همه چیز درباره ی ایستگاه راه آهن تهران

راه آهن تهران مهم ترین جریان حمل و نقل ریلی ایران است! این جمله اصلا اغراق آمیز نیست و زمانی که در سال ۱۳۰۶ این ساختمان بزرگ در خیابانی به همین نام و در جنوب تهران احداث شد، تبدیل به یکی از مهم ترین درگاه های مسافرت های زمینی از گذشته تا به الان بوده است.

همه چیز درباره ی ایستگاه راه آهن تهران

راه آهن تهران مهم ترین جریان حمل و نقل ریلی ایران است! این جمله اصلا اغراق آمیز نیست و زمانی که در سال 1306 این ساختمان بزرگ در خیابانی به همین نام و در جنوب تهران احداث شد، تبدیل به یکی از مهم ترین درگاه های مسافرت های زمینی از گذشته تا به الان بوده است.

ما امروز می خواهیم در این مطلب به شما درباره ی پیشینه ی ساختمان راه آهن شهر تهران، امکانات، اطلاعات دسترسی و تماس و بسیاری از نکات دیگر  به شما بگوییم.

اگر تا به حال با قطار از راه آهن تهران سفر کرده باشید، می دانید که این ساختمان زیبا و پر ابهت پر است از قسمت های مختلف که شاید برایتان جالب باشد که با برخی از قسمت های آن آشنا شوید. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید.

راه آهن تهران

راه آهن تهران کجاست؟

راه آهن تهران (Tehran railway station) را باید به عنوان مهم ترین ایستگاه راه آهن کل کشور معرفی کنیم. این ایستگاه دارای یک ورودی مسافری است و مساحت کلی آن 32 هکتار است. راه آهن پایتخت بنابر سیاست هایی که بر آن حاکم است، دارای 2 بخش شهری و حمل و نقل ریلی است. در حال حاضر این مکان دارای 32 ورودی برای دسترسی مردم به کاربری های ریلی و شهری و 6 ورودی فرعی برای کارکنان و کارمندان است. در محوطه ی این ایستگاه مراکز مختلفی مثل؛ مدرسه، منازل مسکونی، بیمارستان تختی، مجموعه ی ورزش، ساختمان بسیج، آتش نشانی، نیروی انتظامی و بسیاری از ساختمان های دیگر قرار گرفته است. راستی در مطلب قطار تهران استانبول می توانید درباره ی سفر به ترکیه از ایران با قطار اطلاعات کسب کنید.

محوطه ی راه آهن شهر تهران

در طول روز به طور میانگین در حدود 13 هزار نفر به این ایستگاه می آیند و از آن به نقاط مختلف می روند. همین ورودی زیاد جمعیت به این نقطه باعث شده است که نه تنها این خیابان بسیار شلوغ باشد بلکه این امر نشان می دهد که انتخاب بسیاری از مردم برای سفرهای داخلی، قطار و ایستگاه راه آهن تهران است. شلوغ ترین ورودی این ساختمان در ضلع جنوبی و خیابان شوش قرار گرفته است. یکی از بیشترین سفرهایی که از راه آهن شهر تهران صورت می گیرد به مقصد مشهد است. می توانید در مجله ی الی گشت بخوانید که بهترین قطار تهران مشهد برای شما کدام است.

داخل ایستگاه راه آهن تهران

پیشینه ی راه آهن تهران

ساختمانی که امروزه آن را به عنوان راه آهن تهران می شناسید، در تاریخ 23 مهر ماه سال 1306 و به دستور مسئولین حکومت سابق ساخته و افتتاح شد و بنای ساختمان راه آهن در تاریخ 20 اسفند سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسمی رسید. زمینی که برای راه آهن در نظر گرفته شد دارای 174 هکتار مساحت است که از خیابان شوش تا میدان بهمن که قبلا به آن کشتارگاه می گفتند آغاز شده و تا بزرگراه بعثت یا خیابان شهید رجایی یا ری می رسد. این بنا توسط معماری اوکراینی به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی طراحی و ساخته شد.

ساختمان راه آهن تهران در شب

ساختمان این بنا را با ایده از سبک باستانی معماری ایران ساخته اند. از ویژگی های این ساختمان این است که دارای ورودی بزرگ، بازشوها، جرزها و پنجره های بزرگ می باشد. سرتاسر این بنا یک هماهنگی خاصی موج می زند که فارغ از سفر، هارمونی خاصی را در دید هر بیننده ای به وجود می آورد. ایستگاهی که در این ساختمان قرار گرفته است کاملا از سیمان و آهن ساخته شده است و در عوض پنجره هایش از آهن و برنز درست شده اند. نمای این ساختمان با سنگی به نام تراورتن تزئین شده است که هم سفید رنگ است و از معدن سنگ پل سفید استخراج شده است. این ساختمان با این که این روزها دیگر خود یک جاذبه هم شده اما پیشنهاد می کنیم که در مطلب جاذبه های تهران با دیگر دیدنی های پایتخت آشنا شوید.

قطار ایستگاه راه آهن تهرانامکانات راه آهن تهران

در این ساختمان می توانید از امکانات مختلفی مثل:

  • دستگاه خودپرداز
  • مینی مارکت
  • غرفه های مواد غذایی
  • فروشگاه
  • نمازخانه
  • پارکینگ
  • سرویس های بهداشتی
  • باجه ی تهیه ی بلیط از همه ی شرکت های حمل و نقل
  • باجه ی رزرو هتل
  • باجه ی اطلاعات
  • تلفن عمومی
  • اینترنت

اطلاعات ایستگاه راه آهن تهران

  • مرکز تلفن و روابط عمومی راه آهن تهران: 0215149
  • وب سایت رسمی ایستگاه راه آهن: rai.ir

ترمینال راه آهن تهرانآدرس ایستگاه راه آهن تهران کجاست؟

برای رفتن به ایستگاه راه آهن تهران می توانید از راه های مختلفی اقدام کنید. ضمن این که به نظر بهترین کار استفاده از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این مکان است، اگر بخواهید تا از وسیله ی شخصی استفاده کنید امکان پذیر است ولی شلوغی و ترافیک و همچنین هزینه ی پارکینگ برایتان زیاد می شود. به هر حال ابتدا از اتوبوس شروع می کنیم، می توانید هر کجا که هستید خودتان را به راسته ی اصلی خیابان ولیعصر برسانید و با استفاده از سامانه ی تندروی اتوبوس های تجریش به راه آهن که به آن پایانه ی هم معین می گویند، پیاده شوید و به راحتی روبروی خود ساختمان راه آهن ببینید.

راه دیگر این است که از خط 3 متروی تهران که قائم و آزادگان را به نقاط مختلف متصل می کند استفاده کرده و در ایستگاه تئاتر شهر و یا شهید بهشتی خط خود را عوض کنید.

  • آدرس ایستگاه راه آهن تهران: تهران، جوادیه، میدان راه آهن

ایستگاه متروی راه آهن

در این مطلب برای شما اطلاعاتی کاربردی و کامل نه تنها در باره ی راه آهن شهر تهران بلکه ساختمان آن و امکانات مختلف آن و حتی راه های دسترسی به آن برایتان درج کردیم. به هر حال بیشتر سفرهای داخلی و حتی خارجی از این ایستگاه مهم صورت می گیرد و به همین علت، شناخت آن برای شما می تواند کاربردی باشد. لطفا اگر که شما درباره ی راه آهن شهر تهران اطلاعاتی دارید و یا سابقه ی حضور در آن ر ا داشته اید، تجربه و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ضمن، اگر قصد سفر با قطار را دارید و می خواهید به نقاط مختلف کشور و یا حتی دیگر نقاط سفر کنید، پیشنهاد می کنیم که با خرید بلیط قطار خود از الی گشت به مقصد هر جایی، سفری خوب و راحت و البته بی دردسر را برای خود فراهم بیاورید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان