شناسایی و بازداشت ۱۷ حفار متخلف آثار تاریخی در ایلام

ایلام- ایرنا- ایلام - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: ۱۷ فرد متخلف به دلیل حفاری های غیرمجاز در ایلام طی سال جاری شناسایی و دستگیر شده اند.

شناسایی و بازداشت 17 حفار متخلف آثار تاریخی در ایلام

عبدالمالک شنبه زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر این متخلفان بومی استان ایلام و تعدادی نیز از استان های دیگر چون تهران و اصفهان بوده اند.

وی افزود: هرچند دایره فعالیت این متخلفان در مناطق مختلف استان بوده اما بیشترین تخلف های کشف شده در حوزه شهرستان های چرداول و ایلام ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: برخی از این افراد در حین تخریب و چاله کنی و تعدادی نیز هنگام حمل اشیاء در مبادی های استان شناسایی و دستگیر شده اند.

شنبه زاده یادآور شد: برخی از این متخلفان با تشکیل باندهایی متشکل از افراد بومی و غیر بومی به تخریب و سرقت اشیا تاریخی استان ایلام مبادرت کرده بودند.

وی تاکید کرد: این تعداد متخلف با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام،  نیروهای انتظامی و … دستگیر شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام اضافه کرد: از این حفاران غیر مجاز تعداد هفت دستگاه فلزیاب و پنج قلم شی مربوط به دروه های مختلف تاریخی با همکاری کشف و ضبط شده است.

به گفته شنبه زاده در تابستان امسال از سوی نیروهای یگان حفاظت اداره کل تعداد یک هزار و 350 مورد سرکشی از آثار تاریخی و فرهنگی استان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: هرگونه حفاری و کاوش برای دستیابی به اشیاء تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و افراد خاطی در صورت استفاده از فلزیاب به اشد مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام در ادامه، آثار فرهنگی و تاریخی را شهود تمدن، سندهویت و افتخار ملی دانست و خواستار صیانت از آن توسط همه اقشار مختلف اجتماعی شد.

شنبه زاده حراست و پاسداری از این سرمایه های گرانقدر که میراثی به جای مانده از گذشتگان برای همه نسل هاست را وظیفه ای همگانی و عمومی دانست و از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی با سامانه 09622 و در حوزه گردشگری با سامانه 09629 تماس بگیرند.

7172/6119

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان