رزومه چیست؟

از صفر تا صد رزومه کاری و رزومه‌سازی

در جهانی که زندگی می‌کنیم عرضه و تقاضای بازار کار به حدی زیاد است که پیدا کردن شغل مناسب و فرد مناسب برای شغل مثل پیدا کردن سوزن وسط انبار کاه شده. برای اینکه بتوانید در این انبار کاه خودی نشان بدهید و بتوانید در شرکت‌های بزرگ شغل رویایی خودتان را پیدا کنید، باید رزومه‌ی مناسب داشته باشید.

اولین چیزی که شرکت‌ها برای استخدام شما با آن مواجه می‌شوند، رزومه‌ی شماست. پس مشخص است که رزومه باید هم از نظر ظاهری و هم از نظر جزئیات استاندارد باشد. اگر سابقه‌ی تحصیلی و کاری مناسب داشته باشید و اگر تخصص‌های مورد نیاز شرکت‌ها را داشته باشید، درصورتیکه رزومه‌ای که ارسال می‌کنید دارای کیفیت مناسب نباشد، احتمال استخدام شدنتان بسیار کم است.

رزومه چیست؟

بگذارید اول تعریفی از رزومه یا Resume ارائه دهیم. تعاریف مختلفی از رزومه وجود دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که رزومه یک سند کوتاه (معمولا بین یک تا دو صفحه) است که هدف آن برجسته کردن شما بین رقبایتان برای گرفتن یک شغل خاص می‌باشد. ممکن است رزومه را با عبارت لاتین  Curriculum Vitae که به اختصار CV هم نامیده می‌شود اشتباه بگیرید. اما این دو یکی نیستند. تفاوتی که بین رزومه و سی‌وی وجود دارد در این است که رزومه مفید و مختصر است و از ارائه‌ی جزئیات پرهیز می‌کند. اما سی‌وی تمام جزئیات زندگی کاری و تخصصی شما را شامل می‌شود. 

در تعریف رزومه گفتیم که سندی است که هدفش برجسته کردن شما بین رقباست. سؤالی که پیش می‌آید این است که چه چیزی در رزومه وجود دارد که به برجسته شدن شما کمک می‌کند؟ اگر رزومه به درستی نوشته شده باشد و از قالب استاندارد برخوردار باشد، کاری می‌کند که مسئول منابع انسانی شرکتی که قرار است استخدامتان کند، با یک نگاه کوتاه و سریع بتواند بفهمد که سوابق تحصیلی شما چیست؛ چه تجربه‌های شغلی‌ای داشته‌اید؛ کارهای آموزشی و پژوهشی‌ای که انجام داده‌اید چه چیزهایی هستند؛ در چه چیز‌هایی مهارت دارید و نقاط قوت رفتاریتان کجاست.

خودتان را بگذارید جای فرد تصمیم‌گیرنده برای روند استخدام نیروی جدید. ترجیح می‌دهید در یک صفحه بتوانید متوجه ویژگی‌های متقاضی کار شوید یا اینکه چندین صفحه‌ی طولانی و با جزئیات بخوانید مطمئنا اگر وقت اضافه و علاقه به خواندن زندگی‌نامه‌ی افراد نداشته باشید، گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنید.

ساخت رزومه

نوشتن رزومه کاری با توجه به اهمیتی که دارد و به آن اشاره کردیم، ممکن است برای شما کاری ترسناک و استرس‌زا باشد. اما واقعیت این است که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. کافی است که یک سری استاندارد را رعایت کنید و در نوشتن رزومه صداقت به خرج دهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

اما استانداردهایی که به آن اشاره کردیم را از کجا یاد بگیرید؟ خب بهتر است مثل هر کار دیگری کار را به کاردان بسپارید. سایت کاربوم به طور تخصصی برای پیدا کردن شغل برای افراد به وجود آمده است. این وب‌سایت وسائلی را که نیاز دارید یک رزومه‌ی درست بسازید را فراهم کرده است.

از آن بیشتر، کاربوم سرویس‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید با شخصیت خودتان بیشتر آشنا شوید. از تست شخصیت مایرز-بریگز گرفته تا تست سبک حل تعارض. بیش از ده تست در سایت وجود دارد که به شناختن شما به خودتان کمک می‌کند. اگر تجربه‌ی کار کردن به طور جدی نداشته باشید، احتمالا هنوز با شخصیت کاری خودتان به درستی آشنا نشده‌اید و این موضوع ممکن است در کارتان مشکل‌زا شود. 

کاربوم12

تمام این ابزارها و استانداردها را هم که در کنار هم داشته باشید، باز هم دیدن رزومه‌هایی که به درستی ساخته شده‌اند می‌تواند کمک‌کننده و آموزنده باشد. کاربوم مجموعه‌ای از نمونه رزومه حرفه‌ای و استاندارد که افراد مختلف ساخته‌اند را کنار هم جمع کرده که می‌توانید با دیدن آن‌ها الگو بگیرید؛ بیست رزومه از افراد مختلف با تخصص‌های مختلف.

احتمالا با دیدن رزومه‌ها برایتان این مسئله به وجود می‌آید که چطور شکل ظاهری رزومه را بدون دردسر و مشکل بسازید. کار خاصی نیاز نیست بکنید. کافی است از رزومه ساز کاربوم استفاده کنید و با صرف کم‌ترین زمان یک رزومه کاری استاندارد و شکیل بسازید. در رزومه ساز آنلاین کاربوم می‌توانید از بین سه قالب موجود یکی را انتخاب کنید و در نهایت نسخه‌ی PDF را دریافت کنید و یا آن‌را به صورت آنلاین در جاهای مختلف منتشر کنید. اگر هم نیاز داشته باشید که رزومه‌ای انگلیسی‌زبان داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است.

سرویس دیگری که کاربوم ارائه می‌کند، نمایش آگهی‌های استخدام است. در این سرویس می‌توانید تخصص، محل زندگی و اطلاعات مرتبط دیگر را وارد کنید تا لیستی از فرصت‌های شغلی که مناسب شماست به نمایش دربیاید. در این لیست اسم شرکتی که دنبال نیرو می‌گردد و نوع قرارداد و حقوق و چیزهایی از این دست را می‌توانید ببینید، برایشان رزومه بفرستید و در صورتی که متمایل بودید آن‌ها را نشان کنید تا بعدا دوباره بهشان سر بزنید. با این کار دیگر نیازی نیست مثل گذشته‌ها داخل روزنامه‌ها دنبال شغلی بگردید که احتمالا مناسب شما باشد و دور آن را با خودکار خط بکشید.

کاربوم13

بازار کار در این روزها هم از نظر عرضه و هم از نظر تقاضا بسیار شلوغ است. برای اینکه بتوانید در این بازار خودی نشان بدهید بدون شک نیاز دارید که رزومه‌ی زیبا، حرفه‌ای، شکیل و مفید و مختصر داشته باشید تا شما را از دیگران متمایز کند. کاربوم با کنار هم جمع کردن سرویس‌های مختلفی که می‌توانند در مسیر انتخاب شغل به شما کمک کنند، راه را تا حد زیادی ساده کرده است. ابزارهایی مثل رزومه ساز، تست‌های شخصیتی و خدماتی ارزشمند از این قبیل به شما کمک می‌کنند تا به شغل رویاییتان برسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان