رمز و رازهای فرهنگ ایران در مستند سینمایی تمدن خفته+ تصاویر

مستند سینمایی «تمدن خفته» با به تصویر کشیدن بخشهایی شگفت انگیز از فرهنگ به جا مانده از دوران کهن ایران آخرین مراحل تصویربرداری خود را سپری می کند.

رمز و رازهای فرهنگ ایران در مستند سینمایی تمدن خفته+ تصاویر

مستند سینمایی «تمدن خفته» با به تصویر کشیدن بخشهایی شگفت انگیز از فرهنگ به جا مانده از دوران کهن ایران آخرین مراحل تصویربرداری خود را سپری می کند.

به گزارش بانی فیلم مستند سینمایی «تمدن خفته»، به تهیه کنندگی و کارگردانی مجید کریمی محصولی از سازمان میراث فرهنگی استان قزوین و شبکه چهار سیما طی دو ماه گذشته مراحل تصویربرداری خود را سپری کرده است. در این مستند آقای آرکادیوش سولتیشیاک انسان شناس، عضو هیات علمی موسسه باستان شناسی دانشگاه ورشو لهستان و خانم جوانا (آشا) ترنبیتسکا  دکترای زیست باستان شناسی (استخوان شناسی) دانشگاه ورشو که به دعوت موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران به ایران آمده اند، به بررسی اسکلت های انسانی و جانوری یک ترانشه قدیمی در استان تاریخی قزوین پرداخته اند.

در مستند «تمدن خفته» پس از معرفی علم باستانشناسی به منزله دانش شناخت گذشته از طریق استدلال و شواهد علمی به بررسی گورستانی از عصر آهن دو و سه پرداخته می شود و ضمن روایت چگونگی کشف این گورستان چند طبقه با کاوشگران آن همراه شده و سازندگان گام به گام پیش می روند تا مرحله به مرحله اشیاء و بقایای زیستی انسانی و جانوری گورستان را از زیرخاک بیرون کشیده و به بررسی و رمزگشایی آنان بپردازند. در طول این مسیر با علومی که به کمک باستان شناسی آمده اند، آشنا شده و چگونگی بررسی و استفاده از آنچه که کشف شده را فرا می گیریم تا به رازهای تمدنی که اکنون به گوشه ای از بقایای آن دست یافته ایم ، پی برده و این تمدن خفته را بیدار کنیم.

به گفته مجید کریمی به بانی فیلم، سه روز دیگر تصویربرداری مستند پس از 60 روز کار مداوم تمام می شود.

او همچنین از همکاری دکتر مصطفی دهپلوان رییس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در تولید این مستند قدردانی کرد.

عوامل تولید مستند سینمایی «تمدن خفته» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: مجید کریمی، نویسنده: آباریس تنظیفی، نریتور:  منوچهر زنده دل، باستان شناس و ریاست هیات کاوش: دکتر مصطفی ده پهلوان، تصویربردار: منصور عبدرضایی، تدوین: سروش مرشدیان، صدابردار: جعفر علیان، صداگذار: آرش قاسمی، برنامه ریز و دستیار کارگردان : هومن خوش پیام، مدیر تولید: حسین کارگر، هلی شات: محمد خوشبویی، دستیار تصویر: شایان مولوی ، طراح پوستر : محمود انشایی، ساخت تیزر : پارسا عارف، عکاس: حمید نصیری، باستان شناس و انسان شناس:  الهام فرنام، باستان جانور شناس: مرجان ملابیرامی، گیاه شناس: مرتضی حسینی، مجری طرح: موسسه فیلمسازی ارسلان فیلم.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان