یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟ + جدول

با ۸ نفر از نمایندگان مجلس در این باره به گفتگو نشسته ایم تا ببینیم برای تبلیغات انتخاباتی چقدر هزینه کرده‌اند. برای اینکه ببینیم یک نماینده چقدر دریافتی دارد، باید ببینیم آنها برای چه مواردی حقوق دریافت می‌کنند.

در واقع هر نماینده مجلس یک حقوق ثابت با عنوان حقوق نمایندگی دارد که سال‌ به سال با افزایش حقوق کارمندان، حقوق انها هم افزایش می‌بابد. در کنار این حقوق ثابت یک سری دریافتی‌های مشخص دارند که البته با توجه به گستردگی حوزه‌های انتخابیه آنها، بین نمایندگان مقداری متفاوت است. هزینه دفتر نمایندگی در تهران، هزینه خودرو، هزینه اجاره مسکن، هزینه تامین خودرو در حوزه انتخابیه، هزینه دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه، هزینه پروازهای داخلی یا خارجی انجام ماموریت، هزینه یک محافظ یا مسئول دفتر، هزینه راننده و پاداش نمایندگی که سه ماهه پرداخت می‌شود، جزو دریف‌های دریافتی نمایندگان مجلس است.

حقوق نماینده مجلس

گرچه هیچگاه مجلس یا نهادهای زیرمجموعه آن به صورت رسمی و مشخص میزان دریافتی و ردیف‌های آن را اعلام نکرده است اما گاهی نمایندگان مجلس به صورت شفاهی یا انتشار فیش‌های حقوقی خود، اعلام ‌می‌کنند که میزان حقوقشان چقدر است.

اما واقعا میزان حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟

رقم‌ها متفاوت است. از فیش حقوقی که نشان می‌دهد دریافتی نماینده بیش از 30 میلیون تومان است تا برخی نمایندگان که در پاسخ می‌گویند: "نمی‌دانم رقم دقیق دریافتی‌ام چقدر است".

به عنوان مثال حسن لطفی نماینده رزن در مجلس شورای اسلامی در آذرماه 96 در گفت‌وگو با یکی از سرانه‌های رسمی کشور گفته بود که در سال96 حقوق نمایندگان به 7 میلیون تومان رسیده است، البته بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق نمایندگان هم‌تراز با وزرا باشد که بیش از 10 میلیون تومان دریافتی ماهانه‌شان است.

وی همچنین گفته بود: حقوق نمایندگان در سال 95، چهار میلیون و 480 هزار تومان بود که برای تامین هزینه‌های دفاتر نمایندگان پنج میلیون تومان مازاد واریز می‌شد. بعد از اعتراض نمایندگان به این میزان حقوق دریافتی، 46 درصد دریافتی‌ها افزایش پیدا کرد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در این باره می‌گوید: «کل دریافتی نمایندگان حدود 17 تا نهایت 21 میلیون است. این را هم در نظر بگیرید که این رقم از هزینه دفتر نمایندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفرها و هزینه‌های مختلفی است که نمایندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی این‌طور مطرح می‌شود که یک نماینده 21 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و می‌گذارد در جیبش که این‌طور نیست. اصلا در مقایسه با مسئولان دولتی که خودرو و راننده و خیلی امکانات دیگر در اختیار دارند، شاید اینرقم آن‌چنان بالا نباشد؛ یعنی حتی نماینده اگر بخواهد وظیفه نمایندگی‌اش را به‌درستی انجام دهد، به رقمی بالاتر از اینها نیاز دارد».

اما جدیدترین اطلاعی که از مبلغ دریافتی نمایندگان در دست است، مربوط به سخنان محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است که مهرماه سال 97 در برنامه پایش مطرح کرد:

"میزان حقوقی که نمایندگان دریافت می‌کنند با هم تفاوت دارد، به طور مثال من که چهار دوره نماینده مجلس هستم، 8 میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گیرم. نمایندگان فیش حقوقی دیگری هم دارند که هزینه نمایندگی است و مربوط به امور دفاتر در شهرستان ها می‌شود که آن فیش از 12 تا 16 میلیون تومان به طور ماهانه متغیر است. یعنی به طور متوسط هر نماینده ماهی 20 تا 25 میلیون برای خود و هزینه دفاتر دریافتی دارد".

وی گفته بود: هر نماینده در هر دوره که وارد مجلس شود اگر تقاضای وام ضروری یا مسکن کند مبلغ 150 میلیون تومان وام بدون سود به وی تعلق می‌گیرد. در صورت تقاضا و موافقت رئیس مجلس به این وام از 30 تا 50 میلیون اضافه می‌شود. برای خودرو هم در هر دوره وام 50 میلیون بدون سود به هر نماینده تعلق می‌گیرد.

البته ارقام اعلامی از سوی هر یک از نمایندگان مجلس مختص خود وی است و ممکن است حقوق دیگر همکاران آنها با توجه به سابقه دوران نمایندگی، مدرک تحصیلی، جانبازی یا آزادگی و دیگر مواردی از این است بالاتر یا پایین تر باشد. گرچه این اختلاف چندان فاحش و زیاد نیست.

اگر بخواهیم تنها حقوق نمایندگی را در سه سال دوره گذشته مجلس دهم در نظر بگیریم، این ارقام میرسیم:

یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟

اگر متوسط این ارقام را در نظر بگیریم به عدد حدود 30 میلیون تومان میرسیم که متوسط در این 4 سال ماهی 7 میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود. اگر این رقم را در 48 ماه دوران نمایندگی ضرب کنیم، متوجه میشویم که تنها حقوق نمایندگی یک نماینده مجلس طی چهارسال حدود 360 میلیون تومان می‌شود. البته این بجز دریافتی‌های دیگر وکلای ملت است که به اذعان خودشان صرف امور نمایندگی می‌شود.

اگر در نظر بگیریم که یک نماینده مجلس در طی این 4 سال هیچ خرج دیگری نداشته باشد و کل این پول را پس‌انداز کند، پس از دوران نمایندگی خود سرمایه 300 تا 400 میلیون تومانی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان