آیا ترامپ به دنبال عکس گرفتن با روحانی است؟

توییت صادق زیباکلام درباره سخنان روحانی نوشت: نمیدانم کدام شیرپاک خورده ای این تصور را در ذهن جناب روحانی القا کرده که ترامپ شدیدا آرزومند گرفتن عکس با رییس جمهور ایران است تا به آن پز بدهد؟

روحانی: ترامپ می‌خواهد با من عکس بگیرد باید همه تحریم‌ها را بردارد

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی اظهار داشت: در دوره آشنایی با دو شهید بزرگوار رجایی و باهنر، قبل و پس از انقلاب، چه آن زمان که این دو بزرگوار نماینده های مجلس دوره اول شورای اسلامی بودند، چه زمانی که مرحوم رجایی نخست وزیر شد و مرحوم باهنر وزارتخانه را برعهده گرفت و چه آن زمان که این دو بزرگوار مسئولیت ریاست جمهوری و نخست وزیری را برعهده گرفتند، در تواضع این دو عزیز من یک سر سوزن تغییر ندیدم. یعنی رجایی همان رجایی قبل از انقلاب و باهنر هم همان باهنر قبل از انقلاب بود.

روحانی گفت: این خیلی مهم است که در فراز و نشیب های زندگی و در روزهای سخت و روزهای راحت، روح، توانایی، تواضع و اراده انسان در برابر مردم تغییر نکند. برخی متاسفانه روح کوچکی دارند و با یک پست، مقام، ترفیع، درجه یا مدرکی خودشان را گم می‌کنند و گاهی حتی راهشان را هم گم می کنند.

وی افزود: شهیدان بزرگی همچون بهشتی، مطهری، رجایی، باهنر و دیگر شهدا به ما آموختند که چگونه زندگی کنیم و این مهم است، افزود: این شهیدان ما با اخلاص و فداکاری زندگی کردند، اگر ما برای ثبت زمان ورود و خروج خود به محل کار کارت می زنیم، که البته من مخالف آن نیستم، اما برویم برای خدمت به مردم و از ابتدا تا انتهای زمان کاری خود با افتخار تلاش کنیم و به خلق خدمت کنیم.

می توانیم از دوران مشکلات و سختی با وحدت و یکپارچگی عبور کنیم

رئیس جمهور بیان کرد: اگر این روحیه در ما باشد، می توانیم تمام مشکلات خود را حل کنیم. خداوند این اراده، هوش و نعمت را به ما داده است که چنین کاری را بتوانیم انجام دهیم. ما مسلمان و ایرانی هستیم و می توانیم از دوران مشکلات و سختی با وحدت و یکپارچگی عبور کنیم. 

روحانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح ۱۰ هزار واحد مسکونی گفت: امیدواریم همانطور که وزیر راه ما قول داده مبنی بر اینکه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام را تمام می‌کند و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا پایان دولتدوازدهم بسازند و تحویل دهند، عملیاتی شود.

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در دولت دوازدهم نسبت به روابط خارجی با دنیا تغییری نکرده است، ما از روز اول که آمدیم شعار تعامل سازنده با جهان را مطرح کردیم. چهار ساله دولت یازدهم را با همین شعار و دو سال طی شده از دولت دوازدهم را هم با همین شعار پیش رفتیم. مقام معظم رهبری هم بیان کردند که تعامل گسترده با جهان رویکرد ما است، یعنی ایشان یک گام هم فراتر از آنچه ما مطرح کردیم مبنی بر تعامل سازنده با جهان را مطرح کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما خواهان تنش با دنیا نیستیم، خواهان امنیت در منطقه و جهان هستیم. ما آماده همکاری با همسایگان و همه کشورهایی هستیم که می خواهند با ما تعامل داشته باشند. ما آماده هستیم که به همه مقررات بین المللی در چارچوب منافع و امنیت ملی خود حرکت کنیم. 

روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس این است که ما مسیری به نام توانمند کردن ایران و قدرت ملی را انتخاب کردیم، هر چه این قدرت افزایش پیدا کند امید دشمنان به توطئه علیه ایران کاهش پیدا می‌کند و هر چه قدرت ما خدای ناکرده کاسته شود دشمنان طمع و امید بیشتری نسبت به کشورمان خواهند داشت.

هرگونه تحول در رفتار ما با توبه آنها آغاز خواهد شد

وی ادامه داد: اگر رونق تولید در کشور به وجود آمد و ما توانمند و ثروتمند شدیم، می توانیم به راحتی از این پیچ و خم ها عبور کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: یکی از قدرت‌های ما قدرت دیپلماسی و قدرت سیاسی است، ما با دیگران صحبت می‌کنیم، مذاکره می‌کنیم تا منافع مردم و حقوق ملت را تامین کنیم. ما بارها تاکید کردیم، آنهایی که این ظلم را بر مردم منطقه را روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند باید بدانند که هرگونه تحول در رفتار ما با توبه آنها آغاز خواهد شد. 

روحانی افزود: آنها باید مسیر اشتباهی که انتخاب کردند را عوض کنند و با احترام متقابل و با تکریم متقابل انقلاب ما را، نظام ما را و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطاهای خود باز گردند.

وی تصریح کرد: بدون آنکه آمریکا از تحریم ها دست بردارد و بر روی مسیر غلط که انتخاب کرده است خط بکشد، ما شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود. کلید تحولات مثبت در اختیار واشنگتن است. 

رئیس جمهور گفت: اگر آنها می‌خواهند در منطقه بزرگ ما از امنیت بیشتری برخوردار باشند و اگر آن طور که ادعا می‌کنند می‌خواهند با کشورهای منطقه روابط بهتری داشته باشند و باز آن طور که ادعا می کنند که می گویند از ایران هیچ چیز نمی خواهیم جز آنکه بمب اتم نسازد که این هم به گفته آنها نیست که ما بمب اتم داشته باشیم یا نداشته باشیم، ما کلاً نمی‌خواهیم بمب اتم داشته باشیم، باید از مسیر اشتباه خود برگردند.

روحانی با بیان اینکه دکترین نظامی ما بر پایه سلاح‌های متعارف است و ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نه از نوع هسته‌ای، نه شیمیایی، نه میکروبی و نه دیگر سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم تصریح کرد: اینکه ما سلاح هسته ای نمی سازیم نه به خاطر حرف شما نیست بلکه به دلیل اعتقاد و امنیت ملی خود و همچنین بر اساس فتوای رهبر انقلاب است. 

وی ادامه داد: اگر راست می گویید و فقط نگرانی شما این است که ما سلاح هسته ای نداشته باشیم، این نگرانی برطرف شده است. پس از اولین قدم را بردارید و بدانید که بدون قدم شما، این قفل باز نخواهد شد و قدم شما آن است که از تحریم ها برگردید. تمام تحریم های ظالمانه، غیرقانونی و اشتباه علیه ملت ایران باید برداشته شود. 

روحانی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها را برداشتید و در برابر ملت ایران سر تعظیم فرود آوردید، شرایط به نحوه دیگری خواهد شد، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و امنیت ملی تصمیم گیری و اقدام خواهد کرد. ما مرد مذاکره بودیم و همه دنیا هم این را قبول دارند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما دو سال با شش قدرت جهانی مذاکره کردیم و الان هم به طور مداوم با ۵ قدرت دیگر یعنی ۴ بعلاوه یک در حال مذاکره و گفتگو هستیم.

اگر کسی بخواهد صرفاً با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست

وی گفت: مواضع ما روشن است، اگر آنها به تعهدات خود بازگشتند ما هم به تعهدات خود ادامه می دهیم اگر آنها راه دیگری را برگزیدند ما هم مسیر و مواضع خود را داریم. ما به دنبال راه حل مشکلات هستیم، اما اگر کسی بخواهد صرفاً با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست، فتوشاپ آن امکان پذیر است اما در واقعیت چنین چیزی نخواهد شد، مگر آن که یک روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه خود دست برداشته و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند، آن وقت شرایط جدیدی به وجود خواهد آمد و می توان نسبت به وضعیت جدید فکر کرد.

اجازه استقراض از پایه پولی را به آخوندی ندادم

روحانی ادامه داد: این مسکن‌ها[مسکن مهر] لوازم و محیط‌های مناسب خودش را نداشت، ساختمان بالا رفته بود اما نه مدرسه‌ای، نه مسجدی، نه کلانتری در کنارش بود. در برخی نقاط رساندن آب و برق هم خیلی سخت بود. بنابراین بخشی از وقت ما مصروف این شد که این پروژه‌ها تکمیل شود.

رئیس‌جمهور افزود: وزیر سابق ما یعنی آقای آخوندی از اول می‌خواست که مجددا از بانک مسکن و از پایه پولی برای تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن استقراض کند اما من مخالفت کردم و گفتم اجازه استقراض از پایه پولی را نمی‌دهم. این اولین قدم مهم دولت یازدهم در زمینه انضباط مالی بود. آقای آخوندی می‌خواست بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از پایه پولی استفاده کند و حتی در هیئت دولت در این زمینه بحث شد و من به صراحت گفتم که چنین اجازه ای را نمی دهم.

وی تصریح کرد: استفاده از پایه پولی کار بسیار خطرناکی است و تورم بسیار شدیدی را به جامعه تحمیل می‌کند ولی در عین حال ساختن مسکن کار بسیار ضروری برای کشور است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسکن بسیار مهم است ولی به لغت مسکن توجه کنید، مسکن یعنی جای سکون و آرامش. اگر همه چیز دست و پا گیر باشد این دیگر مسکن نیست. مسکن برای ما بسیار مهم بود و از ابتدا تاکید من در دولت یازدهم تمرکز بر بافت فرسوده و بازآفرینی این بخش‌ها بود. زیرا ما در بافت فرسوده آب، برق، گاز،تلفن و جاده داریم و فقط این مسکن است که توانمند نیست و در حال فروریختن است.

روحانی خاطرنشان کرد: البته اگر در کنار بافت فرسوده یک زمین آزاد نداشته باشیم، برای ساخت و ساز به مشکلاتی برمی‌خوریم. بافت فرسوده بعنوان اولویت ماست. در هرشهری که ما می‌توانیم بافت فرسوده را آباد کنیم، باید اقدام کنیم. همچنین باید در جای جدید، احداث شهر جدید مورد نظر باشد.

یک شهر به نام جمهوری اسلامی بسازیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک شهر به نام «جمهوری اسلامی» ایجاد کنید، گفت: اگر ۵۰ سال بعد آمدند و گفتند فلان نقطه معماری صفویه و قاجاری است، حالا معماری جمهوری اسلامی کجاست؟ ما بتوانیم معماری خودمان را نمایش دهیم. بعنوان مثال ما امروز به مهندسی، معماری و شهرسازی دوران صفویه در اصفهان افتخار می‌کنیم، یکی از زیباترین میادین جهان، میدان نقش جهان است. حالا که فردا از ما پرسیدند معماری جمهوری اسلامی کجاست، چه شهری را نشان دهیم؟ البته کارهایی انجام شده ولی کاری که بتوانیم بعنوان یک نماد با آن افتخار کنیم نداریم.

وی در ادامه گفت: اینکه در یک روز بتوانیم کلنگ ۱۱۰ هزار واحد مسکونی را بزنیم، افتخارآمیز است. باید بتوانیم در مجموع ۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام را تکمیل کنیم و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دولت دوازدهم بسازیم.  

روحانی افزود: ما در سال ۷۵، ۱۲ میلیون خانوار داشتیم و امروز ۲۴ میلیون خانوار داریم یعنی تعداد خانوارها ۲ برابر شده است. ما باید واحدهای مسکونی برای مردم آماده کنیم. مردم ایران یکی از آرزوهایشان این است که یک خانه داشته باشند، خانه برای مردم خیلی مهم است چراکه سرمایه مهمی برای آنها محسوب می‌شود.

روحانی با بیان اینکه من با سختن خانه توسط دولت مخالفم، گفت: دولت باید زمینه‌ها و تسهیلات لازم را آماده کند و بخش خصوصی بیاید و شروع به ساخت و ساز کند. ما باید طرح تفصیلی، طرح هادی، چارچوب‌ها و سیاست‌ها را بدهیم و زمین را هم آماده کنیم.

زمین دست سوداگران افتاده است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از هزینه‌های بسیار بزرگ در زمینه مسکن قیمت زمین است، گفت: متاسفانه زمین به سوداگری تبدیل شده است. کسانی که به زمین نیاز ندارند باعث گران شدن زمین شده‌اند. ما باید بتوانیم برای مردمی که به مسکن نیازمند هستند، زمین را مجانی بدهیم تا مردم بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. ما باید برای مسکن اولی‌ها کاری کنیم که یک خانه مناسب با قیمتی مناسب آماده شود.

وی با تاکید براینکه مسکن همیشه دغدغه مردم بوده است، افزود: سرعت قیمت مسکن آنچنان سریع است که هرچقدر طرف پول تهیه می‌کند، نمی‌تواند مسکن بخرد.

روحانی ادامه داد: من به همه وزرا، شهرداران و نیروهای مسلح تاکید کردم که اگر زمینی دارند در اختیار مردم بگذارند. مسکن علاوه براینکه بخشی از نیاز جامعه را رفع می‌کند موجب اشتغال جامعه هم می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان