آشنایی با ۱۰ روستای مشهور مشهد

مشهد از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و همین باعث خوش آب و هوایی این شهر و نواحی اطرافش شده است. روستاهای اطراف مشهد که اتفاقا تعداد آن ها کم هم نیست، دقیقا به خاطر همین مزیت کم کم شکل گرفتند و حالا تبدیل به یکی از جاذبه های این شهر شده اند.

آشنایی با 10 روستای مشهور مشهد

مشهد از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و همین باعث خوش آب و هوایی این شهر و نواحی اطرافش شده است. روستاهای اطراف مشهد که اتفاقا تعداد آن ها کم هم نیست، دقیقا به خاطر همین مزیت کم کم شکل گرفتند و حالا تبدیل به یکی از جاذبه های این شهر شده اند.

ما امروز می خواهیم تا 10 تا از بهترین روستاهای اطراف مشهد را به شما به همراه اطلاعات کاربردی و راه های دسترسی به آن ها را معرفی کنیم تا به این روستاها سفر کنید و اوقات خوب و خوشی را داشته باشید.

اگر قصدتان گشت و گذار در مشهد باشد، جدای جاذبه های شهری و طبیعی این شهر که بسیار زیاد هستند، می توانید بر روی گردش در روستاهای اطراف این شهر حساب ویژه ای باز کنید و از رفتن به آن ها لذت ببرید. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا این روستاها را به شما معرفی کنیم.

1_ روستای زشک، دهستانی خوش آب و هوا در مشهد

یکی از معروف ترین روستاهای اطراف مشهد که می خواهیم اول از همه آن را به شما معرفی کنیم، روستای زشک (Zoshk) است. زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. طبق آخرین سرشماری که درباره ی این روستا به عمل آمد، جمعیت آن 2171 نفر برآورد شد. نکته ی جالبی درباره ی جمعیت روستای زشک وجود دارد که در فصل بهار و مخصوصا تابستان جمعیت آن چندین برابر می شود که بیشترین علتش به خاطر خوش آب و هوایی آن است. از جمله جاذبه های این روستا می توانیم به چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره ی نهل و قله چمن اشاره کنیم. برای این که اطلاعات بیشتری درباره ی روستای زشک به دست آورید می توانید به مجله الی گشت مراجعه کنید.

راه های دسترسی به روستای زشک

از مشهد تا زشک، 1 ساعت راه است. برای این که به زشک بروید ابتدا باید از پارک وکیل آباد به شاندیز بروید و بعد با پیمودن 15 کیلومتر به این روستا برسید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش طرقبه، دهستان شاندیز، روستای زشک

روستای زیبای زشک در اطراف مشهد

2_ خادر، روستایی با هزاران سال قدمت در مشهد

خادر (Khadar) یکی از روستاهای اطراف مشهد است که همانند زشک آن هم بخشی از طرقبه و شاندیز محسوب می گردد. موقعیت قرارگیری جغرافیایی این روستا به صورتی است که در دره قرار گرفته. به سبب رویش گیاهان وحشی و خاردار در این نطقه و به خاطر وزش باد به نواحی اطراف  ابتدا به این شهر نام خاردره را دادند که البته به مرور زمان به خادر تغییر پیدا کرد. خود واژه ی خادر در زبان مشهدی به معنای سرگشته و حیران است. روستای خادر مشهد را با 1000 سال قدمت می توانیم به عنوان یک روستای تاریخی در این منطقه معرفی نماییم. از جمله ی جاذبه های تاریخی این روستا می توانیم به سرچشمه و آتشکده ی روستا اشاره کنیم.

راه های دسترسی به روستای خادر

خادر در 20 کیلومتری جاده ی شاندیز قرار گرفته است. از این رو برای رفتن به آن باید راه جاده ی شاندیز را در پیش بگیرید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 20 کیلومتری دهستان شاندیز، روستای خادر

روستای خادر مشهد

3_ شاندیز، یکی از معروف ترین روستاهای اطراف مشهد

شاندیز (Shandiz)، معروف ترین روستایی است که در اطراف مشهد وجود دارد و چندین بار هم از آن در این مطلب نام بردیم. شاندیز به خاطر دره های پر آب و محیط زیست زیبا و با صفایش معروف شده است. روستای شاندیز در سال 1384 به عنوان منطقه ی نمونه بین المللی گردشگری ایران شناخته شد. گیلاس های شاندیز بسیار معروف هستند و از آن معروف تر، کباب های شیشلیک آن است که با روش خاصی پخته می شوند. از جمله جاذبه های این روستا می توانیم به پیست اسکی ابرده، پارک جنگلی شاندیز، خیابان آبشار، رصدخانه ی نجوم و پیست موتورسواری ویرانی اشاره نماییم. برای آشنایی بیشتر با شاندیز مشهد می توانید مطلبی با این عنوان در مجله ی الی گشت مطالعه بفرمایید.

راه های دسترسی به روستای شاندیز

برای رفتن به شاندیز باید پارک وکیل آباد را تا به انتها بروید و سپس از ویلا شهر که به آن بلوار امام رضا هم می گویند، به سمت شاندیز می روید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 37 کیلومتری شمال غربی مشهد، شاندیز

عکس شاندیز مشهد

4_ روستای خوش عطر و بوی عنبران مشهد

روستای عنبران مشهد نه تنها دارای جاذبه های طبیعی است بلکه علاوه بر ویژگی های طبیعیش در آن، امکانات خوب رفاهی چه برای ساکنینش و چه برای توریست ها تدارک دیده شده است. از جمله ی امکانات این روستای ییلاقی می توانیم به رستوران های مختلف، واحدهای پذیرایی و خانه های بوم گردی مختلفی که در روستای عنبران به وجود آمده است، اشاره کنیم. جالب است بگوییم که از این رو به این روستا نام عنبران داده اند که در آن علف های خودرویی می روید که بوی بسیار خوبی از خود ساطع می کنند.

راه های دسترسی به روستای عنبران

در 26 کیلومتری مشهد و در فاصله ی 1 کیلومتری طرقبه می توانید به روستای عنبران برسید. درباره ی طرقبه مشهد می توانید در یکی از مطالب مجله ی الی گشت، اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 37 کیلومتری شمال غربی مشهد، شاندیز

نمایی بهاری از ییلاقان روستای عنبران مشهد

5_ روستای پلکانی و تاریخی کنگ مشهد

روستاهای پلکانی ایران کم نیستند و از نمونه های آن که در مشهد قرار دارد می توانیم به روستای کنگ (Kang) اشاره نماییم. این دهکده ی زیبا توانسته هم طبیعت و هم معماری چشم نواز را با هم ترکیب کند و یکی از زیباترین ییلاقات مشهد را به وجود بیاورد. کنگ در معنا هم به دژ مستحکم اشاره می کند و هم به پرنده ای با پنجه های محکم. از جمله جاذبه های کنگ که از بهترین روستاهای اطراف مشهد هم هست می توانیم به؛ تکیه ی قدیمی روستا، کاروانسرای شاه عباسی و گورستانی قدیمی که قدمتش به قبل از اسلام می رسد؛ اشاره نماییم. در ضمن در این روستا، انواع میوه های تازه همچون: زرشک، گردو، توت، آلو و بادام هم موجود است. راستی برای رزرو هتل در مشهد می توانید به صفحه ی الی گشت مراجعه کنید.

راه های دسترسی به روستای کنگ

در راه رسید به طرقبه از طرف مشهد با ماشین می توانید به راحتی در بین راه به این روستا سر بزنید. روستای کنگ در مشهد در فاصله ی 29 کیلومتری مشهد و 19 کیلومتری طرقبه قرار گرفته است.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 29 کیلومتری مشهد، روستای کنگ

روستای کنگ مشهد

6_ روستای دهسرخ مشهد، قدمگاه امام هشتم شیعیان

روستای دهسرخ (Deh Sorkh) ییلاقی با آب و هوای بسیار عالی و کوهپایه ای است که به خاطر خاک سرخ رنگش به دهسرخ معروف شده است. این روستا که اتفاقا خیلی هم برای گردشگران معروف و شناخته شده است، به گفته ی منابع جایی بوده که امام رضا (ع) در آن توقف داشته و نماز خود را به جای آورده اند. همچنین می گویند از برکات حضور ایشان در این ده چشمه ای جوشیده است که امروزه به آن زمزم رضوی می گویند. از جمله ی جاذبه های این روستا می توانیم به امامزاده عبدالعزیز، قلعه نو و مصلای امام رضا (ع) اشاره کنیم.

راه های دسترسی به روستای دهسرخ مشهد

برای رفتن به این روستا باید به سمت شهر ملک آباد بروید و نرسیده به آن به روستای دهسرخ برسید.

آدرس: 45 کیلومتری مشهد، 17 کیلومتری شهر ملک آباد، روستای دهسرخ

نمایی کلی از روستای دهسرخ مشهد

7_ جاغرق، روستایی با بهترین باغ های میوه در مشهد

در 21 کیلومتری شمال مشهد، یکی از بهترین روستاهای اطراف مشهد به نام جاغرق (Jaghargh) قرار گرفته است. این روستا دارای آب و هوایی کاملا کوهستانی است و دره های سر سبز و باغات میوه ی آن دیگر شهره ی عام و خاص شده اند. چشمه های پر آب و طبیعت زیبای روستای جاغرق مشهد باعث شده که گردشگران بسیاری به سمت آن بیایند و از این رو امکانات گردشگری مثل رستوران های مختلف و اقامتگاه های بوم گردی با امکانات خوبی در این روستا ایجاد شود. از جمله ی جاذبه های این روستا می توانیم به قبرستان جاغرق اشاره کنیم که قدمتش به دوره ی تیموریان و اوائل قاجار می رسد.

راه های دسترسی به روستای جاغرق

از آن جایی که بیشتر روستاهای اطراف مشهد در راه طرقبه وشاندیز هستند، روستای جاغرق مشهد هم در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و 7 کیلومتری طرقبه قرار گرفته است.

آدرس: خراسان رضوی، 21 کیلومتری مشهد، روستای جاغرق

نمایی از طبیعت روستای جاغرق

8_ روستای اندرخ مشهد، بهشت کوهنوردان

این روستای مشهدی را هم اَندرخ و هم آندروخ (Andorokh) می گویند و عمده ی شهرتش را هم به خاطر زمین های سر سبز و بسیار حاصل خیزش به دست آورده است. ضمن این که این روستا بسیار زیباست اما به خاطر صخره هایش بسیار مورد توجه کوهنوردان و صخره نوردان هم هست. در روستای انرخ مشهد، امکانات گردشگری خوبی به وجود آمده است که بر اساس آن می توانید به فعالیت هایی همچون؛ عکاسی در طبیعت، دوچرخه سواری، کوه نوردی و جمع آوری گیاهان بپردازید.

راه های دسترسی به روستای اندرخ مشهد

برخلاف دیگر روستاهای اطراف مشهد برای رفتن به روستای اندرخ باید به سمت کلات و 33 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد بروید.

آدرس: خراسان رضوی، 33 کیلومتری شمال شرقی مشهد، مسیر مشهد به کلات

کوهنوردی، یکی از سرگرمی های روستای اندرخ

9_ روستای نغندر یا دره ی ابریشم مشهد!

یکی از ییلاق های معروف در اطراف کوه های بینالود، روستای نغندر مشهد (Noghondar) است. اسم این روستا مترادف با ابریشم است و دقیقا به این اشاره می کند که این روستا به دره ی ابریشم معروف شده است. روستای نغندر دارای اقلیم کوهستانی است و درخت های توت بسیار زیادی دارد که در آن پرورش کرم ابریشم در نتیجه تولید پارچه های ابریشمی بسیار رواج پیدا کرده است.

راه های دسترسی به روستای نغندر

مثل بسیاری از روستاهای مشهدی به سمت طرقبه بروید و 10 کیلومتر قبل از آن وارد روستای نغندر بشوید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 10 کیلومتری طرقبه

زاویه ای دیگر از روستاهای مشهد

10_ اخلمد، روستایی معروف و پر رمز و راز در مشهد

در نزدیکی کوه های بینالود، روستایی با طبیعت بکر و زیبا قرار گرفته که نام آن اخلمد (Akhlamad) است. این روستا که دارای قدمتی چند هزار ساله است، انبوهی از گیاهان مختلف و میوه های تازه ی خوشمزه ی هر فصل را در خود دارد. آبشاری که در این روستا قرار گرفته، هم از لحاظ طبیعی بسیار خاص و زیباست و هم از لحاظ تاریخی می گویند که در حمله به خراسان، مردم برای در امان ماندن به این آبشار و روستایش پناه می آورده اند. برای این که با این روستا بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در مطلب روستای اخلمد در مجله ی گردشگری الی گشت مراجعه نمایید.

راه های دسترسی به روستای اخلمد مشهد

اخلمد در 85 کیلومتری مشهد و در فاصله ی 24 کیلومتری از چناران و کوه های بینالود قرار گرفته است.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، 24 کیلومتری بینالود و چناران

آبشار اخلمد در روستای اخلمد مشهد

در این مطلب 10 تا از بهترین روستاهایی که در اطراف مشهد قرار گرفته اند را به شما معرفی کردیم و برایتان توضیح دادیم که ایمن روستاها از چه لحاظی بهترین اند و نسبت به دیگر روستاهای اطراف مشهد، معروف شده اند. اگر شما تجربه ی سفر به هر کدام از این روستاها را دارید لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای خرید بلیط هواپیما مشهد می توانید به وب سایت الی گشت و یا اپلیکیشن موبایلی ما مراجعه کنید تا به راحت ترین شکل ممکن، پرواز خود را خریداری نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان