدالت آموزشی در جامعه ضعیف است و تعجب می‌کنم که بعد از 40 سال بین مدارس محروم و برخوردار چنین شکافی وجود دارد و برخی مواقع قوانین‌ و ارتباطاتی شکل گرفته است که عدالت را بیشتر به چالش می‌کشد.

وی افزود: در آموزش و پرورش کمبود پژوهش نداریم و در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، پژوهش‌های متعددی وجود دارد که حاوی نکات خوبی هستند اما کدام مدیر است که براساس پژوهش تصمیم بگیرد؟ ضعف فرهنگ پژوهش ناشی از ضعف عقلانیت است. 

ذوعلم گفت: در شرایط فعلی با ضعف پژوهش و اعتبار التزام به نتایج پژوهش‌ها مواجه هستیم، در واقع کمبود پژوهش نداریم اما به آن توجه نمی‌شود.

وی‌ عنوان‌کرد: برخی ظرفیت‌های آموزش و پرورش مغفول مانده است، در حوزه‌های تربیت و یادگیری کم‌تر نیازها مورد توجه  قرار گرفته است همچنین در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، حکمت و تفکر با ضعف‌هایی مواجهیم.

ذوعلم به اجرای طرح بوم برای دانش آموزان پایه‌های چهارم تا نهم اشاره کرد و افزود: این طرح از باقیات آقای بطحایی است که از سال گذشته اجرا شد و سال آینده هم در دستور کار قرار دارد. کارگاه آموزشی برای مدرسان استانی طرح بوم تشکیل دادیم که دریچه‌ای است تا آموزش و پرورش به مشارکت بخش تربیتی جامعه جامع عمل بپوشاند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: هم‌اکنون حجاب و عفاف دغدغه‌ اصلی جامعه است و مدارس می‌توانند در قالب طرح بوم در اینباره نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام ذوعلم به موضوع ارتقا جایگاه اعضای هیئت علمی در آموزش و پرورش هم اشاره و اظهار کرد: قرار بر این شد تا ملاک برای ارتقا اعضای هیئت علمی آموزش و پرورش با سایر استادان تفاوت کند که وزارت علوم هم از این موضع استقبال کرد در سازمان هم اخیرا کارگروهی تشکیل دادیم تا بر اساس ضوابط وزارت علوم این شاخص‌ها را مشخص کنیم.

وی جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش را  ضعیف و مبهم اعلام کرد و گفت: اکنون پژوهش‌سراها در اختیار معاونت متوسطه است و کارآمدی لازم را ندارد و به پژوهش دانش‌آموزی هم توجه نمی‌شود،  پژوهش چیزی نیست جز اینکه واقعیت را ببینیم و متناسب با آن کار کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: باید نقاط ضعف و قوت را درست تشخیص دهیم تلقی بنده این است که اساسا ماهیت ادارات کل باید پژوهشی شود و سوالات و ابهامات در استان‌ها را رفع کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان