ظریف: آمریکا نمی‌تواند خلیج فارس را ناامن کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در موسسه امور بین‌الملل در موضوع خطر جنگ و آینده خلیج‌فارس، اظهار داشت: بر اساس قطعنامه 2231 کشورها باید روابط اقتصادی را با ما عادی کنند ولی آمریکا به آنان فشار می آورد و اجازه این کار را نمی‌دهد.
وی افزود: هدف تحریم‌های آمریکا مردم عادی هستند این نوعی تروریسم است. آنان مردم را تحت فشار قرار می‌دهند تا مواضعشان را تغییر دهند این تعریف تروریسم است.  
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز آزادی دریانوردی ما را تهدید می‌کنند، تاکید کرد: آنان ادعا می‌کنند کشتی ما را براساس نظر اتحادیه اروپا گرفتند ولی می‌دانیم قوانین اتحادیه اروپا فرامرزی نیست همه باید به قوانین بین‌المللی متعهد باشند. اگر کشورها به قوانین بین‌الملل احترام نگذارند هرج و مرج می‌شود.
ظریف با بیان ایران با هزار و 500 مایل ساحل بزرگترین کشور خلیج فارس است، تصریح کرد: نیمی از تنگه هرمز تحت کنترل ماست کسی نمی‌تواند امنیت هرمز را بدون ایران تامین کند، آنان بدانند نمی‌تواند ناامنی ایجاد کنند اگر کسی امنیت خلیج‌فارس را می‌خواهد باید برای همه کشورها باشد ما آماده تعامل با کشورهایی هستیم که در این زمینه علاقه‌مند هستند.
وزیر امور خارجه گفت: چرا کشورها اجازه می‌دهند آمریکا برای آنان قلدری کند، آمریکا زورگو است و ما زیر بار زور نمی‌رویم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره خطر اصلی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: پهپاد آمریکا وارد آب‌های ایران شد و با سلاح‌های ایرانی آن را زدیم هیچ بحثی در اینکه در آب‌های ایران حضور داشت، وجود ندارد.
وی اظهار داشت: نشان دادیم علاقه‌مند به افزایش تنش‌ها نیستیم، دو سال با جان کری مذاکره کردم به سند 150 صفحه‌ای رسیدیم ما دو جانبه و چند جانبه صحبت کردیم اما آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود و سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران را ایجاد کرد.  

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنها بودند که جنگ علیه ما را شروع کردند ما کاری علیه آنها نکردیم. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند ایران هفت روزه فرو می‌پاشد. چنگیز و صدام به ایران حمله کردند همه رفتند ایران ماند و از هفت هزار سال پیش تاکنون آنجا پابرجا هستیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره مکانیزم ایران برای ارتباط با آمریکا برای کاهش درگیری‌ها؛ گفت: اگر بخواهیم پیام فوری به آمریکا بدهیم از این طریق سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است اقدام می‌کنیم.

به رغم تحریم آمریکا وظیفه ام را انجام می دهم

وی با بیان اینکه به تازگی به اسکاندیناوی دعوت شده است، به سفرش به آسیا در آینده نزدیک اشاره کرد و درباره تحریمش توسط آمریکا، گفت: به رغم اینکه آمریکا من را تحریم کرد، ولی دارم کارم را انجام می دهم.
وزیر امور خارجه یادآور شد: هیچ دارایی در خارج از ایران ندارم و تنها چیزی که می توانم انجام دهم صحبت کردن است، من یک دیپلمات هستم و سلاح حمل نمی کنم و حتی بلد نیستم شلیک کنم.

ظریف درباره بحران افغانستان و سوریه گفت: ایران، روسیه و ترکیه در پایان دادن به بحران سوریه موفق بودند و روند آستانه باعث کاهش تنش در سوریه شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال جنگ ایران و امریکا، گفت: البته کسانی در آمریکا به جنگ علاقه مند هستند ولی همه طرف ها باید تلاش کنند به این مرحله نرسند.
رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد جزییات سفرش به فرانسه افزود: گفت وگو ها و پیشنهادهایی با رییس جمهوری فرانسه داریم. ما همیشه آماده ایم با طرف های باقی مانده در برجام گفت و گو کنیم و آماده ایم پیشنهادات فرانسه را بررسی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان